2 339 přečtení
Srp 09 2010

Malé dopravně okurkové zamyšlení

Auta, auta, autobusy, trolejbus

Tak a je to tady. Německá vláda rozhodla, že za volant budou moci zasednout i sedmnáctiletí. To se tedy máme na co těšit, protože když už Německo, tak u nás na totéž nebudeme dlouho čekat. Zejména když naše vláda je v podstatě závislá na podpoře teenagerů. Avšak již slyším jistého aktivistu, jak vztyčuje varovný prstík, že přeháním, protože to jednak nejdříve musí posvětit parlament a také, že mladíci budou muset mít u sebe v plechové, či jiné krabici, dospělého supervizora. Jenže o tom to není. Moje zamyšlení je o tom, jak nám auta zcela zbytečně prorůstají do našeho organismu a to takovým způsobem, že si naprostá většina lidí nedokáže bez nich představit život.

Ne přátelé, nebojte se! Nebudu nebo spíš není mým záměrem, zde psát ekologistická klišé o tom, jak všichni musíme z pohodlných aut přesedlat na kola, týrat své tělo a po vydatné rozcvičce na cyklostezce, upocení usednout do křesla ve sterilní ekokanceláři s biokávou … Snad každému je jasné, že při současném stupni civilizace se autům nevyhneme. Bez nich by zkolabovalo zásobování, údržba infrastruktury, ba dokonce by bylo často problematické projednání různých záležitostí, protože než by se všichni sjeli veřejnou dopravou …

Nezbytnosti auta jsou si všichni vědomi.

Klanění se autu na Obětním vrchu

Ano, je to tak. Kromě ekologistických psanců (čti vyděděnců, zaprodanců, …) všichni auto chtějí a uznávají. Dokonce obdržení řidičského průkazu skupiny B, je součástí většiny středoškolské výuky, ač zatím jako nepovinný předmět.

Pohlédneme-li do různých pracovních inzerátů, také tam snad u 99% nabídek práce najdeme striktní kvalifikační požadavek ŘP sk. B. A to prosím i u takových profesí, jako pokladní, vrátný – pardon, dnes je to recepční nebo dokonce WC babička. Asi aby mohla zajet do velkoobchodu pro docházející krepové roličky.

Není výjimkou, že se zaposloucháte do rozhovoru náctiletých „růžových bloncek“ a uslyšíte, jak celá rodina, máma, táta, ségra, brácha a ona, jeli ráno z domova ve svém autičku, a že to byla tak krásná kolona, až Stáňa odvedle bledla závistí, když čekala na zastávce na dodávku vydávající se za autobus.

Když si pustíte televizi, máte to také. Prakticky většina „mýdlových seriálů“ se z velké části odehrává v autě. Reklamy, ač jsou na jakékoli zboží, opět spojuje jediné: auto. Ovšem, čest výjimkám. Je to sice k nevíře, ale existují.

Ale jak se s tím má vypořádat člověk, který je od rána do večera v práci, má starostí nad hlavu jak sám se sebou, tak s rodinou? Má vůbec šanci zjistit, co je fat, co jen póza nebo reklama?

Myslíte, že k rozhodování lidí pomůže názorná panelová kampaň uspořádaná například v rámci Dne Země?

View Results

Nahrávání ... Nahrávání ...

Děcka Zeměkuličky a podobní

Když to nejde po dobrém, musí to jít po zlém. Bohužel zpravidla ani velmi korektní a masové nátlaky nepomáhají ...

Když to nejde po dobrém, musí to jít po zlém. Bohužel často ani masové a korektně vedené nátlakové akce nepomáhají ...

Jako určitá protiváha výše popsaného, vzniká (nejen) u nás řada ekologických hnutí, které se v podstatě etablují jako škodná. Ano, dravci lovící v poklidných honitbách jsou hospodáři nazýváni škodnou. Jak by na světě bylo krásně, kdyby nebylo těch otravných aktivistů. Vždyť úředníci díky nim musí řešit množství odvolání, podávání žalob na procesní pochybení a podobně. Kdyby aktivistů nebylo, nebyla by práce, peníze by byly stejné. Místo na stavebním (nebo jiném) odboru se přece nezruší.

Pak je třeba udělat nějaký happening, kde se zase mohou vyblbnout mladí přívrženci. Pro ně je to často adrenalinový zážitek, když tu a tam přelezou ohradu, naskáčí na dálnici nebo se někde „přiřetězují“. Až nějaká akce skončí, záhy změní svůj status na „nudáááá“. Proč tu akci dělali, většina z nich ani neví a ti, kteří ví, tak odpoví, že se to tak dělá vždycky.
Rozhodně nechci nějakým způsobem brát na lehkou váhu občanskou společnost, ta je opravdu nezbytná, ale bohužel na většinu lidí díky určité rozjívenosti účastníků a jejich často obrovské nekompetentnosti, působí spíš opačným směrem.

Tak například dodnes stále nemáme hotovou naprosto nezbytnou dálnici D8 přes České středohoří, která sice nestojí kvůli šlendriánu úředníků, ale veřejnosti se šikovně podsouvá, že za to vlastně může „zelená politika“. Přitom zcela bez povšimnutí veškerých „eko“ skupin se pomalinku začíná rodit naprosto zbytečná dálnice R6 mezi Řevničovem a Karlovými Vary, kde by k razantnímu zlepšení bezpečnosti postačovalo postavit několik mimoúrovňových křižovatek. To je asi to nejhorší, co se vůbec mohlo stát. Aneb jak praví lidová moudrost: Když se dva perou, třetí se raduje. Avšak naštěstí si toto Děti Země uvědomili a ústy svého předsedy v pátek 6.8.2010 bylo jasně řečeno, jak se věci mají.

Auto*Mat

Auto*mat

Měl jsem tu čest shlédnout stejnojmenný film od stejnojmenné občanské iniciativy. Možná jsem si představoval něco jiného, díky vyprávění známých. Pravdou je, že po jeho shlédnutí jsem hodně na rozpacích. Pokud toto má být počin, který má přesvědčit masovou veřejnost k tomu, aby upustila od užívání automobilů, tak opravdu nevím … Já, jako člověk zcela „nestádový“, mám spíš chuť navštívit nejbližší auto*saloon.

(Rozh)Řešení?

Myslím si, že jsme dnes dospěli do určité etapy, kdy by stálo za to, se ohlédnout dozadu. Dle mého soudu hrají zastánci i odpůrci aut nesmiřitelnou zákopovou válku, a to je špatně. Řešíme detaily, osobní animozity, místo toho, abychom řešili podstatné. Tak jako nám stavba jedné dálnice zbytečně stojí a ostatní nás nezajímá, tak nám zde začínají vznikat takové nebezpečné věci, jako jsem zmínil v úvodu. Ono totiž posazení 17letého člověka za volant neznamená jen onu spornou otázku bezpečnosti, ale i další nemalé nároky na nové parkovací plochy u škol, potřeba dalších kapacitních silnic a připoutání další skupiny lidí natrvalo k automobilismu. Stejně tak vůbec nikdo neřeší, že zmíněný požadavek na „řidičák“ u kdejaké profese, je v podstatě diskriminační, nemálo lidí, kteří obor umí na 1*, ale nemohou řídit, je doslova vyřazuje ze hry, nehledě na to, že opět nutíme lid obecný k nadužívání automobilů.

Položme si pár otázek, možná třeba odpověď na ně nám dokáže ukázat cestu:

  • Proč například musí pro kancelářský papír jet samostatně sekretářka, po té WC babička pro papír jiný a závěrem třeba úředník pro toner do své tiskárny?
  • Proč například neuzákonit nutnosti spolujízdy se supervizorem účastníkům silničních provozu mladším 22 let?
  • Proč je neustále cyklistika vydávána jako jediná alternativa k automobilismu? Alespoň na mnohých propagačních materiálech např. iniciativy Auto*Mat tomu tak je
  • Proč například iniciativa Pražané za MHD prioritně řeší např. turnikety v metru s poukazem na barierovost a možnost sledování občanů, místo snah o efektivní linkové vedení, včetně výstavby tras metra a tramvajových tratí do míst, kde by měly jiný smysl, než jen plnit kasy stavebním firmám?
  • Proč stále jezdí kamióny přes Velemín, a proč se neprodloužil provoz Ro-La z Lovosic do Drážďan?
  • Proč se v některých případech spolu s dálničním tělesem nestaví i železniční těleso pro vysokorychlostní železnici?

Takových a podobných „Proč“ by se našlo více. Pokusme se prosím společně položit základy rozumné a plošné dopravní politiky naší vlasti. Myslím, že se dostaneme mnohem dále, než jen s pomocí různého aktivistění.

Paříž, Foto Martin Janda

Jsou opravdu turnikety tím zásadním problémem současné dopravy?

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 3.9/5 (17 votes cast)
Malé dopravně okurkové zamyšlení, 3.9 out of 5 based on 17 ratings
Share


Autor:


8 komentářů

  • Napsal balik z panelaku, 10. 8. 2010 @ 10:23

    kdyz ono to aktivisticteni je tak uzasne jednoduche a na mozkovou kapacitu nenarocne… staci znat par zakladnich hesel s nulovym obsahem a mit dostatecnou kapacitu plic, aby ta hesla slyseli vsichni, co jdou kolem…

    Druha vec jsou jine aktivisticke spolky, jejichz “cinnost” neni tolik viditelna, ale nasledky pro dopravni system jsou podstatne hur napravitelne.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +3 (from 15 votes)
  • Napsal Martin Trávník, 10. 8. 2010 @ 11:19

    Turnikety problém jsou: byly by to další ukradené prachy, které by mohly jít na rozvoj VD

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +3 (from 11 votes)
  • Napsal Michal Skala, 10. 8. 2010 @ 11:38

    Martin Trávník: jistě, jenže se to děje tím způsobem, že hlídáme jeden tunel, ale mezi tím nám vznikne několik tunelů dalších, ale už bez našeho povšimnutí. Navíc neříkám turnikety neřešit vůbec, jen říkám, že priority musí, resp by měly být, jinde! 99% ne-li spíš 100% příznivcům iniciativy Pražanů a Pražanek za MHD jsou turnikety ukradené a povyk, který kolem nich vyvolalo pár jedinců je právě to, co kritizuji u “aktivistění” a co v podstatě shazuje občanskou společnost jako takovou.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +4 (from 12 votes)
  • Napsal -FN-, 10. 8. 2010 @ 18:12

    Nejsem si tak docela jist nutností vést dálnici přes CHKO, navíc směrem, kde by při rozumné nabídce integrované veřejné dopravy vůbec nemuselo tolik aut jezdit. Také mimoúrovňové křižovatky považuji za jakýsi nadstandard jdoucí na úkor kvality krajiny. I když souhlasím s názory, které jsou zde prezentovány ohledně kontraproduktivity aktivistů, působí na mě vstřícnost vůči dalšímu zahušťování silniční sítě poněkud rozpačitě na pozadí dosud neuskutečněných kroků ke zvýšení přitažlivosti veřejné dopravy, zejména té kolejové – a to osobní i nákladní. Souhlasím, že je nesmyslné nutit lidem řidičský průkaz, na druhou stranu – jak jste pěkně uvedl – se dnes není možné veřejnou dopravou často na mnohá místa v přiměřeném čase dostat. Ono by stačilo, aby politici byli nuceni ten systém také využívat, a možná bychom se pak divili, jak roste jeho kvalita. Pokud se řekne, že to bez auta někdy zkrátka nejde, pak to znamená, že jeho pořízení je nutnost, řidičský průkaz potřeba a veřejná doprava tudíž nesmysl. Přitom ještě poměrně nedávno se bez auta dalo pohodlně žít. A dnes? Nedivím se, že lidé na auta přecházejí. Myslím ale, že by bylo dobré s tím něco dělat, než bude moci motorové vozidlo řídit každé dítě.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: -4 (from 16 votes)
  • Napsal Michal Skala, 10. 8. 2010 @ 23:42

    -FN- já prosím nejsem zastáncem rozšiřování silniční sítě za každou cenu, ale musíme si uvědomit, že základní systém komunikací je třeba dobudovat a D8 tam patří. Stejně tak je na úkor bezpečnosti ignorovat nevhodné křižovatky a při odpovídajících intenzitách je přestavět na mimoúrovňové. Krajina tím rozhodně utrpět nemusí.
    Myslím si, že prosazování právě takového extrémního názoru vede zbytečně k radikalizaci na naší dopravní scéně.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +5 (from 13 votes)
  • Napsal Lubomír, 12. 8. 2010 @ 13:12

    Nojo, jen aby až se ten základní system komunikací dobuduje, aby pak ještě ta železnice byla taky trochu potřeba. Já si naopak myslím, že je třeba začít budovat základní železniční síť dříve, než se dobuduje silniční síť…

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 9 votes)
  • Napsal -FN-, 12. 8. 2010 @ 14:00

    Michal Skala: Jenže CO je to ten základní systém? Které stavby do něj mají patřit? Je vhodné síť silnic neustále rozšiřovat se sílícím provozem? Kde se to zastaví? A jak – pokud tedy vůbec chceme – převedeme nákladní dopravu na železnici, pokud se bude investovat přednostně do silnic? A potom – má vůbec smysl přestavovat trať do Českých Budějovic, když je stejným směrem plánována dálnice? Bude mít smysl případné zdvojkolejnění tratě z Prahy do Hradce Králové, když už tam vede dálnice a počty cestujících ve vlacích – aspoň dle občasného pozorování – klesly? Nebo v tomto směru železnice smysl nemá? A nemá-li, bude mít smysl ve směrech, jimiž postavíme dálnice? Toho se obávám, stejně jako dalšího zvyšování podílu silniční dopravy díky neutuchajícím investicím do její infrastruktury. Také jsem kdysi věřil tomu, že je potřeba zlepšovat obojí, ale již jsem skeptik – a nejen proto, že silniční investice “předbíhají” ty železniční. Ubývající cestující a náklady na železnici a následně rušené tratě mě skutečně vedou k možná pro někoho radikálním názorům, ovšem pouze tehdy, pokud jsou preference silnic a dobývání krajiny auty považovány za normální.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +4 (from 8 votes)
  • Napsal -FN-, 12. 8. 2010 @ 14:08

    A pokud je zmínka o bezpečnosti – záleží na tom, zda za viníka budeme považovat řidiče, který nepřizpůsobil způsob jízdy podmínkám, nebo jeho pochybení svedeme na to, že není autům vyčleněn dostatek prostoru. Obdobným problémem je totiž i požadavek na devastaci krajiny vykácením stromů podél silnic (pokud by to bylo kompenzováno výsadbou týchž stromů o něco dál tam, kde je to skutečně nutné – například se tam vozy nevyhnou a intenzita dopravy není na instalaci semaforů nebo výstavbu ještě jedné vozovky s další, uzavírající alejí, nebudu přímo proti) proto, aby mohli řidiči vést svá vozidla riskantněji. Jiná věc je pravidlená péče a zamezení pádu větví na cestu. Podle mě je za bezpečnost vždy odpovědný řidič, někdy též správce komunikace, nikoli její parametry. Na železnici taky nemůžeme jezdit rychleji, i když bychom rádi, pokud nám to stav kolejí nedovolí.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +6 (from 6 votes)

Odkazy k příspěveku

RSS komentářů k tomuto příspěvku | Zpětný odkaz

Děkujeme za komentář

*