4 483 přečtení
Úno 20 2010

Boj o železniční trať č. 326 z Nového Jičína do Hostašovic pokračuje

Tento příspěvek je 2. částí z 3 článků Trať 326

Trať 326 po ničivé povodni v roce 2009

Přepravu cestujících z Nového Jičína do Hostašovic namísto vlaků dočasně zajišťuje ve výlukovém jízdním řádu náhradní autobusová doprava. Otázkou budoucnosti této povodněmi poškozené železniční tratě se v uplynulých dvou týdnech zabývaly zastupitelstva v Novém Jičíně a v Hodslavicích. Klíčové projednání krajští zastupitelné Moravskoslezského kraje ve středu 17. února odložili na další zasedání zastupitelstva.

Zastupitelstvo Hostašovic projednalo bod týkající se obnovy železniční tratě také ve středu 17. února. Po rozsáhlé diskusi s občany a za účasti Miroslava Nováka, náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu a životní prostředí nezměnili své původní stanovisko z července loňského roku a tedy nejsou pro zrušení tratě, ale netrvají na obnově. Pro obnovu tratě hlasovalo pouze šest z patnácti zastupitelů, a to i přesto, že v obci podepsalo petici za obnovu tratě více než 500 občanů starších 18 let.

Naopak na obnovení loňskými povodněmi poškozené železniční trati trvají členové městského zastupitelstva v Novém Jičíně. Na posledním zasedání 11. února již potřetí potvrdili své stanovisko z července loňského roku. Zastupitelé se takto rozhodli i po přednesení nových, avšak ne zcela objektivně prezentovaných informací ze strany náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje a zástupce Správy železniční dopravní cesty, kteří se jednání také zúčastnili.

Zastupitelstvo v Novém Jičíně v únoru tímto problémem zabývalo již potřetí. Poprvé zastupitelstvo města přijalo usnesení již loni v červenci, ve kterém žádají obnovení železniční trati z Nového Jičína do Hostašovic, kterou poničila červnová povodeň. V listopadu pak byl bod z jednání zastupitelstva stažen a přeložen na prosincové jednání.

Zastupitelé v prosinci opět potvrdili červnové stanovisko pro obnovu tratě a pro získání dalších informací byla vytvořena komise, jenž měla za úkol zahájit rozhovory s krajským úřadem a Správou železniční dopravní cesty o ekonomické budoucnosti trati. Do komise byli určeni místostarosta Milan Šturm (ODS), radní Petr Orel (Strana zelených) a zastupitel Břetislav Gelnar (ČSSD).

Poslední zasedání zastupitelstva města proběhlo za účasti náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje pana Miroslava Nováka a státní organizaci Správu železniční dopravní cesty zastupoval pan Ing. Libor Tkáč. Oba tito pozvaní hosté přednesli na únorovém zasedání zastupitelstva celou řadu nových informací, které však nebyly z jejich strany zcela objektivně prezentovány.

Další podrobnosti přineseme v dalším článku.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
Boj o železniční trať č. 326 z Nového Jičína do Hostašovic pokračuje, 5.0 out of 5 based on 1 rating
Share


Autor:


10 komentářů

  • Napsal jpp, 20. 2. 2010 @ 8:11

    “Oba tito pozvaní hosté přednesli na únorovém zasedání zastupitelstva celou řadu nových informací, které však nebyly z jejich strany zcela objektivně prezentovány.”

    “Zastupitelé se takto rozhodli i po přednesení nových, avšak ne zcela objektivně prezentovaných, informací ze strany náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje a zástupce Správy železniční dopravní cesty, jenž se jednání také zúčastnili.”

    Může autor článku uvést, o jaké “nové informace, které však byly prezentovány ne zcela objektivně”, jde? Uvedení konkrétních příkladů by určitě zlepšilo ne zcela objektivní vyznění tohoto článku.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Napsal Honza, 20. 2. 2010 @ 9:31

    Pokud nás správně informují různá česká “média”, pak silný tlak “místní veřejnosti” je zaměřen především na využití původní stopy povodní zdevastované železniční trati k vybudování cyklostezky …
    Dovolil bych si zapolemizovat s větou “Přepravu cestujících z Nového Jičína do Hostašovic na místo vlaků dočasně zajišťuje ve výlukovém jízdním řádu náhradní autobusová doprava.”: s “dočasností” máme z minulosti dostatek zkušeností, a i když se tvrdívalo, že “jednotkou dočasnosti je jeden furt”, nevěřím, že by skutečná NAD (= “v režii ČD”) za železniční provoz na této trati vydržela více než 20 let, jako pobyt sovětských vojsk na našem území.
    Jako samozvaný obránce češtiny závěrem prosím o opravu gramatické chyby v příčestí ve 2. větě prvního odstavce článku.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Napsal Tomáš Mykl, 21. 2. 2010 @ 1:35

    Může autor článku uvést, o jaké “nové informace, které však byly prezentovány ne zcela objektivně”, jde? Uvedení konkrétních příkladů by určitě zlepšilo ne zcela objektivní vyznění tohoto článku.
    Autor píše, že článek bude pokračovat, tak si myslím, že se další informace dočteme v dalším díle

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Napsal Vozka, 22. 2. 2010 @ 3:20

    Opět příklad hrubé nekoncepčnosti. Zde by skutečně neměl rozhodovat kaj a obce, ale v prvé řadě stát, který by měl jasně říct, že takové velké město musí být na kkvalitní a odpovídahjící železniční síti, která zajistí rychlé a bezpečné spojení s celým územím republiky jak pro osobní, tak nákladní dopravu, už jen proto,aby zde nebyla závislost na negativní silniční dopravwě. A tak by stejně jako dálnice, zde prosadil novou železnici. A ta by vytvořila spojení Suchdol – Nový Jičín – Val. Meziříčí. To,co nakonec mělo zde být již asi sto let, a co zabili právě místní zastavěním ploch, kterými měla trasa jít. přitom jde o pitomých necelých 800 m. A protože kvůli silnicím, okruhům i dálnicím se vesele bourá, likvidují města, krajiny, pak by i zde mělo okamžitě dojít k vyprojektování této nové trasy a modernizaci stávajících, aby byl Nový Jičín řádně a kvalitně napojen na železniční síť. Přitom technicky to zas tak složité není, je jen otázkmou, co by se muselo bourat, nebo zda jít tumelem, v trase silnice, třeba poatrově atd. Finačně směšné, zvlášť když to srovnáme s náklady na dálniční síť na ensmyslné a zbytečně stavěné úseky silnic atd. takže neznám důvod, pro který by se to nemělo realizovat. A že by se zboural nějaký ten panelák a lidi dostaloi nové lepší bydlení? Asi by neprotestovali.
    No ažeby s tím byli nějaké problémy a nepohodlí? Ať jre to poučení pro příště, aby tam zase neseděli zastupitelé, kteří sice prosadí přes město super silnici, ale železnici zlikvidují. Tak ať trpí, příště si dají větší pozor. Jsem zlý, vím to.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Napsal arj, 22. 2. 2010 @ 12:46

    Vozka: stát by měl jasně říct, že takové velké město musí být na kkvalitní a odpovídahjící železniční síti, která zajistí rychlé a bezpečné spojení s celým územím republiky

    Nový Jičín má (podle svých vlastních stránek) cca 26,5 tisíce obyvatel. To je na čs.poměry větší okresní město. Netuším, co ti obyvatelé dělají a kam potřebují jezdit – % nezaměstnanosti se magistrát chlubit logicky nebude.
    NJ má spojení přes Suchdol na hlavní (český, československý i rakousko-česko-polský) železniční koridor. Ta trať, o které se bavíme, je lokálka směrem do kopců, která se navíc docela úspěšně vyhýbá polovině osídlených míst ve svém okolí. Jediné, co jejím plusem, je napojení na bývalý čs.koridor (Praha – Olomouc -) Hranice n.M. – ValMez – Vsetín – Lideč (-Žilina), který ovšem za uplynulé roky ztratil na významu pro osobní dopravu, snad tam ještě jezdí nějaké náklady.

    … jak pro osobní, tak nákladní dopravu, už jen proto,aby zde nebyla závislost na negativní silniční dopravwě.

    Mám pocit, že obyvatelé regionu se na dálnici docela těšili. Zkuste se jich schválně zeptat, než učiníte závěry.
    Jinak pro “snížení závislosti na silniční dopravě” je v těch krajích větší průšvih. Možná jste si všiml, že Ostrava (to na rozdíl od NJ je velké město) a celý její průmyslový region byly během posledních let několikrát železničně od zbytku státu odříznuty:
    – při záplavách 1997, kdy jediná použitelná trať byla OV – FM – Frenštát – ValMez – OC
    – při nehodě ve Studénce 2008, kdy to byla opět jediná trať mezi OV a zbytkem ČR
    – jak to bylo při záplavách vloni? Byla hlavní trať sjízdná? To se ptám, já to netuším.

    A že by se zboural nějaký ten panelák a lidi dostaloi nové lepší bydlení? Asi by neprotestovali

    Já tam už strašně dlouho nebyl, takže třeba se opravdu jedná o “nějaký ten panelák”. Ale podle fotomapy na Seznamu to vypadá, že případné propojení současných tratí by byl zásah srovnatelný s pražskou magorstrálou – tak jako se před 45 lety bouraly domy na rozích Vinohradská x Škrétova (ale ty se bouraly hlavně kvůli nové budově Národního shromáždění a Smetanova divadla), by se musely probourat bloky 100 metrů od hlavního náměstí.
    Takže se zase – Vy jste se těch lidí ptal, jestli by jim takový zářez do města nevadil?

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Napsal Honza, 22. 2. 2010 @ 15:28

    S chutí se tentokrát přidám k názoru pana “arj”: nemám sice námitek proti tvrzení, že “… takové velké město musí být na kvalitní a odpovídající železniční síti, která zajistí rychlé a bezpečné spojení s celým územím republiky jak pro osobní, tak nákladní dopravu …”, ale takovou “kvalitní a odpovídající” železniční síť ovšem rozhodně nevytvářejí stávající lokálky, a nevytvořily by ji ani po jejich případném propojení – smysluplná by byla jedině trať vedená většinou ve zcela nové (= “rychlejší”) stopě a s více zastávkami, sloužící spíše jako “rychlá tramvaj”, protože zástavba v prostoru mezi Suchdolem nad Odrou, Studénkou, Kopřivnicí a Hodslavicemi je docela “hustá” a nezřídka téměř “souvislá”.
    Také já si musím vypomoci mapou, protože místní poměry nemám nastudovány aktuálně přímo “z terénu”, ale v té souvislosti mě napadá, že pokud by mělo skutečně jít o “kvalitní a odpovídající železniční síť”, a tedy de facto o výstavbu do značné míry nové trati, bylo by možná účelnější trasovat ji z Nového Jičína místo do Suchdola nad Odrou spíše do Studénky – ale nebudu to raději dále rozvíjet …

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Napsal TV, 22. 2. 2010 @ 15:31

    Myslím, že se tady rozčilujete zbytečně, pokud zastupitelstva uznají, že z provozu cyklostezky jim dotečou nějaké ty miliónky z EU, hodí klidně celou trať za hlavu, protože z té jim nekape vůbec nic.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Napsal Vozka, 23. 2. 2010 @ 3:01

    No, co mám vlastně odpovědět. Nevím, jaké jiné sídlo, než sídlo nad 10 000 obyvatel by mělo být napojeno na železniční síť s možností rychlíkového a přímého spojení s republikou. Dnes jsou to dvě regionální tratě, které, pokud by byly spojeny, umožní cestování na více stran bez nutnosti objížděk. Že to chce trochu jiné trasování, jinou kvalitu, o tom nemluvím, Ale pokud se stát může zadlužovat (i když údajně nechce) desítkami miliard na dílnice, pak by neměl šetřit naželeznici, která je po všech stránkách výhodnější, i když s tím arj. souhlasit nebude, ale o tom už bylo napsáno dost.
    Samozřejmě by byla lepší novostavba nové trati v jiné, průběžné trase, ale přeci jen jsem realista a tak spíš věřím v možnost modernizace a propoje ní obou tratí.
    Kam cestují? Stačí se podívat na ty silnice, proč tam denně jezdí tisíce aut a ptejme se, kam všichni jezdí. Lepší by bylo dostat je na tu železnic, aby tu bylo čistěji, zdravěji a krajina mohla fungovat. A lidi cestují dnes kamkoliv, kdykoliv, právě třeba kvůli zaměstnání, služebním cestám, za rekreací, známými atd. atd. O tomm, zda nějaký koridor hztratil význam prodopravu? jen pro to, že silnice je stále více protěžována, jinak viz výše, doprava houstne. A proč nejezdit přes Val.Mez dál?
    Pokud se někdo těší na dálniční průtah městem, na neustálý hluk, omezení pohybu ve městě, na devastaci krajiny, odlidštění sídel, na monstra plechu a betonu podél silnic, tak to spíš patří na psychiatrii. Budete se ale divit, stále více se setkávám s lidmi – různého fražení -, kterým právě ta stále bobtnající a všude se rozlézající a obtěžující silniční doprfava vadí. A to i v tom Novém Jičíně. nenbude vše tedy tak jednoznačné. jenž pokud vím, tak tito lidí bývají označování za teroristy, zpátečníky atd., že? A sluchu se kupodivu dostává těm druhým. prostě kšeft a něčí pohodlí nade vše i za cenu oblbování a lží.
    Pokud se týče stavcebních zásahů, podívejet se, co s e vtom městě dělo a děje a podívejte se třeba na Prahu a její okolí, co se ve jménu silnic dělá, jak se kašle na lidi a jejich názory, na jejich podmínky života. Pokud těm lidem, které bych stěhoval kvůli prodložení tartě, nabídnul kvalitní bydlení opodál -a to jde, nebo dokoce třeba v roinném domku, pochybuji, že by odmítli. ta zástavba tam skutečně není žádný zázrak. YAle když se řeba podíváte na montra typaů Strahovský tunel a dál stavby na Smíchově, na Blanku, silnice nad Radotínem a Vltavou apod., myslíte, že jedna kolej by způsobila takový masakr a že by se skutečně třeba nedala vést pod zemí a za náklady mnohonásobně nižší a s vyšším efektem, než výše uvedené stavby. Nejsem železniční maniak, ale jsem už nepříčetný ze zásahů, které se dělají ve jménu silnič ní dopravy – tedy pardon, ve jménu pokroku, míru, ekonomiky a dobra nás všěech. Howgh.
    No ak Honzovi – to jsem už vlastně napsal, samozřejmě bych tam raději viděl úplně novou trať, ale jak o tom přesvědčit ty, pro které stovky milard na dálnice nic neznamenají, zatímco 20 milionů na rekonstrukci tratě jsou pro ně vyhozené peníze?
    No a na závěr, čekali jste ode mne něco jiného – tedy textově? Zdravím vespolek.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Napsal Lubomír, 23. 2. 2010 @ 8:17

    Vozka: V zásadě s vámi souhlasím, jelikož mi také vadí silniční mor, kterým je nemocná naše krajina. Vesele se budují desítky, stovky kilometru nových silnic a dálnic, které jsou dle mého názoru opravdu zbytečné. Obří křižovatka u Opatovic, ojedinělý asfaltový nesmysl v Evropě, nebo souběžné dálnice na Vídeň. Pak někdo plivne na tužku a nakreslí modernizaci stávající tratě s přeložkami tak, že ji lze považovat téměř na novostavbu. Ale čísla ekononické návratnosti vyjdou vyšší než 20 let, tak se projekt odmítne a peníze vesele tečou dále do asfaltobetovových vrstev. Neutuchající nenasytnost a hladovost po nových a nových silnicích je uměle vyvolaná potřebou zvyšující se intenzity. To, co se dříve přepravovalo po kolejích, se dnes totiž valí po asfaltu, jelikož podrudržovaná železniční síť z dob Rakouska-Uherska prostě současným trendům konkurovat nemůže.
    Dle mého názoru je třeba vyčlenit tratě, které nechceme zrušit a ty rekonstruovat, optimalizovat a modernizovat. Je ovšem jasné, že nějaké ty lokálky “padnou”, ale lepší oželet je, nežli docílit toho, že nakonec zrušíme všechny nekoridorové tratě.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Napsal Vozka, 24. 2. 2010 @ 3:10

    Lubomír: částečně souhlas, ale je tu jedna taková zvláštnost. Je řada návrhů ne rekosntrukce tratí, výstavbu vleček, dopravních terminálů a systémů za “pár korun”. Kupodivu se nedaří je prosadit. Nastává však zvláštní situace, když se najednou začne uvažovat o tom ,že cena je příliš nízká a třeba se pětkrát zvedne, až dosáhne , nejlépe miliardových hodnot, njlépe v desítkách miliard a neajednou je o takovou předraženou a nesmyslnou akci v tu ránu zájem a mluví se o její realizci. jenže na to už pak objektivně nejsou peníze a tak se zase vše nacpe do dálnic, kde ty peníze ve vysokých částkách jsou nějak podivně přijatelné.
    Pokud jde o tu síť železnice u nás, musíme si řísct, co chceme. Bu%ď mít jen základní síť, která bude hlavně pro evropskou a částečně naši dálkovou dopravu a pak u nás železnice prakticky zahyne, nebo budeme chtít co nejvíc věcí a lidí dostat právě z důvodu ekologie, krajiny, zdraví lidí i ekonomiky na železnici. pak ale potřebujeme hustou síť i s těmi “lokálkami”. Dávám schválěn do uvozovek, protože ty lokálky z nich dělá doba výstavby a dnešní skoro nulový provoz, pro rozbitý průmysl, nevhodnou organizaci dopravy, po desítky let neprováděná údržba a modernizace apod. pokud se využije ploch u těchto tratím které byly vždy využity pro průmysl, ssklady, pokud nepovolíme budovat další zony na polích a ve volné krajině, ale jedině na kolejových trasách a rovnoměrně v republice, aby bylo všude dostatek pracovních míst ( adalo by se dál pokračovat s dalšími argumenty a postupy), pak bude každá trať mít svůj význam, silniční doprava se stane opravdu jen tou na krátké vzdálenosti a jako přípojová a pro přepravy, které nelze zajistit jinak. A toje reálné a dá se říct, že ono to tak začíná i v tě ch vyspělých zemích takto vypaat. jen to mají horší v tom, že v minulosti si řadu těh tratí zlividovali a dnes mají problémy, jak vše nějak obnovit a za kolik a kde. A pak mají problémy, jak lidem vysvětlit, že ta silniční doprava by se měla nějak zmenšovat – zas je to politika. zatím jsme až tam úplně nedospěli, takže bychom se mohli poučit. A namísto rušení hledat řešení vpřestavbě, nové trase , jiné organizaci dopravy atd.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

Odkazy k příspěveku

RSS komentářů k tomuto příspěvku | Zpětný odkaz

Děkujeme za komentář

*