6 639 přečtení
Lis 23 2010

České Dráhy na Vysočině prezentovaly jako chloubu vlak z roku 1975

Během jízdy zasedalo v konferenčním voze zastupitelstvo kraje.

Nevím, mám-li se smát, nebo brečet. České Dráhy 23. 11. 2010 s velkou slávou prezentovali kraji Vysočina (jeho představitelům, novinářům a veřejnosti) svůj produkt: vlak. Než se pustím do kritiky, musím jednu věc ocenit. ČD nenasadili nikomu růžové brýle a představili vozy, se kterými se v regionu cestující skutečně představují. Na druhou stranu tyto vozy nejsou rozhodně žádnou chloubou českých železnic a v tom je ten háček. Jsem docela zvědavý, jak na tuto akci zareagují noviny, ale myslím, že v růžovém světě se překvapení ve smyslu kritiky této akce konat nebude.

Překvapením byla zvolená souprava

Překvapení, to České Dráhy umí.

Promrzlý jsem dorazil na Jihlavské nádraží s tím, že se svezu skvělým vlakem jednu stanici do Jihlavy města. V rozhlase byl ohlášen příjezd vlaku včetně jedné mylné informace, která také nevylepšila dobrý obrázek, který měla celá akce Českým Drahám přinést. „Pro cestující veřejnost jsou určeny dva vozy řazené na konci vlaku.“ hlásila zaměstnankyně ČD rozhlasem. Bohužel, opak byl pravdou. Je téměř jasné, že operátorka přečetla text, který měla připravený z rána, kdy skutečně dva vozy na konci vlaku jely pro veřejnost. Ale protože se souprava vracela ve stejném složení, vozy pro veřejnost byly na zpáteční cestě řazeny za lokomotivou. Po ohlášení jsem čekal příjezd čehosi převratného, ale na zhlaví se objevila lokomotiva řady 242 „Plecháč“ v modro-modrém barevném schématu „Najbrt“ a za ním klasická souprava. Řekl jsem si, že před tím ještě asi přijíždí nějaký osobák, ale jak se vlak přibližoval, zjistil jsem, že na konci soupravy jsou řazeny dva zvláštní vozy. Salónní a konferenční vůz. Čtyři vozy se špalíkovými brzdami za

blokované dveře? kdepak, v jednoduchosti je síla

tradičního skřípění zastavily u nástupiště. Já udělal pár fotek a šel jsem si sednout. Ve vlaku byli většinou důchodci, někteří měli vnoučata. Aby ne, všichni pracující, nebo studenti (tedy cílová skupina prezentace) měli plný den povinností. To jen já jsem si dovolil nejít na jednu nepovinnou přednášku, a místo toho se podívat, co převratného náš železniční dopravce nabídne. K mému velikému překvapení nabídl soupravu vozů, které se ve stejné podobě proháněly ještě za parními lokomotivami.

Také nádraží bylo v dobovém hávu

Po mém nástupu jsme na čas odjeli do Jihlavy-města. Kdo zná toto nádraží, moc dobře ví, že oproti soupravě vozů z roku 1975 s originálními koženkovými potahy (abych nekřivdil, tak vůz BDsee byl přečalouněný) je tohle už opravdu silné kafe. Nepovažuji se za úplného znalce, ale i tak si dovoluji toto nádraží označit za

Tu pěticípou hvězdu jsem si nevymyslel

nejošklivější nádraží v centrální části krajského města ČR. Popraskaná fasáda, na níž najdeme zřetelnou stopu po sundané pěticípé hvězdě (!), vždyť tuhle dobu jsem ani já nezažil. Interiér také stojí za to. V omítce jsou vyškrábána, nebo nakreslena různá díla. Možná by se celá budova mohla zakonzervovat budoucím generacím… Sami víme, jakou cenu mají nástěnné malby našich primitivních předků dnes. Jednou možná primitivové vymřou a tak jejich výtvory budou vzácností. Bohužel tato realita je snem, lavice a stolky s podobnými kresbami byly vskutku stylovým interiérem nádražní čekárny. Na zdi viselo pár aktuálních plakátů, abychom si připomněli realitu 21. století na české železnici, která se s novým grafikonem rozhodně zlepšit nehodlá.

S koženkou do dalších let

i na vlaku EC jezdí vozy řady B (foceno 22.11.2010)

Jak jsem již nadnesl na konci minulého odstavce, zlepšení se stále jen slibuje. Od nového jízdního řádu se můžeme rozloučit s lepšími vozy v osobní dopravě. Rekonstruované rychlíkové vozy totiž začínají procházet další modernizací, a tak České Dráhy musí na vlaky vyšší kvality vyhradit vozy Beer, které do dnes jezdily na rychlících z Prahy přes Vysočinu do Brna a dále pak také z Brna do Bohumína. V celé soupravě starších, většinou koženkových vozů jezdily poslední roky dva vozy Beer. Nutno podotknout, že ještě před několika lety byly všechny soupravy nasazované ve zmiňovaných relacích obsluhovány rekonstruovanými vozy Bee272, které se po schválení dotace na EC a IC vlaky přesunuly do Bohumína, kde nadále zajišťují vozbu těchto vlaků. Další změny k horšímu se dočkají rychlíky v úseku Plzeň-České Budějovice. Zde se na jednom páru vlaků nově objeví namísto oblíbených velkoprostorových vozů Bp s pohodlnými sedadly vozy Bdt, tedy

v interiéru je nová jen podlahová krytina

koženkové vozy, které jsou standardem osobních vlaků v jihozápadních Čechách. Mimochodem právě vozy Bp zmizí z jedné trasy, kde si je cestující také velmi chválí. Trasou na které tyto vozy nahradí v soupravách klasické vozy s kupé, tedy vozy typu B je rychlíkové spojení Praha – Plzeň – Klatovy – Železná Ruda. Obzvlášť v úseku Rokycany – Plzeň – Železná Ruda mají rychlíky charakter osobního vlaku (velká obměna cestujících) a dva velkoprostorové vozy byly tak pro cestující, kteří jedou jen kousek jako stvořené. Bohužel interním rozhodnutím ČD a. s. se čás vozů Bp z Plzně přestěhovala do Hradce Králové a namísto nich do Plzně přišly zmiňovaná „Béčka“. Jedinou nadějí, která svítá v mlhavé modro-modré dáli, je se zpožděním uzavřený kontrakt na revitalizaci 110 osobních vozů.

Provokace, nebo znouzecnost?

nové autobusy Mercedes Intouro společnosti Icom

Pokud zhodnotím všechno, co se na nás ze strany ČD a. s. valí, tak mi celá prezentace přišla spíše jako necílená provokace. Bohužel velmi vyniká kontrast oproti místnímu autobusovému dopravci Icom Transport, který má velký zájem na převzetí výkonů, které obsluhují vlaky. Icom za dotace z Regionálního operačního programu EU objednal 35 nových autobusů a také se s nimi nestydí pochlubit. V pozici, v jaké ČD a. s. na Vysočině fungují, bych raději nepředváděl nic a raději počkal ten zbývající rok na první dodané motorové vozy Regioshuttle, které jsou právě sem objednány. Ale to bychom nebyli v kocourkově, aby i toto nemělo jeden háček. U nových motorových vozů se totiž počítá s provozováním téměř výhradně pod dráty, na elektrifikovaných tratích. Tak ať žije, ta naše ekologická a komfortní drážní doprava!

fotogalerie:

hurá na vlak...

Čekárna, vskutku útulné místo!

výrobní štítek nám prozradí, že vůz je z roku 1975

kupé vozu BDsee a stolek bez plastového okraje

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.5/5 (8 votes cast)
České Dráhy na Vysočině prezentovaly jako chloubu vlak z roku 1975, 4.5 out of 5 based on 8 ratings


Autor: ...je občas zamilovanej, ale někdy taky ví co chce říct...


19 komentářů

  • Napsal Bmwn10, 23. 11. 2010 @ 18:38

    k tomu mám jen jedno… to se snad děljí (_.-) !!!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +5 (from 7 votes)
  • Napsal -fn-, 23. 11. 2010 @ 19:10

    A nebyly právě salonní a konferenční vůz určeny tentokrát pro cestující? Třeba se hlásná trouba nespletla. Já bych to alespoň zkusil :). Bohužel pro železniční osobní dopravu je dnes již zřejmá snaha převést tuto na silnice výměnou za jistou část dopravy nákladní (odkazuji na chystané změny v cenách za použití dopravní cesty, opět asi bez ohledu na hmotnost a délku vlaku, představené panem ministrem). I když by i lehký motorový vůz mohl být šetrnější k prostředí než autobus, zatím to vypadá na jasnou preferenci nic nehradících autobusů – i soukromníci na kolejích byli zatím odstrčeni do pozadí. Ovšem pochybuji, že náklady půjdou po zlevnění cesty hromadně na koleje, když se tyto zároveň oklešťují a ubývá tak dostupných míst. Uvidíme, zda se věci vyvinou dle mimochodem velmi pěkně zde popsané prezentační jízdy. Snad aspoň ty náklady neskončí opět na silnicích, pak by to vše už postrádalo smysl úplně.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +5 (from 5 votes)
  • Napsal aldik7, 23. 11. 2010 @ 19:56

    ČD by rády modernizovali, ale nemají tolik peněz aby všude mohli nakoupit hypermoderní vlaky a zadruhé i tak to není tak rychlé..

    a navíc nechápu kde bral Jančura tu jistotu, že by měl do dvou let pro celý kraj (ten který by vyhlásil výběrko a vyhrál by RJ) Desira apod.nové jednotky zcela nové a ještě by byl levnější než ČD..

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: -3 (from 9 votes)
  • Napsal -fn-, 23. 11. 2010 @ 20:25

    aldik7: Proč ale potom dělají takovéto prezentační jízdy? Stačí přece, aby v běžném provozu jezdily vozy aspoň takto pěkně čisté. Možná ovšem, že cílovou skupinou jízdy byli důchodci (kterým to připomnělo mládí) a děti (historická atrakce). Problém těchto vozů pro regionální dopravu je jednak značná bariérovost, za druhé pak souprava s lokomotivou jako taková, jelikož lokomotiva sama o sobě je příliš těžká, a i kdyby měla hmotnost jen k tažení osobní soupravy, pořád tato souprava nevyužívá k adhezi hmotnost vlastní, tedy stále vozíme přebytečné tuny oceli. Což je špatně zejména při častém zastavování a rozjíždění. Proto toto není nic, čím by bylo dobré se až tak chlubit. Čistotu bych považoval za standard, i když potěšit mě dokáže. Jiná věc je, kde vzít na nové. Narozdíl od pana Jančury mají ČD rozsáhlý aparát a majetek, který místo aby vydělával, peníze spotřebovává. Proto může pan Jančura nabídnout ceny bližší autobusům, i když stejně jako ČD musí oproti autobusom navíc platit použití dopravní cesty (bez ohledu na hmotnost a délku vlaku). Cestu pro ČD bych viděl v radikálním zeštíhlení kancelářských oddělení, odbavení cestujících v ječdnovozových vlacích strojvedoucím (ne jako na S65, kde jsou cestující hnáni pro jízdenku městskou dopravou kdovíkam), lepším využití budov i formou pronájmu prostor, dále pak těsnější spoluprací s MD, SŽDC, kraji a městy – proč se třeba staví nákladná nová budova v KV u nádraží v poloze nevýhodné pro cestující, když ty a tržby mnohem lépe přilákáme prosazením přeložky a nového terminálu u centra? Soukromý dopravce se vystačí s prodejem jízdenek ve vlaku bez přirážky a z nádraží potřebuje jen kolej a nástupiště. Všechny ostatní služby může na své riziko poskytovat jiný subjekt v prostorách pronajatých se ziskem na nádraží (restaurace, trafika, občerstvení, ubytování i prodej jízdenek třeba pro všechny dopravce) – a ta může vlastnit a spravovat reformovaná SŽDC. Toto vše mohou ČD ušetřit a nabídnout příznivější ceny i služby.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +8 (from 10 votes)
  • Napsal Happy, 23. 11. 2010 @ 21:37

    Ve vlaku probíhalo zasedání Rady kraje Vysočina. Což je zde cíleně pominuto. Nemělo jít o nějakou prezentaci nových vozidel, ta bude s příchodem 17 nových RS1. Šlo o výjezdní zasedání Rady kraje s možností výletu pro běžné cestující zadarmo. Prý cesta úředníků, jak se přiblížit občanům. Tímto se nechci ČD nikterak zastávat, ale dávat sem srovnání se společností ICOM je zcela trapné. To je zrovna případ dopravce, který má problémů víc než dost a nějaké turecké autobusy to nespasí. Momentálně nemají ani zimní pneumatiky. O buzeraci svých zaměstnanců nemluvě.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +6 (from 12 votes)
  • Napsal Štěpán Esterle, 23. 11. 2010 @ 21:53

    Happy: Výjezdní zasedání pominuto není. Je o něm zmínka pod titulní fotkou. Každopádně primárně šlo o prezentaci ČD, protože jen tak si udělat zasedání ve vlaku, a to dokonce na přání samotného kraje mi přijde dost nelogické. Navíc nevím co víc zmínit, než fakt, že tam to výjezdní zasedání zastupitelů kraje prostě probíhalo.

    Srovnání s ICOMem je pouze na úrovni toho, jak se autobusový dopravce ve stejném regionu chlubí veřejnosti novými vozidly. A to, že tato firma velmi výrazně lobuje za převzetí vlakových spojů autobusy je známé.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +2 (from 8 votes)
  • Napsal Happy, 23. 11. 2010 @ 22:06

    ad Štěpán Esterle:
    V roce 2012 bude na kolejích Vysočiny téměř 100% spojů nízkopodlažních (pominu-li JHMD). A kolik bude ICOM provozovat nízkopodlažních spojů?? Tady to je jen otázka několika měsíců a bude na Vysočině nejmodernější a nejmladší vozový park ČD.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: -3 (from 11 votes)
  • Napsal Štěpán Esterle, 23. 11. 2010 @ 22:47

    Happy: Ano, proto píši, že tuto akci pro veřejnost ČD nemuseli pořádat a propagovat, protože za rok má přijít dodávka motorových vozů Regioshuttle.

    Co se týče ICOMu, tak jejich Intoura nejsou sice nízkopodlažní, ale v mnoha případěch mají zajištěný bezbariérový přístup.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 3 votes)
  • Napsal aldik7, 23. 11. 2010 @ 23:47

    http://www.ct24.cz/doprava/108039-vysocina-nebude-doplacet-ztratovost-vlaku/

    videoreportáž z ČT kdyby se to někomu nechtělo číst =)

    -fn-: souhlasím s váma, ale i tak za dva roky (jak sliboval Jančura že od podpisu smlouvy by do dvou let vyjel) by se mu rozhodně nestihlo vyrobit potřebný počet vozidel pro celý kraj, i když na malé lokálky by mohl převzít regionovy od ČD, to je pravda (možná i víc krajů, záleží kolik by toho vyhrál RJ).. a i když budou nové vozidla moderní, budou mít nižší spotřebu, budou lehčí.. tak při ceně nového vlaku, každopádně levnější být nemůže.
    ..a co se týče úředníků, pokud by získal celý kraj nějaký soukromý dopravce (třeba RJ) tak by stejně asi musel převzít od ČD KCOD protože někdo to v kraji řídit musí, a je blbé aby to všechno řídili z centrály SA nebo si zařizovali vlastní budovu a najímali nové lidi..

    a co se týče nádraží, to souhlasím.. víc je pronajímat a tímpádem větší zisky budou..

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +5 (from 5 votes)
  • Napsal -fn-, 24. 11. 2010 @ 20:16

    Happy: Pokud se chtěli zástupci kraje přiblížit cestujícím, proč si nerezervovali místa v běžném spoji? Aspoň by poznali, co lidem nabízejí.

    aldik7: Souhlasím jen zčásti. Jistě je potřeba určitý počet lidí k organizaci provozu a jednání s objednatelem. Ale není potřeba tolik vedlejších kancelářských profesí, jako mají ČD. I ČD by mohly fungovat efektivněji, kdyby chtěly. Jenže ač je možná zastřešení většího množství spojů do určité míry efektivní (fixní náklady zůstanou), od určité jiné míry zas efektivita klesá (ztráta přehledu – známý příklad s počtem dělníků na práci za určitý čas). Konkurence jen přinutí ČD snížit náklady a tím možná i zachránit řadu tratí. Musí ovšem být koordinována, nejlépe objednatelem, který udrží systém přívětivý k cestujícím (bude-li toho schopen), nejlépe vyšší stupeň dnešních IDS, s více stupni kontroly.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +4 (from 6 votes)
  • Napsal Jiří Lojda, 25. 11. 2010 @ 9:53

    Že mají ČD staré vozy? Ať koupí nové. Že na ně nemají? To je ale snad JEJICH PROBLÉM!!! I přesto, že veřejná doprava cetujících je specifickým podnikáním- POŘÁD JE TO PODNIKÁNÍ! Ukažte mi jiný obor, kde podnikatel nabídne zastaralé zázemí(řečeno slušně), služby které nestojí za řeč(netřeba velkých rozprav- stačí se podívat na větším nádraží na ceduli odjezdů do kolonky “zpoždění”, případně se podívat do kolika rychlíkových vozů v zimě doslova sněží) o estetické stránce věci nemluvím(podívejte se na oblečení strojvůdců a průvodčích v Německu a u nás) A POŘÁD TENTO PODNIKATEL FUNGUJE??? Takový obor není! České dráhy mají ale hodně štěstí, najde se dostatečně početná skupinka “nadšenců”, kteří vítají každou novou zrekonstruovanou jednotku(o nové jednotce City Elefant v kraji se psalo pomnale donekonečna, o realitě v “Esku”, ve kterém jezdil už snad i můj děda a ve kterém jsem byl nucen jezdit denně i já, nenapsal nikdo ani řádku) a nezlobte se na mě O EKOLOGII MI NEMLUVTE (při pohledu do nekterých rychlíkových kupé, je ekologie to poslední co mi vytane na mysli). Dovolím si připomenout, že žijeme v demokratické společnosti a všichni jakožto cestující jsme zákazníci(rozumějte KLIENTI(!) tak jako v bance či u prodejce osobních vozů či elektra). Nevidím černobíle a nemyslím si, že vypuštění konkurence na železnici všemu jen prospěje(jsem k liberalizaci spíše skeptický), pokud však nelze celou věc vyřešit cestou konkurence(která by patrně zlepšila třeba stav vozového parku ale přinesla zase jiné porblémy), pak je třeba přihlédnout ke specifičnosti podnikání v osobní kolejové dopravě a je na objednatelích spojů aby začali vyvíjet tlak. Proč? Prostě proto, že jde o klasický vztah zákazník-klient a i když to nezní pro podnikatelské subjekty populárně, je to klient, kdo má mít navrch a i když to bude znít naivně, tahle pravda se vyjeví- je to totiž klient, kdo má peníze, které za službu chce utratit A peníze jsou to, oč se hraje a ty jdou jen jedním směrem: od klienta k podnikateli(ale NE JENOM TAK). Dříve nebo později si však nespokojený klient najde jinou alternativu, ta už ale nepovede po kolejích a pokud ano, už třeba u jiného dopravce ČD by se tedy měly(je to dobře míněná rada) rychle probrat, protože by taky mohlo být za několik let už pozdě. a že železniční dopravy by bylo škoda víme všichni…

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +5 (from 11 votes)
  • Napsal Hubert, 26. 11. 2010 @ 12:23

    Pokud už tady kritizujete ČD za jejich zastaralý vozový park a nedostatek nízkopodlažních vozů,podívejte se kolem.Máte pocit ,že soukromí dopravci to změní k lepšímu?Podívejte se na Jindřichohradecké místní dráhy,jsou soukromé už 13 let a mají jedny z nejstarších vagonů vůbec a nízkopodlažní vůbec.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 9 votes)
  • Napsal a8n, 28. 11. 2010 @ 0:05

    @Jiří Lojda: Jenže spousta klientů (=krajů) navrch mít nechce/nepotřebuje. Problém celého vztahu je, že klient je někdo jiný než konzument. Výsledkem je, že klient požaduje dobrou cenu prakticky bez zájmu o kvalitu a tedy nemá moc důvod být se současným stavem nespokojen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +4 (from 4 votes)
  • Napsal Vozka, 28. 11. 2010 @ 3:20

    Zejména k Lojdovi:máte podivnou představu o podnikání, zejména v dopravě. Celá doprava není postavena na rovných podmínkách, na skutečných a objektivních cenách. Veřejná doprava nemá srovnatelné podmínky jako ostatní, v prvé řadě silnič ní doprava, vše je pokřivené a dělané podle toho, jak komu co vyhovuje a co si prosadí. Proto také musí mít železnice dotace, protože jinak třeba silniční dopravě nemůže konkurovat, třeba pro neinvestování do sítě, do modernizace, do vozů, přeložek atd. atd. Na rozdíl třeba od silnic, což se vesele platí ze státního a jiných rozpočtů, externality se nepočítají, dopady do zdraví krajiny…….také ne. Navíc ty dotace neodpovídají potřebám a máme je do železnice skoro nejnižší ze všech trochu vyspělejších států. takže žádný dopravce, ani ˇCD nemají šanci na pořízení skutečně kvalitního parku vozidel. Ano, mohou se zadlužit, mít minimální náklady, ale v tom neobjektivním ekonomickém prostředí stejně nemají šanci, možná tak na některých hlavních trasách. Mohou se sice zadlužit a nakoupit, ale jak toa z čeho budou splácet? Je to jen pak kšeft pro banky. A to snad nenmí nutné podporovat. K tomu přistupuje ještě mizerná dopravní politika, krajů, neskutečně mizerná orga nizace dopravy, která celý systém ještrě více prodražuje, tarif ní politika atd. takže jste poněkud mimo. Problém nemohou vyřešit ČD, ale ani Jančura. prostě zde musí dojít k celkovým změnám. A pokud se domníváte< že venkov a regiony zachrání "levné" autobusy, tak budete také překvapen, že ne. Ony ty autobusy dnes jezdí levně proto, že se jim jaksi nepočítají veškěré náklady, včetně dopravní cesty a navíc kvalita této dopravy rozhodně nemůže nahradit ani ty nejméně kvalitní vlaky. A toto se poět bude muset dříve nebo později srovnat a autobusy tak třeba budou konečně platit dopravní cestu, třeba kolem 12 Kč/km, bude se provnávat u z hlediska možného obsazení, dalších služeb, WC, vody atd. pak bude vše někde jinde.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +2 (from 6 votes)
  • Napsal Pražan, 28. 11. 2010 @ 12:09

    Ad “Jiří Lojda” = 25.11.2010 – 09:53:
    Zjevně Vám uniká, že České dráhy, byť mají formálně formu “akciové společnosti”, jsou neustále institucí spravovanou plně “státem”, za nímž je ovšem nutno vidět konkrétní osoby, které nastavily systém, umožňující jimi pověřeným osobám, aby ČD řídily a spravovaly tak, jak je řídí a spravují: vina tedy nemůže padat na “anonymní” ČD jako instituci, ani na “stát” (protože ten není institucí, ale pouze nástrojem ke spravování společnosti, a tudíž nemůže být ani “podnikatelem”), ale pouze a jedině na konkrétní osoby počínaje vrcholovým vedením “státu” (premiér, ministr dopravy, zákonodárci, atd.) a konče osobami ve vedení ČD, a.s. v rozsahu jejich konkrétní “pracovní náplně”. Navíc to, jak ČD fungují a hospodaří, není ani náhodou “jejich problémem”, ale PROBLÉMEM CELÉ SPOLEČNOSTI, protože českou železnici hradí a prostřednictvím zákonem zřízené instituce vlastně i provozuje a spravuje společnost – je tedy třeba hnát ke zodpovědnosti konkrétní osoby, nikoli anonymně instituci či ještě anonymněji “stát” !!!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 6 votes)
  • Napsal Michal Skala, 28. 11. 2010 @ 14:01

    Pražan: a jak se běžný člověk dozví jména těch konkrétních osob? Přijmu-li tuto, na první pohled logickou, strategii, tak nemohu ihned obvinit např. ředitele, protože ten to “jen” podepisuje. Ze své osobní zkušenosti někde vím, že za konkrétním nekoncepčním krokem stojí konkrétní řadový pracovník, ale jak obecně k takové informaci přijde řadový občan, který nemá šanci do systému proniknout?

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +3 (from 3 votes)
  • Napsal Pražan, 28. 11. 2010 @ 18:00

    Ad “Michal Skala” = 28.11.2010 – 14:01:
    Obecně: za výkon jakékoli funkce odpovídá ten, kdo do ní byl ustanoven (jmenováním nebo přijetím do pracovního poměru v příslušné pracovní pozici) a za řádný chod instituce odpovídají její vedoucí zaměstnanci. V duchu “funkční posloupnosti” jsou tedy navenek odpovědní vždy vedoucí zaměstnanci, a je i jejich záležitostí, jak budou interně v rámci jimi řízené instituce nedostatky v jejím fungování “řešit” se svými podřízenými. Nelze tedy tvrdit, že špatné fungování ČD je “problémem ČD” – je to problémem ministra dopravy ČR, jeho “resortně příslušného” náměstka a jim podřízených zaměstnanců MD ČR, a návazně je to problém správní a dozorčí rady ČD, jejich generálního ředitele a jeho náměstků a jim podřízených zaměstnanců, ale nikoli “státu” ani “Českých drah” !!!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +2 (from 2 votes)
  • Napsal Jiří Lojda, 28. 11. 2010 @ 22:08

    K celé plejádě odpovědí asi toto: Mne jako zákazníka absolutně nejazjímá KDE MÁ PODNIKATEL PROBLÉM!!! Tj. z jakého důvodu nemá na nové vozy mne opravdu netíží TO JE jeho problém(od toho tam snad ten management je, aby je sehnal, ne?, mě nezajímá jak- z EU, MinDop, auditem a následnou úsporou atd., mám sám své starosti, je platí za ty jejich). Já jakožto zákazník, a říkejme opravdu klient, zvykejme si, si za stávající “kvality” prostě vyberu jinou alternativu(bus, auto, třeba i letadlo). Je otázka času, kdy s ní někdo přijde a jsou trasy(třeba Praha-Brno), kde už to tak prostě funguje. řekněte mi, proč třeba v Německu i přes opravdu hustou dálniční síť se jezdí vlakem a autobusová doprava na delší i kratší vzdálenosti není jaksi v kurzu? Prostě proto, že DB to umí- PŘEPRAVUJÍ MILIONY LIDÍ A UMÍ TO VEŘEJNOSTI PRODAT(a tím si samozřejmě pro jednání s politiky tvoří jinou výchozí pozici)! Pokud nechápete ten rozdíl přečtěte si znovu článek pod nímž se vede tahle diskuse…

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +2 (from 6 votes)
  • Napsal Pražan, 30. 11. 2010 @ 12:02

    Ad “Jiří Lojda” = 28.11.2010 – 22:08:
    Proč třeba v Německu i přes opravdu hustou dálniční síť se jezdí vlakem a autobusová doprava na delší i kratší vzdálenosti není jaksi v kurzu?
    Protože velikost a konfigurace Německa a dopravní politika jeho státosprávních orgánů je taková, že provozovat pravidelnou linkovou veřejnou osobní dopravu jinak, než jako místní obsluhu, se privátním dopravcům nevyplatí a “stát” (rozuměj: instituce řídící Německo) ji provozovat nechce. A propos: kdybyste méně létal a více jezdil po zemi i dál, než jen k sousedům, viděl byste třeba ve Francii, že tam mimo města kromě železnice vlastně jiná VHD neexistuje vůbec, protože “školní autobusy” ji nezajišťují (ani nijak nenahrazují).
    Váš zásadní omyl je v tom, že “stát” považujete za “podnikatele” a pletete tak nástroj a jeho uživatele – “stát” totiž není žádnou podnikatelskou institucí, ale pouhým “správním nástrojem”, vlastně jakýmsi “konglomerátem algoritmů” pro řízení, organizaci a správu společnosti a jejích “věcí obecných” (“res publica” = nechci použít překlad zneužitý pro název účelově zřízené partaje vyčůránků bažících po pomstě těm, kdo měli v minulosti “ostřejší lokty”): smyslem každého nezvráceného podnikání je tvorba zisku a předmět podnikání je vlastně také pouze “nástrojem” sloužícím k naplnění cíle toho podnikání (= tvorby zisku) – “státní” veřejná doprava (byť je její “obchodní forma” jakákoli) ovšem není “podnikáním”, ale jednou ze služeb spolupodílejících se na fungování toho souhrného “nástroje”, který je “státem” (tedy vpředu zmíněným “konglomerátem algoritmů” sloužících pro řízení a organizaci společnosti) – a proto by i Vás (pokud se považujete za příslušníka této společnosti) rozhodně nemělo nezajímat, v čem má tato společnost “problém”, proč jej má a kdo a jak jí jej působí …

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: -1 (from 3 votes)

Odkazy k příspěveku

RSS komentářů k tomuto příspěvku | Zpětný odkaz

Děkujeme za komentář

*