6 994 přečtení
Úno 23 2009

Vogtlandbahn vyrazí od grafikonu 2010 na trať Liberec – Rybniště/Seifhennersdorf

Desiro Vogtlandbahn

Desiro Vogtlandbahn

Tato společnost v majetku britské společnosti Arriva nabídla pro provoz pro provoz na této trati motorové vozy Siemens Desiro. O zakázku provozování dopravy na této trati se zajímaly dále i České Dráhy, Keolis, Railtransport, Student Agency a Viamont. O tom, že zvítězila společnost Arriva informovala 23. 2. mladá fronta Dnes. Výběrové řízení pro provoz na této trati vypsal Liberecký kraj ve spolupráci s Ústeckým krajem.

Desiro Vogtlandbahn

Desiro Vogtlandbahn

S Desiry společnosti Vogtlandbahn se můžeme setkat ve velkém množství na Chebsku. Voghtlandbahn vlastní také vozidla Regiosprinter, které na trati Karlovy Vary – Mariánské lázně zajišťují provoz pod společností Viamont. Tato trať byla první, na které v předchozích letech proběhlo výběrové řízení na provozování železniční dopravy.

Ze strategického hlediska je trať 089, která má napojení na zahraničí pro vstup nového dopravce na trh výhodná, zvláště když se jedná o zahraničního dopravce. Společnost Arriva předpokládá, že toto výběrové řízení v Libereckém kraji nebylo poslední. Můžeme tedy očekávat, že v případě dalších výběrových řízení se v budoucnu se setkáme s Desiry této společnosti na více tratích v Libereckém kraji.

Vlak Railtransport/SBE

Vlak Railtransport/SBE

Kraj výběrovým řízením získal cenově a kvalitativně výhodnější nabídku oproti současnému provozu. Arriva by se měla objevit na Liberecku až od grafikonu 2010-2011 a má zajišťovat provoz po dobu deseti let. Dodejme ještě, že Vogtlandbahn nebude prvním soukromým železničním dopravcem, který na této trase vozil své cestující. Společnost Railtransport (dříve Railtrans) ve spolupráci s německou společností SBE (Sächsisch-Böhmische Eisenbahngesellschaft) provozuje na této trase čtyři páry spojů každý pracovní den. Dále na této trati můžeme potkat vlaky německé společnosti DB Regio, v těchto vlacích platí tarif ČD.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
Share

MF Dnes
Autor: ...je občas zamilovanej, ale někdy taky ví co chce říct...


15 komentářů

  • Napsal Vozka, 24. 2. 2009 @ 3:35

    To je sice hezké, ale nutné je, aby tento dopravce nejezdil sám za sebe, ale patřil do systému celostátní dopravy, jinak je to občanovi k ničemu. Čili chce to tarif platný na celém území ČR, žádné lomoné jízdné, platnost všech předplatních a sí´tových jízdenek. Jinak je to nevýhodné. Vlastní tarif by mohli uplatňovat jen na té trati, kde jezdí, ale cestujuící by měl mít na výběr, co zvolí. Pokud to tak nebude, bude to jako cestování autobusem s mnjoh dopravci a v podstatě to jenom bude komplikovat běžnému občanovi život a rozhodně ho to nebude lákat na využívání veřejné dopravy. výhod to může mít jen pro místní dopravu, a to ještě omezeně. Prostě stručně shrbuto – když pojedu třeba z Prahy do Rybniště, chci mít jedni jízdenku na příslušný počet km a jet na ni s jakýmkoliv dopravcem po celou trasu nebo mít zakoupeno třeba celostátní síťovku pro ČR a nemuste pořád někde kupovat jízdenky. Už je na čase, aby ministerstvo dopravy začalo něco dělat. nedělají nic a systém veřejné dopravy i základní oblsuhy se pomalu hroutí a vypadá, že by mohlo být hůř. Jenže doku se bude panstvo, co rozhoduje vozit služebními autya bude pobírat několikanásobky průměrného platu, tak je budou zajímat úplně jiné věci. Bohužel. jenže co na to voliči? A v krajích je to ještě horší, protože tam už myslí jen lokálně a to ještě často jen podle svého prospěchu.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Napsal arj, 24. 2. 2009 @ 11:03

    nutné je, aby tento dopravce nejezdil sám za sebe …

    Ale on nebude jezdít “sám za sebe”, on bude jezdit za Liberecký kraj a Spolkovou zemi Sasko – které ho pro provozování dopravy na této trati vybraly.

    … ale patřil do systému celostátní dopravy

    On bude patřit dokonce do systému “celoevropské” dopravy (tím, že zadavatelem jsou český Liberecký kraj a německé Sasko).

    když pojedu třeba z Prahy do Rybniště

    Jak často prosím jezdíte z Prahy do Rybniště? A to fakt jezdíte přes Liberec a “DDR”?

    výhody to může mít jen pro místní dopravu … co na to voliči?

    Mám pocit, že “voliči” právě chtějí ty “výhody pro místní” – viz právě uskutečněná a velmi úspěšná akce “V našich nemocnicích pro nás zadarmo”.

    Jinak s Vámi souhlasím, že v tomhle by MD a MF (protože to vydává cenový věstník) mohly konat a vydat jednotná pravidla pro vzájemné uznávání jízdenek mezi různými dopravci.
    Ale se služebními auty a několikanásobky platu to nemá nic společného – to je o ochotě dohodnout se mezi státem a kraji a dopravci a pak o finančních prostředcích na vyrovnání případných rozdílů. Jenže, jak jste si mohli povšimnout o víkendu, dohoda se dosáhne spíše ve věci odpočtu DPH od všech službních aut – což bude stát (a tedy nás všechny ostatní) stát nějakých 5 miliard ročně.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Napsal Tomáš Mykl, 24. 2. 2009 @ 12:57

    arj: jakkoli můžu souhlasit, tak si myslím, že akceptování plošného síťového jízdného by mělo být jedním ze základních kriterií zadávacích podmínek VŘ.
    Jisté jednorázové lokální jízdné je do určité míry možné akceptovat i ve formě lomeného jízdného, avšak je zcela nepřijatelné, aby na dílčích tratích síťového systému neplatily jak různé celosíťové jízdenky, tak varianty jízdenky via X, via Y … Dnešní vyspělost výpočetní techniky nečiní problém s vzájemným vyrovnáním tržeb a při použití např čarového kódu se jedná o velice levnou záležitost a není třeba kvůli tomu budovat složité čipové technologie.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Napsal Diego, 24. 2. 2009 @ 21:25

    Myslim si, ze uznavani jizdenek by nemusel byt uz problem – pruvodci nosi ctecky do kterych se data ukladaji – dopravci by si to pak preuctovali, pokud by chteli

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Napsal arj, 26. 2. 2009 @ 17:02

    Ale ten problém není ve “fyzickém” ne/uznávání (na jízdenku koupenou v CZ Vás klidně svezou vlakem po Francii a “čtou” ji jenom pohledem a vyúčtují si to cestou KMŽP. Tady jde o vzájemné vyrovnávání tržeb a vyrovnání rozdílů v jízdném. Takže pokud koordinátor (tj. ve Vozkově návrhu MD/MF) řekne, že jízdné bude 1 koruna za 1 km a zbytek zadotuje, problém není. Ale pokud koordinátor řekne, že na vybrané jízdné přidá 1 K/1 km, pak už některý dopravce může říct, že do takové akce nejde.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Napsal Vozka, 27. 2. 2009 @ 3:45

    k arj.:Tím, žeby měl patřit do celostátní dopravy myslím právě to, že musí být zajištěny návaznosti, koordinace JŘ, tarifní systém, aby právěě bylo výhodné veřejnou dopravou jezdit. Jinak to nemá smysl a kraj je příliš malá jednotka. nelze tu přeci mít 14 dopravních politik, 14 rozdílných, nenavazujících JŘ apod. To pak každý raději pojede sám autema to je přesně to, co by bylo špatně. Ať je tu jeden koordinátor, ať se dohodne s kraji, ať je tu třeba 100 dopravců ,ale já jako cestující nechci mít s tím žádné rpoblémy akomplikace, ani cenovou nevýhdonost.
    Proč mě chytáte na spojení Praha – Rybniště? je snad jasné, že jde o příklad, o princip, jakoukoliv trasu v  rámci ČR.
    Volič, čili normální občané chtějí nejen ty místní, ale celkově dobré podmínky a chtějí to vždy, když to potřebují. proto je nutné řešení na celostátní úrovni, samozřejmě s koordinací krajů. Ale systém jeden. Kraj, stát si provede výběrové řízení a kdo dá nejlepší cenu, podmínky, kvalitu, toho vybere – ostatní zkordinuje a cestující pojede.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Napsal arj, 27. 2. 2009 @ 14:56

    Proč mě chytáte na spojení Praha – Rybniště?

    Já Vás na něm nechytám (do přečtení Vašeho komentáře jsem snad vůbec netušil, že nějaké Rybniště poblíž Rumburka existuje), ale Vy jste tam tuto trasu napsal. Jinak ale mám zcela konkrétní cestovatelskou zkušenost z toho kraje – trasu Jiřetín – Praha nikdo z místních vlakem nejezdí, protože autobus dojede do Prahy dřív, než cestující přestoupí v Děčíně do vlaku na Prahu.

    Je snad jasné, že jde o příklad, o princip, jakoukoliv trasu v rámci ČR.

    No, to právě – aspoň mně – tak jasné není. Proč zrovna “v rámci ČR”? Já osobně (a k tomu dalších 1 a čtvrt milionu lidí) jsem občanem (= plátcem daně) určitého pražského obvodu, Prahy-města, trochu i Středočeského kraje, ČR a EU. Z hlediska mých cestovatelských potřeb či zájmů je pro mne nejdůležitější doprava po Praze-městě (jen určité trasy, ale chápu, že se musí vyhovět všem 1 1/4 mil.obyvatelům), trochu po Stč kraji, pár hlavních tras po ČR a pár hlavních tras po EU.
    Takže nějaká úroveň by celoměstsky – celokrajsky – celostátně – celounijně stanovena být mohla, ale vždycky ji někdo musí zaplatit. A v tomhle už není vůle se dohodnout – ani evropsky, ani národně, ba ani regionálně. Včera jsem si o tom povídal s jedním Švýcarem, kde doprava funguje vzorově, ale ty peníze (mezi federálem – kantony – obcemi a zájmy občanů) jsou tvrdým oříškem i tam.

    kraj je příliš malá jednotka

    Proč? Veřejná doprava kraje Praha-město přepravuje daleko víc lidí než železnice na celém území státu. Nakonec, i ta “pražská železnice” (tedy od Berouna po Kolín a od Kralup po Benešov) vozí 1/6, možná 1/5 veškeré osobní přepravy ČD. A celostátní vlaky jí akorát “překážejí v rozletu” (úsměvný smajlík) a – bohužel i – brání v dodržování GVD (to už zcela vážně a s rozhořčeným smajlíkem).

    Ale třeba se někdy najde šance si to vysvětlit osobně a dojít k rozumnému konsensu.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Napsal mates111, 28. 2. 2009 @ 1:00

    Souhlas s arj.
    Navíc je třeba si uvědomit, že průměrný cestující vlakem jede 30 km a při této vzdálenosti nepřestupuje. Proto by prioritní mělo být spíše kvalitní a rychlé spojení v rámci kraje (nejčastěji do krajského, popř. okresního města) a návaznosti a celostátní tarif by se měly řešit až následně. Přitom si myslím, že existence krajů je velkým přínosem, protože až s ní se začala řešit dopravní obslužnost na takové úrovni, aby byla co nejblíže lidem…

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Napsal Vozka, 28. 2. 2009 @ 2:30

    arj: Tady je na místě otázka: jakoou chceme dopravu? je opravdu dobře, když lidé z Jiřetína nejedou valkem, ale autem, autobusem? je dobře, že řada obcí nemá o víkendech spojení veřejnou dopravou a ve všední dny jen pár spoji? Myslíte si, že lidé opravdu jezdí jen na krátké vzdálenosti? proč tedy jsou tak plné silnice nejen nákladní dopravou, ale pozorujte i SPZ, kdo kde jezdí. Mnoho služebních cest denně je prováděno v rámci celé republiky atd. Problémy máme se silniční dopravou po všech stránkách, včetně neúnosné finanční zátěže. je tedy na místě hledat jiné, vhodnější řešení. A tady je na místě uvažovat o skutečně výhodné veřejné dopravě s páteří po kolejích. Pak bude rychlost, pohodlí, ekonomickiá únostnost atd. (tedy v hodně velké zkratce popsáno). proto zastávám ten celostátní provázaný systém a nevidím rozpor v tom, že kraj ve spolupráci s ČR vytvoří systém vyhovující jak cestám na větší vzdálenosti, tak na krátké. A v tom to vězí. proto kritizuji jen jednoduchý náhledna to, že vše vyřeší výběrová řízení na dopravce, více dopravců atd. považuji to za moc jednoduch uvažování a naopak za příliš složité vymyslet vyhovující řešení. zdá se mně, že to vše dělají lidé, kteří tou dopravou jezdí málo a více sedí v autech. takže to jen jako doplnění. Snad někdy opra vdu by stálo za to se pohádat ústně. Aspoň by to mělo nějaké grády. než to člověk vyťuká písemně, tak polovinu věcí zapomene a hodina je v čudu.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Napsal mates111, 28. 2. 2009 @ 20:06

    Vozka: Jenomže, když nebudou vypsány výběrová řízení a vše se bude automaticky přidělovat ČD, tak se žádného zlepšení nedočkáme. Buď se bude zvyšovat množství finančních prostředků neúměrným způsobem nebo se nic nebude dít s kvalitou dopravy.

    Jinak co se týká propojenosti systémů, tak mi rozhodně nepřijde, že by se s provázaností nijak nepočítalo. V Libereckém kraji začne fungovat IDS. Co se týká spojení mimo Liberecký kraj, je otázkou, kolik lidí cestuje z Hrádku např. do Pardubic. Domnívám se, že naprosté minimum ze všech cestujících.

    Jinak co se týká toho, jestli je dobře, že lidé jezdí autobusem z Jiřetína do Prahy raději než vlakem, domnívám se, že by se to mělo nechat na uvážení každého člověka a ne tvořit teorie co je pro lidi lepší… Navíc je třeba si uvědomit, že autobusy, které tu jezdí, jezdí bez dotace, narozdíl od vlaků

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Napsal Vozka, 1. 3. 2009 @ 0:40

    mates: Nejsme proti výběrovým řízením. Ať si jezdí třeba 1000 dopravců a stát či kraj tím ušetří peníze. Ale důležité je, aby cestující tím nebyl poškozován, znevýhodňován, aby veřejná doprava byla přitežlivější než individuální, aby doprava tvořila jeden komplex. A také, a proto ten důraz na koleje, aby se hromadně rozvíjela jak osobní, tak nákladní doprava.

    nevím, co máte proti provázanosti systému v celé ČR, a to i tarifně. Vždy%ť je jedno, kolik jede nyní cestujících odkud kam. Nikdy nevíte, kolik jich tam může jet. Ale systém musí být tak nastaven, aby je to všechny lákal,o, aby byla možná celostátní síťová jízdenka roční, měsíční denní atd. To má ttiž pro cestující význam a rozhodně je to může nalákat ze silnic do vlaků a autobusů. A jak jsem psal, těch cest po republice i z různých, pro někoho absurdních míst a po absurdních trasách je dost a může být i víc. vy víte, že to tak není a nebude?

    Jistě víte, že doprava nás stojí hodně jk postránce finanční, zdraví, tak životního prostředí. proto nám nemůže být zcela jedno jak a čím lidé jezdí. proto musíte nabídnout lidem i dopravcům takové alternativy, které budou vyhovovat z hlediska uváděných podmínek i z hlediska nárokůl cestujících i dopravců. A od toho máme odborné škol,y odborné pracovníky, výzkumy přepravní, ministerstva, úřady ……

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Napsal Vozka, 1. 3. 2009 @ 0:42

    A ještě jsem zapomněl. Ty dotace, to je takové magické zaklínadlo. Dnes nikdo nemůže říct, co je dotované a co ne, protože výpočty jsou neobjektivní či úplně špatné, stejně tak jako často výchozí data. Žádné konplexní výpočty neexistují, a ty které byly prováděna jsou zejména automobilovými klany hrubě odmítány, protože rozbíjí současnou růžovou náladu a vidinu snadných zisků.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Napsal mates111, 1. 3. 2009 @ 8:37

    Vozka: proti provázanosti systémů nic nemám, stejně tak i tarifní provázanost beru, byť na ČD jsou vidět jeho úskalí. Pokud totiž budeme ceny tvořit striktně podle kilometrů, stanou se některé relace naprosto nekonkurenceschopné a můžeme se snažit jak chceme, ale lidi nepřilákáme.

    Co se týká těch dotací. Ano, přesné výpočty nelze uskutečnit, ale aproximace možná je. Opravdu nechci srovnávat vlak s IAD, tam to nelze, ale s autobusem to jde. A rozhodně si zde nemyslím, že by měl autobus tolik nepřímých nákladů ve srovnání s vlakem. Stejně tak ta ekologičnost vlaku je démonizována.

    Jinak máte pravdu, že existuje spousta cest po republice mimo hlavní přepravní trasy, ale vzhledem k jejich trasové i časové různorodosti se jen velmi těžko může vytvořit systém, který by dokázal alespoň většinu těchto tras pokrýt. Proto by se měla raději hromadná doprava soustředit tam, kde ty proudy jsou silné a to je zejména v okolí velkých měst. A do vesnic můžou klidně jezdit krajem (obcí) dotované taxíky, když tam větší potenciál než několik osob není…

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Napsal arj, 1. 3. 2009 @ 23:12

    Re Vozka
    =dotace, to je takové magické zaklínadlo=

    Ne – dotace, o kterých mluvím já, jsou ty veřejné peníze, které se do určitého systému musí vložit, aby (aspoň nějak) fungoval. Tady nemá cenu uvažovat o jakýchkoliv externalitách až do té doby, než se odborníci shodnou, co a jak mezi ně započítávat.

    =cestující tím nebyl poškozován, znevýhodňován, aby veřejná doprava byla přitežlivější než individuální, aby doprava tvořila jeden komplex.=

    S tím samozřejmě lze souhlasit, ale první krok musí udělat ta veřejná doprava. Znovu mohu jen opakovat, s českou (belgickou, britskou) bankovní kartou si mohu koupit benzin u 99 % benzinových pump po EU. Se stejnou kartou si mohu koupit letenku (a to už je veřejná doprava) na 99 % spojů po světě. Koupím si s ní dokonce i lístek pro jednotlivou jízdu metrem v Londýně nebo Bruselu … ale nekoupím si s ní lístek na jízdu “áčkem” ani “jedenáctkou” z Vinohrad na Václavské náměstí. A tohle není v rozhodovací pravomoci ministra dopravy – tohle si musí vyřešit DP, magistrát a banky.

    =cest po republice i z různých, pro někoho absurdních míst a po absurdních trasách je dost a může být i víc. vy víte, že to tak není a nebude?=

    Obávám se, že máte pravdu, bude jich čím dál víc. Vy tady bojujete za veřejnou dopravu, ale nejsem si jist, zda ta je tím, co trápí většinu.
    Nebylo by vhodnější zajistit dosutpnost všech služeb pro všechny občany? Takže každý kraj by měl být schopen poskytnout veřejné VŠ vzdělání (alespoň bakalářské v základních oborech) – kraje Stč, KV a Vysočina zatím nemají. Každý kraj by měl mít aspoň jednu špičkově vybavenou nemocnici + běžně vybavenou v určitém dosahu pro každého občana – nedávno uvedli plzeňští dálniční četníci, že asistovali již u 4.porodu v krátké době … z čehož a jejich celého vyjádření vyplývá, že na 70 km mezi Rozvadovem a Plzní (vč. Tachova a Mariánských Lázní) není jediná porodnice (?).
    Takže zatím plýtváme penězmi-dopravními dotacemi kvůli tomu, že jsme ušetřili ve školství, zdravotnictví …

    =Mnoho služebních cest denně je prováděno v rámci celé republiky … budou vyhovovat z hlediska uváděných podmínek i z hlediska nárokůl cestujících i dopravců=

    Ale ta auta vyhovují cestujícím i dopravcům. A to, že služební cestující využívají auta, je dáno jednak tím, že značná část z nich (tak 1/2 milionu) má auto nejen pro služební, ale i soukromé účely (za což platí daně), další část si neveze jen svůj zadek, ale i nějaké zboží, nástroje apod. Jinak podle poměrně spolehlivých statistik – “normální člověk” v Česku ujede autem stále kolem stejných 5 tisíc km jako před 30-40 lety, ale podnikatelé přes 30 tisíc.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Napsal Tomáš Mykl, 2. 3. 2009 @ 1:26

    No nevím, nevím … Skoro bych řekl, že debata sklouzává k takovým běžným klišé, kde se pořád manipuluje slovy DOTACE, KRAJ, NEDOSTUPNOST ŠKOL, ale je tomu opravdu tak? Argumentace je na podobné úrovni, jako někdo chce omezit auta ve městě a v tu ránu “obhájci autových práv” vyrukují s tím, že někdo chce bránit chudákům živnostníkům v podnikání. Přitom takto to nikdy položeno nebylo.
    Současný dopravní systém velmi těžce trpí na výhradní orientaci na kraje, které se pomalu, ale jistě začínají stávat státy ve státě a prakticky zpřetrhávající přirozené vazby regionů. Opravdu přátelé, nemáme jen pohyby do krajského města, existují velmi často i jiné přepravní proudy, jiná spádovost. Souvisí to jak s dopravou, tak i s tím školstvím. Proč třeba nemá Středočeský kraj univerzitu? Nebude to třeba tím, že uprostřed kraje je díra, která se zove Praha a tam je těch univerzit přehršel, či z některých míst lze dojet do Pardubic, Ústí, Hradce Králové, Plzně zcela bez problémů? Nebude také zakopaný pes v tom, že studenti jsou natolik nedisciplinovaní a neuctiví k vyššímu plánování, že si drze podávají přihlášky podle toho, co je baví plošně po celé ČR (někdy i mimo), aniž by to tabulkově neměli činit?
    A tak je to přátelé i s tou veřejnou dopravou. Pořád teoretizujeme o jakési ZDO, o jakýchsi dotacích, integrální taktech a kdoví co ještě a zatím se tam tady všechno hroutí pod rukama, peníze odplouvají kanály na kanáry, ale ti odpovědní se jen na různých konferencích plácají po zádech, jak to všechno dělají výborně a jak už to bude skvělé. Přitom se zapomíná na to, že vyspělá veřejná doprava by měla být v první řadě funkční, mělo by se myslet ne na to, jak se dostanu v rámci ZDO do krajského města v taktu a IDS, ale mělo se dívat na to jak se dostanu do práce a z práce, za nákupy, či za kulturou kamkoli, kde to je smyslupné – tedy i do sousedního kraje a to v době, kdy to potřebuji a ne kdy mi to bude diktovat jakýsi uměle vytvořený systém.
    I dneska peníze jsou, nemyslím si, že jsou na úkor nemocnic (krásně populisticky řečeno), v rámci často uměle vytvořených páteří a taktů často proj*báváme doslova miliardy, které nám pak jinde chybí. 5-10 lidí ve vlaku se 3 vozy na hlavní trati je normální, 30 lidí v motoráčku na lokálce je dle někoho ekonomický propadák … Takže kde to jsme?

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

Odkazy k příspěveku

RSS komentářů k tomuto příspěvku | Zpětný odkaz

Děkujeme za komentář

*