8 313 přečtení
Zář 05 2014

Zastavení osobní dopravy na trati Vejprty – Cranzahl

Ruch na nádraží ve Vejprtech.

Ruch na nádraží ve Vejprtech.

V Česku je poslední dobou zajímavá situace – zatímco na některých tratích se již dříve zrušený provoz obnovuje, na jiných ve stejnou dobu zaniká. Jedna z tratí, která takto zaniká, je trať Chomutov – Chemnitz, konkrétně v úseku Vejprty – Cranzahl.

Sám při své první, a asi už poslední cestě touto tratí jsem ve vlaku mezi Vejprty a Cranzahlem s odjezdem z Vejprt v 9:43 nenapočítal ani deset lidí, včetně sebe, tímhle se tedy potvrdila oficiální tvrzení. Ovšem připouštím, že v jiných dnech tímto vlakem mohlo jet hodně lidí, nicméně níže jsou zmíněny některé faktory, které cestující můžou dost odrazovat. Argument o zrušení z důvodu nízké využívanosti je tedy na první pohled pádný, nicméně dopravní odporníci buď zapomenou, nebo nechtějí si položit otázku – Proč toto spojení není využívané?

Přitom tato trať má pro české i německé cestující velký, obzvláště turistický potenciál – v Cranzahlu možnost přestoupit na Fichtelbergbahn, úzkokolejku s parními vlaky do Kurort Oberwiesenthalu, dále městečko Annaberg-Buchholz, lázně Thermalbad-Wiesenbad, lanovka z Erdmannsdorfu do Augustusburgu a v neposlední řadě možnosti přestupu na další tratě ve Flöha a Chemnitz. Na české straně sice nejsou zajímavé památky, ale jsou zde velké možnosti např. cyklistiky, pěších túr, nebo v zimě lyžování na běžkách. Proto také vlak v 8:03 z Chomutova jezdí v sestavě 810+Bdtax, aby cestující mohli přepravovat v létě kola, a v zimě lyže.

Parní vlak do Kurort Oberwiesenthalu čeká na odjezd.

Parní vlak do Kurort Oberwiesenthalu čeká na odjezd z Cranzahlu.

Kde je ale ta chyba, že přes hranici jezdí tak málo lidí, a z toho vyplývá nynější zrušení spojení?

Chyba určitě není v tom, že by cíle okolo trati byly málo atraktivní. Napadají mě pouze dvě systémové chyby, které by počet cestujících mohly ovlivnit, a to jízdní řád a tarif. Bohužel v tomto případě počet cestujících nepříznivě ovlivňují oba faktory – přece jen v Česku nebývá problém s cenami jízdného, ale hlavně s jízdním řádem.

Jízdní řád

Před deseti lety (JŘ 2003/2004) jezdilo na trati z Chomutova do Vejprt 5 párů vlaků celotýdenně, 2 páry vlaků v pracovní dny a v neděli a 1 pár vlaků o víkendu, všechno mimotaktově. V roce 2005/2006 přišla redukce spojů na 4 páry celotýdenně, 2 páry vlaků v pracovní dny, a 1 pár vlaků o víkendu. V jízdním řádu 2006/2007 přišla větší redukce spojů na 3 páry vlaků v pracovní dny, 4 páry vlaků o víkendu, 1 pár vlaků jedoucí v pátek a o víkendu, 1 pár vlaků v sobotu a 1 pár vlaků jedoucí v neděli. V JŘ 2007/2008 byl úpadek dovršen na 2 páry vlaků pouze o víkendu.

Bohužel nepodařilo se mi najít rozsah provozu přes hranici, protože v archivech nikde nebyl uveden.

Nyní, k JŘ 2014/15, bude opět zastaven provoz přes hranici a současné dva páry vlaků budou jezdit o víkendech a státních svátcích pouze od 1. 5. do 28. 9. Jejich časová poloha bude také změněna.

Je dost možné, že za nízký počet cestujících přes hranici v posledních letech mohla nízká četnost spojů (dva páry vlaků), která není zrovna nejlépe použitelná. Potenciál této trati se nízkou četností spojů hodně snížil, přece jen nejedná se o stejný typ spojení, jako bylo Cheb – Schirnding za železné opony, kde cestující jedou pryč nejméně na několik dní. Zde, na trati z Vejprt do Cranzahlu, je potenciál spíše k jednodenním cestám.

S počtem cestujících na úseku Chomutov – Vejprty příliš velký problém není, ranní vlak v 8:03 byl během mé návštěvy na odjezdu z Chomutova celkem solidně zaplněn. Nicméně to bylo dáno hlavně tím, že většina cestujících se pouze jela projet vlakem a z Vejprt jela hned zpátky, tudíž nebyla u nich potřeba častějšího rozsahu provozu. Ale také v Rusové jsem zaznamenal výstup skupiny cyklistů.

Pro větší počet cestujících by tedy pomohlo, kdyby na trati byly vedeny aspoň 3-4 páry vlaků. Otázkou ovšem je, jaký byl počet cestujících před redukcemi, což se mi nepodařilo zjistit, je ovšem možné, že zde byla uplatněna podobná metoda, jako na Doupovské dráze – odporník na kraji se rozhodne změnit jízdní řády k horšímu (tzv. optimalizace), a následně vlaky zruší.

Tarif

V současné době je možné přes železniční hraniční přechod u Vejprt cestovat na tři typy jízdenek – na vnitrostátní Skupinovou víkendovou jízdenku (ale jen do stanice Bärenstein, což z důvodu blízkosti Vejprt v praxi nemá význam), na Skupinovou víkendovou jízdenku + Německo, na Celodenní jízdenku Ústecký kraj+Německo a na základní mezinárodní jízdné NRT.

Celodenní jízdenka Ústecký kraj + Německo (pro jednu osobu) 300 Kč
Skupinová víkendová jízdenka Ústecký kraj + Německo 375 Kč
Skupinová víkendová jízdenka celostátní + Německo 750 Kč

Tato nabídka je sice celkem dobře využitelná pro přespolního cestujícího z daleka, nicméně naprosto neřeší lokální přepravní vztahy okolo hranice. Neexistuje třeba za nějakou rozumnou cenu možnost jet např. trasu z Kovářské nebo Vejprt na Cranzahl nebo Annaberg-Buchholz. Zde vychází nejlevněji základní jízdné NRT, které je předražené a které akorát odrazuje cestující. Většinu lidí naprosto nezajímá, že platnost jízdenky činí 14 dní a že jízdu je možno přerušit. Nehledě na to, že ve Vejprtech je pouze vnitrostátní pokladna.

Trasa Vejprty – Cranzahl vyjde cestujícího bez slevy na 136 Kč, trasa Vejprty – Annaberg-Buchholz bez slevy na 159 Kč (zde levněji vychází celodenní jízdenka Ústecký kraj + Německo, pokud cestující jede tam i zpět) a trasa Vejprty – Chemnitz vyjde bez slevy na 466 Kč (zde už vychází levněji celodenní jízdenka Ústecký kraj + Německo i na cestu pouze tam). Jinými slovy, čím blíže člověk žije hranici, tím méně je pro něj současná cenová nabídka atraktivní a tím spíše pojede raději autem. A to ještě k tomu jsou to pouze jízdenky jen směrem tam, zpáteční cesta není započítána!

Bohužel nedokážu odhadnout, kolik lidí by po určitém zlevnění jízdného přešlo z auta na vlak, nicméně se domnívám, že k určitému zvýšení počtu cestujících může dojít.

Závěr

Ohledně jízdních řádů jsem řešení nastínil již dříve. Je potřeba rozšířit počet vlaků alespoň na tři až čtyři páry v celé trase ve čtyřhodinovém intervalu, aby byly rozumným způsobem použitelné třeba na jednodenní výlet do Německa. Křižování vlaků by mělo být prováděno nejlépe v Cranzahlu, kde je možnost přestupu na Fichtelbergbahn, aby tento přestup existoval jak z německé, tak z české strany.

Na německé straně existuje Verkehrsverbund Mittelsachsen (VMS), který představuje formu jednotného jízdného pro vlaky, autobusy a MHD v okolí Chemnitz. Bylo by dobré Vejprty začlenit také do systému VMS buď jako součást tarifní zóny 33 (výhodnější pro české cestující), nebo jako samostatnou tarifní zónu podobně, jako už existuje Laa an der Thaya v IDS JMK.

Staré jízdní řády:

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (5 votes cast)
Zastavení osobní dopravy na trati Vejprty – Cranzahl, 5.0 out of 5 based on 5 ratings
Share


Autor:


38 komentářů

  • Napsal Vozka, 6. 9. 2014 @ 0:54

    Tato trať je právě zářným příkladem, jak ji zlikvidovat. Hlavně je to vše skutečně jízdním řádem. Počet vlaků musí být takový, aby vyhovoval skoro všem, interval tedy nesmí být delší jak dvě hodiny a vlaky musí zajišťovat spojení jak místní, tak dálkové. Navíc se musí jezdit denně! Jen sezonní doprava není to pravé, vyhovuje to málokomu a malé počty vlaků zvyšují víc nevyužití tratě a tím i její efektivitu a propady tržeb, zatímco údržba je skoro na stejné výši. A pomoci musí i nákladní doprava, která se konečně z huby politiků musí dostat také do provozu. Nákladů jezdí hodně, ale jen po silnicích a to skutečně za peníze a zdraví nás všech. Jen je to jaksi tabu. Nesmí to tedy být jednoúčelové. Tedy jak Os vlaky, tak i R, třeba 4x denně na Prahu a dále do Němec. Samozřejmě musí být přípoje i na jiné směry třeba v Chomutově. Prostě nabídka podporuje poptávku. Co se týče mezinárodní dopravy, tak tam hraje roli skutečně cena a ta musí odpovídat příjmům většiny lidí té země. Jednoduchá jízdenka pro lidi z ČR by tedy měla být asi v úrovni běžného tarifu ČD a k tomu ty síťovky, podle toho, jak se to komu hodí a je to pro něho výhodné. Hlavní vinu na tomto stavu nesou politici ( a tady i kraje), v jejichž hlavách je jen silniční doprava, jejich výhody a kupčení ve svém zájmu. Dále pak někteří dopravní teoretici, pro něž běžný život je velká neznámá a jejich snaha se zviditelnit a prosadit za každou cenu svoje představy je nebetyčná. No a výsledky máme na talíři. Přebujelá a drahá silniční doprava s dopady do krajiny, prostředí a zdraví obyvatel a na druhé straně zdevastovaná kolejová doprava. Pak nemůže fungovat ani tato trať. Změny nastanou až tehdy, když dojde k razantní výměně současných úředníků a politiků až začne konečně fungovat selský rozum, ekonomika a odbornost – a hlavně ochota tomu všemu naslouchat a přemýšlet o tom.
    Tady ale bohužel hrozí i to, že v důsledku zastavení dopravy na tom úseku může v hlavách šílenců Ústeckého kraje vyvolat i snahu zlikvidovat ji i na českém úseku.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +18 (from 32 votes)
  • Napsal Kubik, 6. 9. 2014 @ 13:16

    Chyba je jak na české straně, tak na německé. Ten tarif je opravdu šílený, jel jsem tak přeloni, v úseku Vejprty-Bärenstein bez jízdenky, pak jsem si koupil lístek v automatu. Proti jel vlak relace tuším Leipzig -Chomutov byl zcela obsazen, stěžoval jsem si proti rušení i na spolkové zemi Sachsen, ale úředník odpověděl, že se nic neruší (to napsal v červnu!). Kdyby na trati aspoň platil Egronet..V Německu chtěli zrušit i výletní trať (bez pravidelné os.dopravy 1997) Annaberg-Süd -Schwarzenberg, byla proti tomu silná petice, která to zatím odvrátila. Trať Chomutov -Vejprty cíleně likviduje Ústecký kraj krok za krokem. Jezdil jsem tam několikrát před redukcí v 90.letech- vlaky byly slušně obsazené, některé jezdily i 810-010-810. V Křimově byla nádražní hospoda, v stanici byl dirigující dispečer, Mn jezdil denně..A není to tím, že se doba mění, pouze tuto trať odepsali se vším všudy jako svého času celé Krušné hory.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +21 (from 33 votes)
  • Napsal Tadeáš Richter, 6. 9. 2014 @ 16:15

    Vozka: Provoz na této trati tak jako tak má smysl, ale nemyslím si, že by zde se muselo jezdit každé dvě hodiny. Pro začátek by se měl zavést čtyřhodinový interval a levnější jízdné, po eventuelním zvýšení počtu cestujících teprve posilovat na dvouhodinový interval.

    Co se týče mezinárodních jízdenek – obávám se, že DB nebudou chtít doplácet na chudé české cestující. Je sice pravda, že na DB i v samotném Německu se snáší kritika za drahost jízdného, nicméně snížení ceny jízdného se nedá očekávat. Částečně by ovšem problém u Vejprt mohl řešit místní tarifní systém VMS, kdy cestující z Česka si při přestupu ve Vejprtech může zakoupit jízdenku VMS.

    Co se týče silniční lobby a odporníků – souhlasím. Nicméně zastavení provozu na trati Vejprty – Cranzahl je podle mých informací iniciováno z německé strany. Ovšem důvod je jasný – nízký počet cestujících, za který můžou ovšem redukce Ústeckého kraje a nevhodný tarif.

    Kubík: Souhlasím. Jak již jsem zmínil, ten problém s tarifem by byl řešitelný pomocí VMS, pokud by existovalo i ve Vejprtech.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +15 (from 23 votes)
  • Napsal Domažličák, 7. 9. 2014 @ 11:53

    Německá strana kdysi provoz na této trati u nás zachránila, když přes snahu kraje zde zastavit dopravu, objednala jeden pár vlaků do Chomutova a zpět, čímž krajské snahy a o zastavení provozu a následné zrušení tratě zastavila. Dnes už jsou sice na kraji jiní politici, pro které není likvidace železnice hlavní prioritou, nicméně železniční likvidátor tehdy nasazený na dopravní odbor je tam stále, takže je velmi pravděpodobné, že po zastavení německého vlaku bude nynější politickou garnitúru masírovat argumenty pro úplné zastavení provozu.
    Co se týče nákladní dopravy, tak zde už není co vozit. Kdysi tu bylo mnoho podniků v čele s železnorudným dolem v Měděnci. Chtěli jsme do Kovářské vozit uhlí, ale zůstalo jen u zkušební přepravy s konstatováním, že by vyšlo levněji to sem navozit osobákem s károu. Dříví je také levnější z lesa svézt dolů Ohři do Klášterce, než k téhle trati a nic jiného tu není. Dokonce byl i plán obnovit bývalou vlečku lomu v České Vsi, která stále existuje, kde mají Vejprty sběrný dvůr. Tohle ovšem zkrachovalo na tom, že aby se to vyplatilo, musel by se sem vozit odpad z Německa, což je politicky nepřípustné. Po revoluci tu jistou dobu fungovala přeshraniční nákladní doprava, ale ta je po totální likvidaci nákladní dopravy na lokálkách v Německu naprosto pasé. Zkrátka tahle trať je odsouzená k libovůli politiků a proto bůh s ní.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +8 (from 14 votes)
  • Napsal arj, 8. 9. 2014 @ 15:05

    Po revoluci tu jistou dobu fungovala přeshraniční nákladní doprava

    Docela by mne zajímalo, ve kterých dobách tam vlastně přeshraniční doprava fungovala. Podle historických JŘ to vypadá, že v r. 1937 tam byly přípoje Vejprty – Cranzahl – Chemnitz relativně navazující na vlaky ČSD; v JŘ 1945/46 ovšem už je trať jen Chomutov-Vejprty (ačkoliv většina krušnohorských tratí je v tom poválečném JŘ uváděna jako Čs. Okresní město – Čs. Pohraniční město – Město v Německu, ČSD). V JŘ 1988/89 i 1990/91 je stále uváděna jen z CV do Vejprt.
    Ani si nejsem jist, zda tam byl obnoven před r. 1990 aspoň pěší pohraniční přechod (v polovině 80.let ještě určitě ne).

    Potenciál tratě je veliký 🙂 – stačí se jen podívat na mapu: z Cranzahlu je to do Vejprt “přes les” (netuším, nakolik schůdný) 3,5 km, po silnici 6 km a vlakem tarifních 11 km.
    Nemluvě o tom, že obě strany hranice jsou spíš příkladem sociální zanedbanosti a problémů … takže jedině snad, kdyby vlak jezdil po trase Kaufland DE – TESCO CZ, to by si asi obyvatelé (ti, kteří nemají auto a nesvezou je sousedé)našli důvod k cestě.

    Bohužel, ani ten nákladní provoz nemá moc šancí – odpadky se lépe (a bez papírování) vozí nákladními auty a z největších průmyslových producentů v regionu je zábavní park (dříve MZ Zschopau … ty motorky, připravené k distribuci, stály počátkem 90.let všude kolem nádraží) a něco naprosto neurčitého ruinovitého (VTŽ CV).

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: -5 (from 15 votes)
  • Napsal Kubik, 8. 9. 2014 @ 15:51

    Ad Domažličák. Zajímalo by mě zda se dřevo vůbec v Krušných horách v těchto místech nyní vůbec těží, když počátkem 80.let byly všechny lesy zničeny exhlacemi. Nová výsadba se patrně ještě dlouho těžit nebude a až ktomu dojde uvidí, že zmizela trať, stejně tak jako zmizela trať Křimov-Reitzenhain -Marienberg. Německý úsek dorazili až nyní, tuším že tam bude dotovaná cyklostezka. Ani do Marienbergu již nejezdí osobní vlaky, náklad jen pro potřeby armády. Erzgebirgsbahn rekonstruovala za desítky milionů tratě Flöha -Olbernhau Grünthal, Flöha -Bärenstein, Chemnitz/Zwickau -Aue-Johanngeorgenstadt a koncové úseky vesměs likviduje. Přitom je jasné, že žádný vlak či tramvaj není od své a do své konečné plný a čím se konečná posunuje směrem k začátku tak ferekvence ubývá a ubývá. Ale jsou na to študovaní lidé s vysokými dotovanými platy tak o co jde..A jestli sedí v Ústí nebo Dresden je úplně jedno. Hlavně že jim jde o “blaho daňových poplatníků”, protože oni se nemohou dovolit “plýtvat veřejnými prostředky.”
    Přeshraniční doprava tam byla jako všude v těchto oblastech postiženými změnou politiky a hranic -od postavení dráhy do roku 1945 a pak až od po roce 1989. 90.léta byly zpočátku dobou euforie obnovovat co bylo zrušeno, pak se všeho zmocnili pragmatici bez vizí (Poustevna je vyjímka kterou nepočítám). Úředník který posvětí tarif za násobky skutečného stavu by měl být trestně odpovědný za úmyslné zničení železniční veřejné dopravy.Je nadržování jiné dopravě.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +13 (from 23 votes)
  • Napsal arj, 8. 9. 2014 @ 16:44

    Kubík: Úředník který posvětí tarif za násobky skutečného stavu by měl být trestně odpovědný za úmyslné zničení železniční veřejné dopravy

    A takový trestný čin existuje podle kterého zákona? Naopak trestný čin typu “neodpovědné správy cizího majetku” existuje nějakou formou ve všech státech, bez ohledu na jejich zřízení.

    A co je to přesně “tarif za násobky skutečného stavu”? Když Němci mají minimální tarif v řádu několika euro a přitom dotace/úhradu ztráty v řádu násobků toho, co v ČR, jaký je tedy ten skutečný stav?

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: -4 (from 18 votes)
  • Napsal Michal Skala, 8. 9. 2014 @ 17:21

    Arj, řekl bych, že se přesně v tomto ukazuje role “automatického úředníka”, který jen plní rozkazy a bez jakékoli rozumové složky skládá domino z již vydaných a přijatých vyhlášek, aniž by byl ochoten, či spíše schopen poskytnout zpětnou vazbu, nebo si nedejbože uvědomit důsledky svých automatických činů. To, že se podobné záležitosti u výkonné moci dějí běžně, nezakládá jakýkoli důvod toto tolerovat, ale spíš se zamyslet nad tím, že na stávajícím zaběhlém systému může být něco zatraceně špatně.

    Navíc nějak zapomínáme, co znamená služba veřejnosti a ve jménu zlatého telete ekonomistiky jí zaměňujeme za hru na absolutní zisk volného trhu.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +9 (from 17 votes)
  • Napsal arj, 9. 9. 2014 @ 12:47

    Michale (i ostatní), koukal jsem na možnosti cestování přes stránky ČD i stránky Středo-krušnohorského dopravního svazu. Česká stránka nabízí jízdenky Labe (celodenní jízdenka 200 Kč) a Chebská síť (150 Kč), obě platí na čs. území vč. Vejprt (Labe i pro bus linky z Kadaně a Klášterce na kopec), ani jedna ovšem neplatí na německých vlacích do Bärensteinu. Takže pokud za to může nějaký “úředník”, tak sídlí kdesi v Německu a my se můžeme jen dohadovat, proč umožňuje Čechům cestování skoro všude, jenom přes Vejprty/Bärenstein ne … třeba místní obyvatelé (ti hned za čárou) nemají Čechy v lásce a tudíž si nepřejí, aby se jim dávaly výhody.

    Jinak je ovšem možnost využít některé další německé (16 euro, resp. 20 euro pro skupinku)resp. německo-české (25 + 4,50 za další osobu) regionální jízdenky, platné z Bärensteinu. Což mi nepřijde tak nepředražené (řízek + pivo stojí v DE řádově 10-12 E).

    A co se týká úředníka, který plní rozkazy a bez jakékoli rozumové složky skládá domino z již vydaných a přijatých vyhlášek, aniž by byl ochoten, tak za pár hodin/dní uvidíme, nakolik prokurátor a soudce “ocení samostatně uvažující a (velmi) ochotné” úředníky ústecko-karlovarského regionu.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: -5 (from 13 votes)
  • Napsal Kubik, 9. 9. 2014 @ 21:33

    Panu arj doporučuji by napsal na http://www.sk.sachsen.de/202.htm možná mu nějaký úředník z vlády Saska odpoví, stejně tak jako mě, že oni nic neruší. Ale dnes již patrně napíšou jak vlak bude nahrazen výborným regionálním autobusem z centra Vejprt do centra Annabergu a že vyšli vstříc všem nadšeným občanům na obou stranách hranic, jak drahý vlak nahradili pružným a levným busem, který vyhovuje všem ekolimitům atd,atp..No znáte to.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +12 (from 20 votes)
  • Napsal Michal Skala, 9. 9. 2014 @ 21:38

    Arj: Netahal bych sem dotační podvody, to s mojí narážkou na úřednictvo fakt nesouvisí a jedná se o velmi smutnou stránku současnosti, která se však zapíše od historie.

    Ohledně tarifu, ale i budoucího jízdního řádu, bylo již autorem článku řečeno, že se jedná především o německý problém. Oni totiž i tam jsou úředníci lemplové, stejně jako české straně. Nemyslím si, že by zrovna zde byli Češi nevítanými hosty, spíše si myslím opak, protože tamní kraj nepatří mezi ekonomicky silné a každá koruna, respektive euro, je tam velmi vítaným artiklem. Nakonec to dokazují i mnohé letáky v češtině lákající do Erzgebirge.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +10 (from 14 votes)
  • Napsal Kubik, 12. 9. 2014 @ 14:35

    Ještě poznámka k úseku Vejprty-Cranzahl. Po generální rekonstrukci tratě počátkem 21.století došlo ke zrušení zastávky Kühberg, která ležela přímo v obci. Byla také zrušena stanice Königswalde (ta jistě účelně-leží mimo obydlí, ale snížila se kapacita dráhy). Z Königswalde dříve vedla trať do Annabergu Ob.Bhf.,jeden čas se i uvažovalo prodloužit úzkou z Cranzahlu po tělese té zruš.odbočky do centra Annabergu, k tomu patrně nikdy nedojde. Zrušení zastávky Kühberg je naprostou ignorancí a hloupostí. Rušit zastávky vyprazdňuje vlaky- a o to jde -pak se ruší dál a dál. Nákladní doprava v Německu byl paralyzována po řízeném úpadku programem MORA C v roce 2000, kdy dráha vyhnala desítky přepravců na silnice! Zrušení regionální nákladní dopravy v Německu se silně dotklo i nákl.dopravy v ČR a Polsku- není již co kam poslat. A není ani potřeba udržovat ranžíry, ty se prodají na lukrativní pozemky!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +15 (from 19 votes)
  • Napsal -MS-, 13. 9. 2014 @ 20:50

    Jen malá připomínka/doplnění diskuze – zde je nutné připomenout, že i přes určité diskutabilní body patří tento kraj k republikové špičce ve veřejné dopravě – systematicky řešená železnice, provázaná s autobusovou dopravou, výběrka na busy a i plánovaná opětovná obsluha lokálek turistickými vlaky – více zde:

    http://www.decinskeforum.cz/wp-content/uploads/2014/08/2014-06-02_Turistick%C3%A9-vyu%C5%BEit%C3%AD-star%C3%BDch-trat%C3%AD.pdf

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: -7 (from 13 votes)
  • Napsal Kubik, 14. 9. 2014 @ 13:39

    Ta provázanost dost kulhá, například v Blatnu u Jesenice přijede vlak od Rakovníka a bus bez záruky přestupu odjíždí za jednu minutu po příjezdu vlaku.Kraj zrušil osobní vlaky směr Podbořany-Žatec a návaznost není zaručena (pardon možná se mýlím, neboť se Středočeským krajem od Rakovníka asi nemluví). Turistické vlaky jsou hezké, ale proč se nevrátí třeba na Švestkovou dráhu pravidelné vlaky, které byly před Šulcovou rošádou celkém slušně obsazené. Proč nevrátí vlaky na Kozí dráhu, aspoň v části jako příměstkou na Děčín?! Nebo na trať Račiněves-Mšené Lázně-Libochovice!?Proč není návaznost aspoň v Račiněvsi (leží v obci Bříza) na busy do Libochovic?Proč ujede vlak ve Straškově směr Zlonice pět minut před příjezdem vlaku od Račiněvsi?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +13 (from 21 votes)
  • Napsal -MS-, 14. 9. 2014 @ 18:14

    Kubík: a není to tím, že v daných relacích se vyplatí lépe dostupnější autobus?

    Hned je třeba hledat, co je špatně 🙂

    Podívejte se na nabídku na železnici, tam kde je vlak páteřní systém a porovnejte s jinými kraji…

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: -8 (from 16 votes)
  • Napsal Kubik, 14. 9. 2014 @ 22:04

    MS: je “páteřní tratí” trať Lovosice-Libochovice-Louny, když téměř všechny vlaky v Libochovicích město čekají na takt 14 minut a další 3 min.Libochovicích žst., než vlak opustí katastr Libochovic-1 km dlouhý trvá to většině vlakům 17 minut! Nevím jak je lépe dostupný autobus v relaci Račiněves-Libochovice, když vlak jel většinou kolem center obcí-Charvatce, Mšené Lázně či Budyně? To samé na švestskové dráze- Třebenice,Třebívlice,Libčeves atd.Ústecký kraj zlikvidoval využívané tratě a teď si chce turisty koupit projekty, kolik asi stála ta studie? A kolik se toho bude realizovat, když se současně omezuje na alibistické minimum i turistická trať Chomtov-Vejprty?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +12 (from 22 votes)
  • Napsal Michal Skala, 15. 9. 2014 @ 0:47

    -MS- To myslíte vážně, že nějaké s prominutím šotovláčky, navíc hrající si na nostalgii jsou příkladným přístupem k dopravě? Četl jste tu vámi propagovanou “studii”? Četl jsem hodně řekněme excentrických prací, dokonce jsem četl i horentně ukázkový nesmysl o provozování nákladní dopravy v taktu (:-D 😀 😀 ano, fakt to někdo napsal!), ale tato “ústecká” studie zatím předčila veškeré mé představy o úpadku dopravního oboru v určitých kruzích.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +9 (from 19 votes)
  • Napsal František, 15. 9. 2014 @ 7:54

    -MS- I kdyby se nakrásně “vyplatil” ten “dostupnější” autobus, není to sebemenší argument pro rozvázání přípojů, při němž rozhodně nelze hovořit o provázaném systému. Ohledně “nabídky tam, kde je vlak páteřní systém” snad jen tolik, že význam spojení pro dopravní obsluhu nelze určovat výlučně podle kategorie tratě a už vůbec ne shora podle nějakého úředního zadání.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +9 (from 15 votes)
  • Napsal Kubik, 16. 9. 2014 @ 15:13

    Dle informací z Ústeckého kraje bude stát jízdenka busu Vejprty-Annaberg pouhých 23,-kč! Vlak 159,-.Proč to nešlo u vlaků ponechávám bez komentáře..

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +15 (from 21 votes)
  • Napsal -MS-, 16. 9. 2014 @ 21:44

    Kubík: ale v Ústeckém kraji je železnice velmi využívaná s perfektní nabídkou – jsou podchyceny silné relace s taktovým grafikonem, který si zákazník dokáže pamatovat, pravidelně se opakuje…

    DW asi nepochopí, že motoráček=autobus ale že motoráček za 50 000 000 se nerovná autobus za 5 000 000 (a to 12 m nízkopodlažní s klimatizací…)

    Kubík:

    pokud máte připomínky, nebylo by je vhodnější adresovat na odbor dopravy Ústeckého kraje?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: -6 (from 14 votes)
  • Napsal Michal Skala, 18. 9. 2014 @ 0:51

    Pane -MS- myslím, že ten podstatný rozdíl mezi busem a vlakem chápou cestující úplně jinak, což zejména ale nechápete vy “od ČVUT” … Opravdu nejsme tak bohatí, abychom si mohli dovolit ty vaše hrací experimenty s reálnými lidmi (OREDO, ROPID, POVED, JIKORD a další)

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +5 (from 13 votes)
  • Napsal -MS-, 20. 9. 2014 @ 11:40

    POVED výrazně zkultivoval železnici v rámci možností, ROPID má také velké úspěchy v dřívější době, i když poslední jeho kroky jsou k velké diskuzi,
    OREDO se snažilo co to šlo udělat v PK kraji fungující dopravní systém – minimálně železnice byla super, nebýt neodborných a alibistických zásahů po výsledcích voleb v roce 2012. JIKORD – zjistěte si informace, Ústecký kraj – renesance veřejné dopravy po velké stávce autobusových dopravců
    Olomouc – postupnými krůčky zlepšování veřejné dopravy
    IDSJMK – republiková špička…

    mám pokračovat? 🙂

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: -6 (from 12 votes)
  • Napsal Tadeáš Richter, 20. 9. 2014 @ 18:54

    -MS-: OREDO totálně zlikvidovalo dopravu okolo Chornic, zlikvidovalo tratě Heřmanův Městec – Prachovice, Heřmanův Městec – Chrudim, Holice – Borohrádek a Dolní Lipka – Hanušovice (to je podle mě ten nejkřiklavější případ). Mám pokračovat?

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +4 (from 10 votes)
  • Napsal -MS-, 20. 9. 2014 @ 19:42

    a to tam není ŽÁDNÁ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOST? Že píšete že zlikvidovalo dopravu… jezdí tam snad autobus

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: -5 (from 11 votes)
  • Napsal Tadeáš Richter, 20. 9. 2014 @ 20:53

    -MS-: To je ubohé slovíčkaření! Doporučuji přečíst toto: http://dopravni.net/glosy/12550/kdyz-do-vaseho-mesta-dorazi-dopravni-odpornik-zlepsit-verejnou-dopravu/

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +4 (from 4 votes)
  • Napsal Michal Skala, 21. 9. 2014 @ 1:11

    Pane -MS- žádná dopravní obslužnost a nepoužitelná dopravní obslužnost jsou zcela rozdílné pojmy. Strašně nerad něco posouvám do roviny ad personam, ale vy na mne působíte jako jeden z “odborníků” od ČVUT, kteří jsou schopni pod mnoha identitami způsobit na veřejnosti dojem velkého davu příznivců optimalizací.

    Po přečtení na netu by tomu člověk i možná věřil, ale pak paradoxně přijdete do terénu mezi lidi, vypustíte pár náhodných otázek, jak se kam dostanete a slyšíte skutečné reálie ze života a ne z nějaké akademické půdy.

    Takže moje rada zní: Nikdy si nebuď sebejistý svou dokonalostí, protože nikdy nevíš, kdy ti někdo nastaví zrcadlo, které ti řekne: “Otíku a po žních k Turkovi …”

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +4 (from 10 votes)
  • Napsal Vozka, 21. 9. 2014 @ 3:39

    Pro Vás pane MS, popořadě:

    – v čem je podle Vás tak dokonalá veřejná doprava v ÚK? Tím, že se tam nemohu kloudně dostat z různých částí republiky? Že musím neustále přestupovat, hledat někde nějaké autobusy a znovu platit horentní sumy za jízdu? Že mám také intervaly 4 hodiny? Že jsme nucen jezdit autobusem, který je nepříjemný, na silnicích, kde do sebe dostávám sajrajty z aut, prach, exhalace? Že nemám k dispozici záchod, vodu, prostor, místo na věci, zavazadla, kolo, kočárek, že nemám jistotu bezpečné dopravy, její zasíťování? Že ruší zastavování v řadě zastávek a nechává rušit zastávky a že asi nezná pojem na znamení? Třeba trať Lužná – Žatec Chomutov. Těch pár spojů z Lužné je pro koho? Tam je potřeba nejméně 8 spojů denně, aby to k něčemu bylo, jinak jsou to vyhozené peníze a ušetřit se dá právě na těch zbytečných a špatně vedených autobusech. Navíc drahých už jen proto, že je musíme platit všichni, v podobě poškození silnic, kde autobus neplatí žádnou dopravní cestu jako ji musí platit vlak. Nebo zrušením dopravy od Žihle do Žatce? Zrušení dopravy na tratích kolem Kadaně?…..Asi jste velký odborník, teoretik nebo jen spíš se Vám nehodí o některých věcech mluvit či je brát na vědomí. Takže děkuji, nechci a doufám, že se už brzy dočkáme toho, že za to budou ti, kteří to zprasili v tomto kraji, v PK, prasí v JČ a Plzeňském atp. pohnáni k zodpovědnosti, včetně požadavku na úhradu škod, které to stálo a stojí

    – v čem je dostupnější autobus? V tom že nám ho tam někdo vnutil, i když ho nechceme? Autobus není na rychlé a dálkové spojení, ale na místní, kde ve vesnici zastaví třeba 5x, ale doveze mne k vlaku nebo do nejbližšího uzlu, města……

    – motoráček se nerovná autobus, už právě proto, že autobus není komfortní a lze ho považovat tak za nutné zlo tam, kde nemůže být kolejová doprava

    – kde jste přišel na motoráček za 50 mil? Myslíte třeba 810? Ten autobus za 5 ale jezdí po těch menších silnicích, kam patří, tak 5 let, ale ta 810 i po těch 40 letech bude jezdit po modernizaci za pár korun i dalších 20 let? A motor nový, za 50 milionů je dost předražený, ale opět s autobusem se to nedá srovnat. Kam ten se na něj hrabe. Nakolik pak vyjdou ty autobusy, s velmi omezeným použitím a nevhodností pro celkovou dopravu v ČR? A že nový motor by stál těch 50 mil? Ale opět oproti tomu autobusu s jakou životností a jakým vybavením? Tedy i s tou nízkopodlažností a klimatizací? A opravdu máte dojem, že lidé vyžadují tu klimatizaci? Já mám naopak zkušenost, že dost značnému množství lidí vadí a že chtějí otvíratelná okna a to zejména na těch menších tratích, kde rychlost bývá do těch 90 km/h.
    – Myslím, že byste byl vhodným typem do nějaké estrády či silvestrovského programu. V čem třeba POved zkultivoval dopravu? V rušení spojů, ve znemožnění kvalitní páteřní dopravy přes Kralovice pomocí železnice?, v příšerném vedení autobusů? V nejednání s ÚK a SČk krajem k obnovení rozumné dopravy přes Blatno na Žatec apod., s návaznostmi na tratě 161? Že likviduje rozumné spojení na Horšovský Týn, Bor u Tachova, že znemožňuje se do řady míst dostat (likvidace zastávek, zastavování), nevhodné polohy vlaků, nenávaznosti, nesmyslné přestupy. Kdo vlastně v krajích vládne? Autodopravci nebo nezávislí odborníci, kteří dokáží navrhnout kvalitní spoje, jízdní řády, navíc zkoordinované v rámci celé ČR? Na co jsou nám IDS, když potřebujeme IDS celé ČR pro všechny dopravce,s jedním tarifem a jízdenkami? A tak mohu pokračovat – OREDO, Iredo- co způsobili za zmatek a opět špatnou dostupnost, nekvalitní dopravu, nepohodlnou, opět pro lidi mimo kraj jediná volba nejet nebo jet autem. To je podle Vás opravdu koncepce a kvalita? A kolik nás všichni tito úředníci stojí? Za to bylo zavedených spojů!!!
    Jezdíte vůbec veřejnou dopravou a zejména trasy na venkově a do malých měst? Nebo jste jen teoretik se služebním a soukromým autem? Nebo Vás někdo nějak motivuje k obhajobě nesmyslů?
    – co považujete právě Vy za dopravní obslužnost? To že teoreticky něco jede, třeba ten autobus? I když nevhodně a prázdný? Nebo budete dělat dopravu pro lidi a podle jejich přání a potřeb? Oni si to totiž platí a bohužel platí i teoretiky, kteří nám tu dopravu znechucují. Já jezdím skoro denně a po celé republice, takže si dovoluji mít dostatečné znalosti a názory na tu kvalitu a obslužnost. A někdy právě se mně na mysl dostávají myšlenky, jak snadno pochopit, co je neschopnost, drzost, sabotáž, vyhazování veřejných peněz atp. Nevím, čím to je. Vy byste to nevěděl?

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +5 (from 13 votes)
  • Napsal Michal Drábek, 21. 9. 2014 @ 12:28

    “horentně ukázkový nesmysl o provozování nákladní dopravy v taktu”

    Nevím, co přesně pan Skala četl (zabývali se tím třeba i Němci), ale já jsem například napsal dizertaci o taktových trasách pro nákladní vlaky. Ty se ovšem, netýkají lokálek a většinou ani vedlejších celostátních drah, ale hlavních tratí. Myšlenkou není taktový JŘ pro nákladní vlaky, což je v drtivé většině případů nesmysl (snad kromě tranzitních RoLa vlaků), ale přehlednější nabídka pro dopravce a lepší využití kapacity dráhy. S kýmkoli, kdo argumentuje věcně a nenálepkuje podle jména či instituce, jsem ochoten se o tom případně pobavit podrobněji.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +6 (from 8 votes)
  • Napsal -MS-, 21. 9. 2014 @ 12:57

    Pane Skalo, můžete mi prosím ukázat legislativní rámec, ve kterém je zdůrazněno, jak které obce mají být obsluhovány pokud přes ně prochází železnice a současné dopravní potřeby jsou třeba jiné – viz neochota docházet k vlaku či požadavky jiných, než historických směrů?

    Já chápu vaše požadavky na železnici, i v americké odborné literatuře se dočtete, že železnice/tramvaj ve městě je pro obyvatelstvo ohromný magnet oproti autobusu. Ano, je to sice pravda, ale tenhle stát hospodaří s určitým a omezeným objemem peněz.

    Projíždění zastávek může výrazně zlevnit celkový koncept, ušetříte vozidlo a nabídnete vlak mezi silnější přepravní proudy. Ano, pár vesnic se bude obsluhovat autobusy, ale železnice má být především rychlá páteř a tu potřebují zejména města a aglomerace, aby se nezvyšoval podíl automobilismu.

    Je samozřejmě důležitá i v turistickém ruchu – zde může být nabídka přizpůsobena jinak než v pracovních dnech, vlak může stavět u turisticky atraktivních míst, tedy častěji.

    Navíc se podívejte na vedení železnic – trasování odpovídá požadavkům a technickým a ekonomickým možnostem přelomu 19. a 20. století, v současné době je značná část tratí opravdu nekonkurence schopna, nicméně nezavrhuji všechny lokálky, například zajímavá trať je 227 Slavonice – Kostelec u Jihlavy, která je vedena téměř středy měst…

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: -3 (from 15 votes)
  • Napsal Michal Skala, 21. 9. 2014 @ 17:05

    Pane -MS- znovu a po lopatě. Nejde o legislativní rámec (byť i ten je), ale o uživatelský komfort a poptávku.

    Jak už tady píší pořád dokolečka jiní, Vy nutíte lidem autobusy, které odmítají používat, Vy tvrdíte něco o ekonomice, ale právě Vaším řešením se stává veřejná doprava drahá a nepoužitelná. To prosím není názor můj, to je názor běžného občana. Proč i v tom nejblbějším vlaku máte cca 20 lidí a v údajně luxusním moderním busu maximálně do 5 cestujících, ale zpravidla bez frekvence? Proč? Proč ti lidé po zrušení vlaků automaticky přechází do aut a na ty vaše kašle? To Vám ve škole neříkali? Připouštím, že někde může existovat nějaká výjimka, kde to zafungovalo, ale plošně taková věc rozhodně nikde nefunguje.

    Pochopil někdo na ČVUT konečně, že ne všichni žijí v centrech obcí a že obsluhovat centrum může být daleko horší, jak okraj? Pochopil někdo, že na ten okraj nebo dokonce do polí se mohu k rychlé dopravě něčím přiblížit (kolo, auto, překvapivě i pěšky), ale když ten váš busík objíždí všechny návsi s potencionální jednou babkou, je časově, ale i finančně naprosto nekonkurenceschopný? Prosím Vás, nechoďte s klapkama na očích!

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +7 (from 15 votes)
  • Napsal František, 21. 9. 2014 @ 20:30

    K IREDO: Už se těším, až zas půjde jet z Týniště nad Orlicí do Moravan, a doufám, že budou rozumné přípoje. Potom třeba půjde po výletě někde kolem osy Týniště – Letohrad – Lichkov ještě k večeru dojet na posezení ke kamarádce do Hrochova Týnce, akorát už se večer po 19. hodině nedostanu zpět do České Třebové, až ráno po 4., což trochu zamrzí, ale dá se ustát.

    Poté, co jsem kdysi absolvoval jízdu z Potštejna na sraz do Litomyšle, kterou mi vyhledávač našel se dvěma autobusy s přestupem v jedné dědině a pak vlakem, ale na přestup mezi autobusy byly asi dvě minuty a první autobus přijel o 10 později, aniž bych se kde dočetl o čekání přípoje (seznam čekacích dob chyběl i na internetu, jak jsem později zjistil), takže jsem se raději vydal čekat na vlak, a dobře jsem udělal, neboť další přípoj, jak jsem též později zjistil, byl v úplně jiné dědině, si nedělám o IREDO žádné iluze. Pravda, ještě jsem mohl dotazem na přípoje zdržet autobusáka…

    No a k projíždění zastávek za účelem zrychlení, mně kolikrát přijde, že nejsem schopni nebo ochotni uvést tratě do přijatelného stavu, tak začneme vypouštět zastávky (nebo přípoje). Ten vlak bude moci jet nadále pomalu a obyvatelé vybraných obcí budou moci okusit výhody autobusu, co více si přát…

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +6 (from 12 votes)
  • Napsal Kubik, 22. 9. 2014 @ 22:43

    k-MS-:To mě pobavilo jak dávate za příklad trať Slavonice-Kostelec. Vždyť tam dopravní “odborníci”v úseku Dačice-Slavonice seškrtali co se mohlo. Stejně tak nebyli schopni čeští a rakouští politici se dohodnout za 25 let! na společném postupu obnovy kdysi ucelené tratě Schwarzenau- Waidhofen a.d.Thaya-Fratres-Slavonice. Na rakouské straně ji ničí na cyklostezku! A kamiony s dřívím budou vesele jezdit dál a v Rakousku chtěji dorazit nákladní dopravu v celé oblasti zrušením výpravních oprávnění a tím padne i doprava dřeva pro Stora Enso u Zwettlu!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +9 (from 15 votes)
  • Napsal Nahor, 6. 10. 2014 @ 20:33

    Tarif VMS platí od začátku (2002) do Vejprt.

    http://www.vms.de/fileadmin/user_upload/antraege_formulare/tbest2014_anlage_06.pdf, str.6:

    “EB 517 Chemnitz-Flöha-Cranzahl-Vejprty, EGB: VMS-Tarif gilt bis Vejprty (Vejprty ist Tarifzone 33 zugeordnet)”

    Automat na jízdenky VMS ve vlaku.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +3 (from 3 votes)
  • Napsal Tadeáš Richter, 7. 10. 2014 @ 18:52

    Hmm, zajímavé. Ale nikdo o tom bohužel neví, Vejprty nejsou ani v oficiálním plánku tarifních zón VMS. Není divu, že pokud nikdo neví o tomto jízdném a informovanost je takto chabá, tak tím nikdo nejezdí.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +2 (from 6 votes)
  • Napsal Tadeáš Richter, 7. 10. 2014 @ 19:08

    Oprava – plánek byl aktualizován, ale přece jen platnost do Vejprt je na něm chabě vidět. http://www.vms.de/fileadmin/user_upload/antraege_formulare/stzp.pdf

    A vyhledávač VMS stále neumí najít cenu z/do Vejprt.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 4 votes)
  • Napsal Nahor, 7. 10. 2014 @ 20:24

    To je stará věc, například „vms mobil“ duben 2004
    http://www.vms.de/fileadmin/user_upload/vms_mobil/vms_mobil_07.pdf, str. 1:

    „Wer nur Vejprty als Ziel hat, kommt sogar mit Fahrscheinen nach dem VMS-Tarif an sein Ziel, da Vejprty zur Tarifzone 33 gehört.“

    Bohužel, toto je sotva známá.

    Diskuse na toto téma: http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?30,6420095

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 2 votes)
  • Napsal Tadeáš Richter, 7. 10. 2014 @ 20:56

    No jo, sice to jednou vyšlo v nějakém jejich bulletinu, ale stačí to? Ta informace by měla být dostupná pořád, měla by být jasně uvedená v plánku tarifních zón a jejich vyhledávač by měl umět vypočítat cenu Vejprty – Chemnitz. A hlavně, v Česku se tomu neudělala žádná propagace – co se cestující dočte na stránkách ČD o zvýhodněném cestování přes Vejprty? Nic.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +4 (from 6 votes)

Odkazy k příspěveku

  1. Dopravní web » Petice proti omezování provozu na trati Chomutov – Vejprty — 3. 12. 2014 @ 15:47

RSS komentářů k tomuto příspěvku | Zpětný odkaz

Děkujeme za komentář

*