11 643 přečtení
Úno 28 2014

Trať do Jakartovic podle dopravního odporníka

Stop vlakům do Jakartovic

Stop vlakům do Jakartovic

Tak nám zabili nikoliv Ferdinanda, ale další lokálku. Tentokrát je na řadě regionální trať z Opavy do Jakartovic. Dala se kolem toho čekat určitá polemika, která se zákonitě dostavila, a s ní samozřejmě známé tváře, které vždy a všude ví a náležitě zdůvodní, jak že to bude tím autobusem rychlejší, efektivnější, levnější, flexibilnější…. baby bed mattress
online furniture shops

Je zajímavé, že se tímto opakuje velmi nedávná historie z Pardubického kraje, nejspíš i pan náměstek moravskoslezského hejtmana se inspiroval u exnáměstka pardubického hejtmana Tichého, alespoň soudě podle stylu komunikace – neexistující koncepce hromadné dopravy („tupé škrty“ nejsou koncepce), stavění místních samospráv před hotovou věc, nulová komunikace s veřejností, a další „silové“ politické praktiky, které jsou bohužel stále od roku 1989 pevnou součástí české politické scény, a nově příchozí politické „kádry“, ač mnohdy totalitu zažily na vlastní kůži možná na prvním stupni základní školy, tak se v tomto směru od svých předchůdců rády rychle učí. Moc je asi opojná v každém režimu, že?

Politický osud pana náměstka s důvěrou nechám v rukách voličů, přičemž budu doufat, že v příštích volbách bude odejit moravskoslezskými voliči tam, kam byl po zásluze odejit východočeskými voliči v minulých volbách hlavní iniciátor pardubického „zázraku“ exnáměstek Tichý. Zaměřme se raději na další doprovodné jevy procesu plíživé likvidace české železniční sítě. Jedním z nich jsou „dopravní odborníci“. Jsou to totiž právě ti, kteří dokáží vymyslet z pohledu laika logické a věrohodné zdůvodnění likvidace libovolné železniční tratě. Na nepříjemné a ve své podstatě nesprávné věci je třeba najít „odborníky“, kteří takové věci zvládnou „prodat“. Skoro mně napadá přirovnání k těm, kterým se v nedávné době vžilo pojmenování „šmejdi“ – jsou to ti, kteří dokáží naivní a důvěřivé veřejnosti „vypláchnout“ mozek, kdy např. senioři s pocitem štěstí zaplatili celý důchod za nákup téměř bezcenného harampádí, aby teprve následně zjistili…., že už je pozdě.

Současná konečná, Jakartovice Foto Pavel Prchal

Současná konečná, Jakartovice
Foto Pavel Prchal

Co s tím má společného „dopravní šmejd“? I on si umí vymyslet věrohodnou chiméru, které se dá dobře uvěřit. Začneme pohádkou o Švýcarsku, o tom, jak to tam funguje. Pokračují fotografie naleštěného vlaku, v pozadí štíty Alp s lesknoucím se sněhem, a kravičky na pastvinách. Atmosféra je nabuzena, místní domorodec, dosud zvyklý na český venkov, začíná mít pocit, že dobře oblečený pán přináší do vísky pod kopcem něco skvělého – tedy tentokrát to nejsou zaručeně nejlepší deky, ani zaručeně nejlepší hrnce se super slevou, ale zaručeně nejlepší dopravní systém. A jistě i tento pán z města, přinášející „skvělou dopravu“, přichází zcela nezjištně. Prostě stejně jako pánové před ním, kteří v noci nemohli usnout s pocitem, že ve vísce pod kopcem se spí pod špatnými dekami, nebo že se místím připaluje maso ve špatných kastrolech, proto přijeli nebohé obyvatele „zachránit“ svým vynikajícím zbožím, tak i on chce místním jenom pomoci, donést jim tam kousek Švýcarska a učinit z místní návsi dopravní pupek širokého okolí…

Po první „masáži“ je načase přitvrdit. Dataprojektor se zahřál a začíná prezentace. Začínají padat slova jako osa symetrie, takt, následně ke slovu přicházejí grafy, no a nakonec nějaká ta matice. Jůůů, tak to je úžasné, no hlavně se Lojzo neptej, co to znamená, ať nevypadáš, že jsi blbej, kývej hlavou a tvař se, jako že tomu rozumíš.

Dopravním šmejdem na zkoušku:

Zkusme si teď na zkoušku zrušit nikoliv trať z Jakartovic do Opavy, ale rovnou koridorovou trať z Kolína do Prahy, a nahradit jí autobusovou linkou:

Kolín:

Pokrytí města Kolína zastávkami páteřní linky Modrá čára - železniční linka Červená čára - autobusová páteřní linka Modré kolečko - přijatelná docházková vzdálenost na vlak Červené kolečko - přijatelná docházková vzdálenost na autobus

Pokrytí města Kolína zastávkami páteřní linky
Modrá čára – železniční linka
Červená čára – autobusová páteřní linka
Modré kolečko – přijatelná docházková vzdálenost na vlak
Červené kolečko – přijatelná docházková vzdálenost na autobus

Zcela jasně je patrné, že vlak zastavuje v Kolíně na dvou využitelných zastávkách, kde je v docházkové vzdálenosti jenom malá část města. Naopak páteřní autobusová linka dokáže skvěle pokrýt nejhustěji osídlenou část města, drtivá většina obyvatel bude mít nově vynikající spoj v docházkové vzdálenosti, čímž se dostupnost hromadné dálkové dopravy pro valnou většinu obyvatel zásadně zlepší!

Trasa Kolín – Praha:

Trasa Kolín - Praha Modrá čára - železniční linka Červená čára - autobusová páteřní linka

Trasa Kolín – Praha
Modrá čára – železniční linka
Červená čára – autobusová páteřní linka

Je jasně viditelné, že sice obě trasy jsou přibližně stejně dlouhé, ale zatímco vlak musí po cestě absolvovat řadu zastávek, na nichž musí uhýbat rychlejším vlakům, tak páteřní autobus krásně a svižně najíždí na dálnici D11, kde nikým nerušen vysokou rychlostí uhání přímo vstříc naší metropoli!

Praha:

Praha Modrá oblast - Přestupní uzel Černý Most (metro B) Fialová oblast - Přestupní uzel Letňany (metro C) Zelená oblast - Přestupní uzel Dejvická (metro A) Červená oblast - Přestupní uzel Letiště Ruzyně (letadla)

Praha
Modrá oblast – Přestupní uzel Černý Most (metro B)
Fialová oblast – Přestupní uzel Letňany (metro C)
Zelená oblast – Přestupní uzel Dejvická (metro A)
Červená oblast – Přestupní uzel Letiště Ruzyně (letadla)

Páteřní dopravou v Praze je metro. Zatímco vlak bez povšimnutí mine skvělé nákupní zóny na předměstí, zastaví až kdesi v Libni, kde se nedá ani přestoupit na metro, a končí na Hlavním nádraží (Masarykovo zrušíme, protože má lepší polohu), kde je vazba jen na jednu linku metra a tramvaj zastavuje až kdesi na konci Sherwoodu, tak je jasné, že vlak je v této trase úplně nemožný. Páteřní BUS linka první míří na Černý Most, kde si může většina cestujících pěkně nakoupit a přestoupit následně na metro. Páteřní Bus však nabízí víc – pokračuje pěkně do kopečka na Letňany, kde je další skvělý přestup, tentokrát na trasu metra C. Následuje sjezd do Libně a na Tróju, kde páteřní bus mimořádně chytře využije skvělých možností tunelového komplexu Blanka, a na světlo se znovu vynoří až na Letné. Ať už na fotbal, nebo v budoucnu do Kaplického knihovny – prostě bez přestupu a v taktu, rovnou z Kolína! No uznejte, kde byste byli, kdybyste teď stáli kdesi na hlavním nádraží? Ale pozor – nekončíme a jedeme dál, čekají nás další uzly – jmenovitě Dejvická, přestup na trasu A. Tímto naše páteřní linka skvěle podchycuje všechny 3 linky metra, ovšem má ještě vyšší ambice, takže nekončí a pokračuje dál, rovnou až na letiště v Ruzyni! A tady šup do letadla a rovnou do celého světa!!

Ideologický prefabrikát:

Stavaři označují prefabrikátem předem připravený a univerzálně použitelný prvek. Třeba dlaždice – vyrobí je betonárna, a jde jimi vydláždit chodník v Praze, v Ostravě i v Chebu. Materiálová prefabrikace je užitečná věc, myšlenková prefabrikace je nebezpečná věc. Její riziko spočívá v tom, že jakýkoliv princip by měl být užívaný jen tam a v takové míře, kdy je to adekvátní, nikoliv prefabrikovaně – všude. Adekvátnost by měl posoudit někdo se skvělou znalostí místní situace, nikoliv šotouš, jehož mantinelem na straně jedné jsou „mapy.cz“ a na straně druhé dogmaticky vykládaná skripta, kde principy, aplikovatelné pro dopravní obsluhu pražského Jižního města, nelze uplatňovat coby „prefabrikáty“ pro krajinu Nízkého Jeseníku.

Teď ke konkrétním příkladům typických „prefabrikátů“:

  • Autobus vlak nahradí – Ano, jistě, obecně všude tam, kam vedou koleje, vedou i silnice, takže celkem kamkoliv jezdí vlak může zajet i autobus.

  • Autobus je levnější – Autobus není levnější, ve srovnání s motorovým vozem řady 810 má podobné rozměry i kapacitu. Demagogické propočty toho, že dráha je tady „jenom“ pro ten motorák, zatímco silnice je „pro všechny“, jsou mnohokráte popřenou nepravdou. Třeba v případě Jakartovické trati dráha není „jenom“ pro motorák, ale jezdí tady i nákladní vlak, čili bude existovat dál a bude i dále udržovaná. Lehký motorák pouze trať také využívá, a minimálním způsobem ji opotřebovává. Autobus je na silnicích III. třídy jedno z nejtěžších vozidel, má poměrně zásadní vliv na jejich opotřebení, což jsem popsal v jiném článku na tomto webu.

  • Autobus může jezdit lepší trasou – Ano, i malé dítě umí k naprosto libovolné trati v ČR nakreslit autobusovou linku, která se vždy bude na papíře tvářit, že je lepší jak železnice. Téměř žádné nádraží není na návsi, ale na jakékoliv návsi může zastavit jakýkoliv autobus, jakoukoliv zástavbu můžeme pokrýt libovolným počtem autobusových zastávek, takže vytvoříme vizuální pocit, že nádraží je jen jeden „knedlík v mapě“, zatímco autobusová linka je „několik knedlíků v mapě“, takže vlastně bude všem lidem blíž.

Realita je samozřejmě v důsledku jiná a mnohdy tristní – pomalu se sunoucí autobus ve městě v koloně, na venkově zajížďky na mnoho míst, kde nasedá od nuly do dvou cestujících, mizerná cestovní rychlost a téměř prázdný spoj, kde je krajská dotace na jednoho cestujícího mnohdy několikanásobně větší než v motorovém voze, v němž jede alespoň deset až patnáct cestujících.

Proč má třeba trať do Jakartovic smysl?

Protože s ní jezdí lidé. Že jsou souběžné autobusové linky, obsluhující obce na trati, argumentem proti vlakům? Ale jistě že ne – právě naopak – přestože autobusy tady vytvářejí vlakům značnou konkurenci, přesto má lokálka stále koho vozit. Není lepšího důkazu k tomu, že cestující prostě preferuje vlak víc než autobus! Skoro se mi zdá, že v podtextu zaznívá myšlenka „když to nejde po dobrém, tak to půjde po zlém“, jinými slovy „strkáme vám autobus až pod nos, a vy stejně pořád chodíte na vlak, tak vám ten vlak zrušíme a autobus vám prostě vnutíme“. Ale šlo by to samozřejmě i opačně – omezit souběžné autobusy a více preferovat vlak. Kdyby se ovšem chtělo, a ono se nechce. Je jiné politické zadání…

 Vždyť tam vlastně nikdo nebydlí, těch pár vesnic…

Ano, pár malých vesniček, a přesto relativně dost cestujících? Ale samozřejmě že ano! Vezměme si výsledky celostátního sčítání dopravy –

http://scitani2010.rsd.cz/pages/map/default.aspx

… a najděme si silnici I/46. Ano, to je ta silnice, která vychází z Opavy a s tratí č. 314 je do značné míry souběžná, dokonce ji přímo protíná u žst. Mladecko. Součet všech vozidel ve Slavkově u Opavy je 4 676, zatímco v Mladecku je to 2 779. Jenom v krátkém souběhu této silnice s tratí č. 314 narůstá „z ničeho“ – z těch pár „malých vesniček“, dopravní zátěž na silnici I. třídy o téměř 70 %. A to je silnice I. třídy, která není jedinou alternativou. Co třeba trasa po silnicích nižších tříd z Jakartovic přes Hlavnice a Stěbořice? V Jakartovicích máme na výjezdu z obce pouhých 453 vozidel denně, na příjezdu do Opavy od Stěbořic už máme 2083 vozidel za 24 hodin, tedy intenzita provozu narůstá na víc než čtyř a půl násobek! Toto jsou čísla, která pokládám jako ověřitelná „tvrdá data“ na stůl a ptám se, jestli skutečně při takto silné poptávce po příměstské dopravě v téže oblasti nemá své místo regionální železnice? Toto je velmi reálný pohled na věc, který na rozdíl od „prefabrikovaných“ barevných knedlíků autobusových „šotolinek“ odráží skutečnou místní situaci, popsanou reálnou spočítanou dopravní zátěží na regionální silniční síti.

Bez autobusu se to stejně neobejde…

Zkusme si představit nějakou vesnici u velkého krajského města (většího než Opava), která není žádný zapadákov – má více než 2000 obyvatel. Jezdí tam vlak, který je celkem „nemožný“, jednokolejná neelektrifikovaná trať, po níž jezdí převážně motoráky bez zásuvek na notebooky, bez WiFi sítě, no prostě třeba Regionovy nebo podobné střepy, navíc více v „netaktu“ než v „taktu“. Progresivně hledám autobusové spojení, jsem zmaten, nenacházím! Že by? Proboha, vždyť autobus tam nejezdí vůbec! 2000 obyvatel a ani jedna autobusová zastávka? Tam asi budou jezdit úplně všichni autem, zvlášť když silnice I. třídy, vedoucí rovnou do krajského města, prochází snad půl druhého kilometru od vesnice! To si musím hned ověřit, otevírám opět sčítání dopravy z roku 2010 a ono nic – bílo! Intenzita dopravy natolik nízká, že nebyla měřena. Pokud je toto pravda, potom padají všechny teorie, vyučované na jedné skvělé dopravní fakultě u Vltavy! Nevzdávám to – můžu se chytnout nárůstu frekvence na hlavní silnici před křižovatkou odbočující silnice do obce a za ní, tam bude nárůst určitě vidět! A také že je, před křižovatkou 11 977 vozidel za 24 hodin, za křižovatkou 12 194 vozidel za 24 hodin, tedy nárůst o úžasných 1,81 procenta!! (taktně pomíjím, že tento „nárůst“ mají na svědomí nikoliv jedna, ale hned dvě silnice, druhá silnice vede z vedlejší podobně velké obce).

Vydávám se tedy na průzkum vlakem do oné autobusově nedostupné obce, vlak je narván. Celou cestu stojím, a když vysedám, tak spolu se mnou asi čtyřicet lidí (!!!). Když procházím obec, tak automobilů vidím minimum, zato davy lidí na kole. Mám tam nějaké jednání, úpravu silničního průtahu, a diskuse se stáčí i na autobusové zastávky. Cílem bylo prověřit, jestli by šly umístit. Prověřil jsem, jistě že by šly umístit, a odpověď z publika – „Ale prosím Vás, co je to za blbost, tady autobus nikdy nejezdil, tady vždycky všichni jezdili jenom vlakem. Autobus tady nikdo nepotřebuje, na nádraží si všichni dojedeme za pár minut na kole“.

Že je to chiméra a blbost? Tato obec existuje, jsou to Bohuňovice u Olomouce. Obsluhovány výhradně vlakem, s nulovou autobusovou dopravou a s minimálním využitím individuální automobilové dopravy. Srovnejme tyto nárůsty v Bohuňovicích s nárůstem intenzit dopravy v okolí Opavy – u vesnic, kam nejezdí vlak, zato jsou „skvěle“ pokryté sítí barevných „knedlíků“ představujících docházkové vzdálenosti autobusových zastávek. Srovnejme, přemýšlejme, a ještě jednou si položme otázku, co se stane, když na základě teorie „barevných knedlíků v mapě“ zlikvidujeme příměstskou regionální železniční dopravu.

Autor děkuje za inspiraci Želpage

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 3.8/5 (50 votes cast)
Trať do Jakartovic podle dopravního odporníka, 3.8 out of 5 based on 50 ratings
Share


Autor: je projektantem silničních staveb


91 komentářů

  • Napsal Kolej nie chce na tory 8,5 mln zł, 15. 3. 2014 @ 12:45

    Dobrý den, nenašel jsem na Vás e-mail, tak využívám tuto cestu. Jedná se o aktualitu z peáže Mikulovice – Jindřichov:

    Kolej nie chce na tory 8,5 mln zł
    http://www.nto.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20140311/POWIAT02/140319857

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +2 (from 2 votes)
  • Napsal Tomáš Tužín, 15. 3. 2014 @ 13:55

    Peáž Glucholazy:

    Je to sice trochu mimo téma, nicméně peážní trať má k trati č. 314 blízko jak provozně, tak i geograficky, takže to vezmu ve stručnosti:

    1. Trať je provozovaná na základě desítky let staré mezistátní peážní smlouvy, díky tomu tam můžou jezdit české vlaky prakticky ve vnitrostátním českém režimu (nemusí mít polskou licenci, vlaky nemusí splňovat polské legislativní požadavky), zato je však za průjezd těchto vlaků požadovaná nehorázná částka roční úhrady, přičemž kvalita tratě se trvale zhoršuje.

    2. Stát tam přestal objednávat rychlíky, náhradou za ně byly nasazeny spěšné vlaky, spolufinancované Olomouckým a Moravskoslezským krajem.

    3. Současně končí platnost mezistátní smlouvy a hledá se cesta, co bude dál. Návrh byl, že by si Česká republika vzala trať na nějakou dobu (cca 10 až 15 let) do nájmu, a provedla by jakousi střední opravu, kterou by byla trať po tuto dobu zabezpečena pro normální a bezpečný provoz.

    4. Poláci odmítají návrh převzetí do nájmu českou stranou, odmítají do tratě investovat. Pro ně je prakticky jediným řešením zrušení tratě. Jedinou šancí by bylo, kdyby český dopravce získal polskou licenci na provoz železniční dopravy, takže by tam jezdil ne na peážní smlouvu, ale jako dopravce s licencí na celé Polsko. Na to ovšem Poláci budou reagovat tak, že tuto trať okamžitě zavřou, protože by přišli o nehorázné peníze, které dostávají za peáž (což je téměř “výpalné”).

    5. K tomu přišla informace ze strany náměstka Moravskoslezského kraje (kterého jsem oprávněně kritizoval a kritizovat i dále budu, nejen za trať 314), že letos v létě zastavují spolufinancování spěšných vlaků přes Glucholazy, přičemž Olomoucký kraj sám to finančně neutáhne.

    Pokračuje tak nekončící proces osekávání železniční sítě, který skončí asi až v okamžiku, kdy zrušíme pražské hlavní nádraží a poslední vlak nahradíme poslední autobusovou linkou, která bude jistě skvělá, protože zatímco vlak dojel “jenom” na hlavní nádraží, tak onen autobus dojede až na Staroměstské náměstí…

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +4 (from 8 votes)
  • Napsal Peáž Głuchołazy, 15. 3. 2014 @ 16:36

    Dobrý den, chtěl bych se Vás zeptat, jak je to s polskou licencí pro České dráhy? Jak a v čem se liší předpisy v Česku a v Polsku?

    Proč ČD ještě polskou licenci nemají? Proč se v pohraničí s Polskem nejen na této peáži nedá u průvodčího platit polskýma zlotýma, když to jde v každém supermarketu?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +5 (from 5 votes)
  • Napsal Domažličák, 15. 3. 2014 @ 17:50

    Tomáši Tužíne, asi máte pravdu, jste místní, znáte to tam lépe, rozhodně s Vámi nebudu polemizovat v něčem, čemu tak dobře nerozumím. Co se týče Glucholaz, je to bolestivá stránka. Viděl jsem projekt na propojení Zlatých Hor a Jindřichovic a nepřišel mi tak fantasmagorický, i když by se to neobešlo bez tunelu, protože objet se ten kopec dá jen přes Polsko a to jsme tam, kde jsme teď u Glucholaz. Možná by nebylo od věci to oprášit. I když samozřejmě u nás v dnešní době nová trať … To už spíš přiletí UFOuni a zahrají si s námi golf. Ale zrovna tady by si mohl nějaký náměstkův známý za pár šupů koupit pozemky, které obratem prodá státu na stavbu nové trati s náležitým ziskem 😀

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +4 (from 10 votes)
  • Napsal Tomáš Tužín, 15. 3. 2014 @ 21:13

    Peáž Glucholazy:

    Na většinu Vašich dotazů bohužel neumím odpovědět. Předpisy v ČR a v Polsku se liší, míru jejich odlišnosti neznám, protože na dráze jsem nikdy nepracoval. Proč ČD polskou licenci nemají, to nemám ponětí, měl by to asi vědět někdo, kdo pracuje u ČD. Totéž platí i pro otázku, proč se u průvodčího nedá platit ve Zlotých a jinde ano – je rozhodnutím každého provozovatele služby, jestli bude příjmat i platby v cizí měně. ČD nejspíš platby v cizí měně příjmat nechtějí, proč tomu tak je netuším.

    Co se týká těch informací ke Glucholazům, tak prodávám tak, jak jsem koupil u zdroje, bližší zdůvodnění bohužel neznám.

    Domažličák:

    Osobně jsem téhož názoru jako Vy, čili velmi vážně bych doporučil začít se zabývat výstavbou nového traťového úseku ze Zlatých Hor do Jindřichova ve Slezsku. Zásadním faktorem je silná nákladní doprava na Jesenicku, která nemůže dlouhodobě viset na jedné klikaté a strmé jednokolejce přes Ramzovské sedlo. Stačí delší výluka, nebo větší zimní kalamita, a všem zákazníkům nákladní dopravy na Jesenicku řekneme, ať zavřou na měsích fabriku a zaměstnance pošlou domů? Takto to nelze dělat. Autobus může možná – velmi neuspokojivým způsobem – zajistit propojení Jesenicka a Krnovska, ale nákladní doprava prakticky nemá alternativu.

    Z tohoto důvodu prosazuju na krajské dopravní komisi (kde jsem členem) oprášení myšlenky tunelu mezi Zlatými Horami a Jindřichovem. V dnešní době, kdy bude po výstavbě tunelů u Plzně pravděpodobně k dispozici v ČR mechanizovaný razící tunelový štít, tak by neměla být výstavba tohoto tunelu pomocí této technologie nijak extrémně náročná. Vyřešila by se tím úvrať v Glucholazech, trasa by se zrychlila, zkrátila, výborným způsobem by se obsloužily Zlaté Hory a pro Jesenicko by vznikla alternativa v případě výluk.

    Bohužel, v podpoře této varianty jsem zatím zcela osamocený.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +7 (from 11 votes)
  • Napsal Domažličák, 16. 3. 2014 @ 7:49

    Pane Tužíne, věřte mi,že vše se dá odvézt autem, i z Jesenicka a klidně přes Polsko, kamioňáci nemají žádné omezení ohledně předpisů jako dráha. Bohužel SŽDC dlouhodobě razí politiku vyhnání nákladní dopravy z kolejí a k tomu směřuje veškeré investice. Není kvůli nákladní dopravě ani ochotna měnit pražce za pár korun, to spíš projde zrušení nákladišť a objízdných kolejí za pár milionů, natož postavit kvůli nákladní dopravě trať, to už je úplné science fiction.
    Důvodem, proč nemají ČD licenci do sousedních států jsou smlouvy mezi státními dopravci o nekonkurování na cizích územích. A jak už bylo předem napsáno, i kdyby si ČD licenci do Polska udělalo, Poláci by na to okamžitě zareagovali zavřením tratě přes Glucholazy pro špatný technický stav, takže by to stejně k ničemu nevedlo. Polsko je co se týče likvidace železnic daleko před námi, takže jakékoliv přeshraniční smlouvy o železničním spojení jsou mimořádně náročná a zdlouhavá (např Jakuszyce, Lubawka apod). Obávám se, že po vypršení peážní smlouvy bude jednodušším a levnějším řešením stavba nové trati ze Zlatých Hor než dohoda s Poláky, jenže to je politicky neprůchodné, takže to spíš vidím na spěšné vlaky do Zlatých Hor a tam přestup na NAD do Krnova (předpokládám, že “opěvovaný” náměstek nepovolí ani vlaky do Jindřichova). Ale nechci být poslem špatných zpráv, třeba se stane zázrak a u nějakýho politika se ozve ta nepoužívaná hmota v lebce zvaná rozum.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +7 (from 9 votes)
  • Napsal Tomáš Tužín, 16. 3. 2014 @ 10:41

    Domažličák:

    Co se týká toho, co bude, až peáž přes Polsko nebude, tak to lze rozdělit na krátkodobý a dlouhodobý výhled.

    V krátkodobém výhledu to budou autobusy, a jak jsem zaznamenal, tak bude snaha tyto autobusy napasovat pod heslem minimalizace přestupů na stávající rychlíkové tratě. Jedna rychlíková trať končí v Jeseníku, druhá vede v trase Olomouc – Bruntál – Krnov – Opava, takže autobusáci se už hlásí o relaci Jeseník – Krnov. Je otázka, jak dál s osobními vlaky. Ideální by bylo z jedné strany udělat konečnou v Jindřichově, z druhé strany ve Zlatých Horách, a mezi nimi autobusový pendl (NAD). To by mimo jiné znamenalo oživení Zlatohorské tratě pro každodenní osobní dopravu. Jestli se však bude situace vyvíjet tímto směrem, to si vůbec nejsem jistý. Bude záležet hlavně na tom, jak dalece hodlá pan náměstek hejtmana v Ostravě osekat trať z Krnova do Jindřichova.

    V dlouhodobém výhledu není jiné rozumné řešení než propojit Jindřichov a Zlaté Hory kolejově. Těch přínosů by tam bylo víc, zejména by tato trasa dokázala stoprocentně nahradit autobusovou dopravu na souběžné silnici (Petrovice, Janov), díky rychlému překonání kopce tunelem by byla rychlejší, ve Zlatých Horách by mohla vzniknout na jižní straně města zastávka přímo u nové sedačkové lanovky lyžařského areálu na Příčné Hoře, a tím by se mohl velmi zásadně podpořit turistický ruch atd.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +7 (from 11 votes)
  • Napsal Peáž Głuchołazy, 16. 3. 2014 @ 14:30

    Mgr. Daniel Havlík (ČSSD)
    náměstek hejtmana Moravskoslizského kraje pro dopravu, silniční hospodářství, životní prostředí a zemědělství.
    http://verejna-sprava.kr-moravskoslezsky.cz/cz/mgr–daniel-havlik-33599/

    moravskoslizká tlama
    http://verejna-sprava.kr-moravskoslezsky.cz/scripts/detail.php?id=32535&newsid=33599&listid=147&tmplid=1211

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 6 votes)
  • Napsal Peáž Głuchołazy, 16. 3. 2014 @ 14:59

    Zpráva Kolej nie chce na tory 8,5 mln zł
    ( http://www.nto.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20140311/POWIAT02/140319857 ) mi připadala podivná od začátku. Že by správce a majitel kolejí firma PKP PLK, S.A., byli takoví idioti a zmrdi?

    Díky těmto informacím je jasné, že v tom mají prsty především Češi!

    1) Zrušení rychlíků! Obnovilo by Ministerstvo dopravy ČR rychlíky v případě, že by se opravila trať (a přidali nové zastávky Pokrzywna a Głuchołazy-Miasto)? Bez odpovědi. Také PKP PLK, S.A., to neví.

    2) Moravskoslezský kraj nechce platit spěšné vlaky, které nahradily rychlíky (ale mě se zdá, že je to pro cestující stejné – rychlík, nebo spěšný vlak)! Takže platil by Msk za spěšné vlaky v případě, že by se opravila trať (a přidali nové zastávky Pokrzywna a Głuchołazy-Miasto)? Bez odpovědi. Také PKP PLK, S.A., to neví.

    3) České dráhy nemají licenci pro Polsko. Údajně z důvodu “smlouvy mezi státními dopravci o nekonkurování na cizích územích.” Co je to ze strany ČD za hovadinu? Konkurence tady je třeba LEO express nebo RegioJet. A zpráva o vlacích ČD Praha – Hamburg je také podle té údajné smlouvy zakázaná? Viz http://www.magazin.firenet.cz/index.php/magaziny/doprava/1909-ceske-drahy-jsou-blize-k-podpisu-desetileteho-kontraktu-pro-vlaky-z-prahy-do-hamburku

    4) ČD neberou v pohraničí s Polskem zloté, ani průvodční, ani na pokladnách. ČD nepotřebujou peníze. Mají peněz dost. Což je vidět třeba na platech managementu.

    5) Polsko-československá smlouva o peáži (v Polsku nazývaná Bierutův dekret) je v rozporu s právem Evropské unie.

    6) Tohle nechápu vůbec. “Kdyby si ČD licenci do Polska udělalo, Poláci (kteří Poláci, myslíte firmu PKP PLK, S.A.?) by na to okamžitě zareagovali zavřením tratě přes Głuchołazy pro špatný technický stav.” Tohle je nějaká propaganda? Proč by zavírali trať, která by byla opravená?

    7) Podnikatel Jan Antonín Baťa prohlásil: “Neexistuje ekonomická krize-existuje POUZE krize MORÁLNÍ!!!”

    Na peážní trati číslo 292 Šumperk – Krnov se Baťovo heslo plně potvrdilo. EU dá na opravu 8,5 mln zlotých, ale čeští a polští dementi si toho neváží!!!

    Přečtěte si tohle: Česko bude muset vrátit EU 60 miliard dotací, říká Jourová
    http://www.lidovky.cz/cesko-bude-muset-vratit-eu-60-miliard-dotaci-rika-jourova-pjy-/zpravy-domov.aspx?c=A140316_113302_ln_domov_mct

    A speciálně do “strukturálně postiženého” Moravskoslezského kraje a včetně venkovské západní části Moravskoslezského kraje bych nedal ani halíř! Zapomeňte na tunel pod Biskupskou kupou i na silniční tunel pod Červenohorským sedlem!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 8 votes)
  • Napsal Domažličák, 17. 3. 2014 @ 8:43

    Smlouvy nejsou dogma, dají se kdykoliv vypovědět. Pokud německé státní dráhy chtějí podnikat za hranicemi Německa, musí logicky smlouvy vypovědět, čímž dávají stejnou možnost i ostatním včetně ČD a DB už před lety projevilo zájem provozovat vlaky v Čechách, takže stejnou možnost má tudíž i ČD. Co platí s Německem ovšem nemusí platit jinde. Nevím, jak jsou na tom ČD aktuálně smluvně, ale pokud dávná smlouva o nekonkurenci s PKP stále platí a žádná ze stran nemá zájem ji vypovědět, tak asi pořád platí.
    Ohledně vracení dotací z EU je to jiná písnička. A velmi smutná. Hlavně v tom, že u nás se vžila praxe protagonistů projektů, zajímat se o projekt jen v případě, že mi to hodí něco do kaspy. Pokud ne, tak mi to ani nestojí za námahu. Pak to dopadá tak, že se dotahují do konce jen ty projekty, které jsou v podstatě vytunelovány a když na to nějaká kontrola přijde, musí se penízky vracet. Což ovšem protagonistu projektu netrápí, protože zatímco z EU šly peníze do jeho kapsy, vracet do EU musí peníze daňový poplatník. A tak je to u nás se vším.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +4 (from 6 votes)
  • Napsal Tomáš Tužín, 17. 3. 2014 @ 10:36

    Co se týká vzájemného nekonkurování si dopravců, tak mi to trochu nejde dohromady s tím, že ČR bez problémů pouští vlaky PKP Cargo tranzitem do Rakouska přes Přerov a Břeclav. Bydlím v Přerově, takže to mám na očích kdykoliv, když přijdu na nádraží. Pokud tedy polský dopravce může bez jakýchkoliv problémů přejíždět přes ČR, velmi tvrdě bych požadoval, aby za stejných podmínek mohly projíždět české vlaky pes Polsko. Pokud by měli Poláci tendence zavírat průjezd přes Hlucholazy, tak bych jim jednoduše uzavřel tranzit jejich nákladních vlaků přes ČR.

    Projevuje se tady ovšem naprostá ignorance z Prahy – především bezbřehá servilita naší zahraniční politiky vůči komukoliv, kdo jde proti našim zájmům, přes vítanou snahu “utlumit” v maximálním rozsahu železniční dopravu až po totální nezájem o peážní trať kdesi “na východě”, daleko od Prahy.

    Stačilo mi, když bylo v této věci jednání v Olomouci na krajském úřadě. Dostavili se pánové z ministerstva z Prahy, kteří hned na úvod řekli, “že je to tady jako u nás a že bysme si to teda jako měli řešit hlavně sami…” – to už byla opravdu příliš silná kávička i pro hodně otrlé, takže jim předseda komise říkal “pánové pardon, ale železniční infrastruktura je ve vlastnictví České Republiky, asi jste to nezaznamenali, ale tady není řeč o silnici III. třídy, ale o ŽELEZNICI!!!”.

    Když ty soudruhy z ministerstva viděl, a následně slyšel jejich argumentační úroveň, tak jsem došel k názoru, že ti by byli nepoužitelní i jako traktoristé v JZD. Potom se můžeme bavit jak chceme odborně o čem chceme, ale ten marasmus tady je a bude tak dlouho, dokud na rozhodujících pozicích budou sedět tito hoši, jejichž jedinou kvalifikací je stranická knížka (a je úplně jedno jaké partaje, důležité je že té vládnoucí).

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +7 (from 11 votes)
  • Napsal arj, 17. 3. 2014 @ 12:35

    Ta diskuse se mi líbí, začíná být docela zábavná (ve smyslu “směšná”). Přesto si ale neodpustím 2 poznámky a dotazy

    ČR bez problémů pouští vlaky PKP Cargo tranzitem do Rakouska přes Přerov a Břeclav

    A máte jistotu, že to je “polský vlak”? Nejede přes čs.území náhodou podle oné historické dohody, tj. “na papíry” Českých drah? Skutečnost, že je složen z polských vagonů a táhne ho mašina PKP, ještě nevyjadřuje, kdo je v daném místě jeho provozovatelem.
    Podotýkám, já to nevím, takže Vám neoponuji, jen se ptám.

    naprostá ignorance z Prahy … Dostavili se pánové z ministerstva z Prahy

    S Prahou má ministerstvo společnou jen adresu. V čele úřadu sedí nějaký politik (v tom se spolu shodujeme), který ovšem většinou z Prahy není … za posledního Pražáka v čele MD bych pana doc. Peltráma a trochu Ing. Bendla (ten byl Středočech, ale budiž, ti jsou obvykle “skoro Pražáci”).
    A úředníků na MD, GŘ ČD i SŽDC, kteří jsou dlouhodobě spojeni s Prahou, taky moc není, zejména těch v rozhodovacích funkcích.

    Peáž Glucholazy: EU dá na opravu 8,5 mln zlotých, ale čeští a polští dementi si toho neváží!!!

    Ten polský úsek má cca 16 km, 8,5 mil. zlotých je (resp. v době jednání o EU podpoře bylo) něco přes 50 M Kč. Takže ta dotace by byla cca 3 miliony Kč/km tratě; tedy částka dost minimální. A protože nevíme, kolik % mělo být národní dofinancování (někdy je jen kolem 20-30 %, jindy 70 %), tak neodsuzujme Poláky, že se jim do toho nechtělo.

    A k diskusi kolem nevyčerpání EU fondů (nejedná se o žádné “vracení peněz”, tento termín svědčí o úrovni našich novinářů a jejich honbě za senzací) – ministryně Jourová mluví o všech programech, které ČR využívá … takže tato částka se netýká jen dopravy (OPD), ale i školství, kultury atd a třeba dopravy přes regionální strukturální fondy. U nich se čerpat poměrně daří – viz třeba počet trolejbusů a linkových busů, koupených touto formou pro města a kraje … pokud se nakoupit nepodařilo, tak proto, že buď chybělo těch 40-50 % vlastních prostředků nebo se ze strukturálních fondů “odklánělo”, ale to nebyl (většinou) problém dopravce a jeho nadřízeného úřadu, ale problém vrcholového vedení regionální správy fondu.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 7 votes)
  • Napsal Peáž Głuchołazy, 17. 3. 2014 @ 13:50

    Dobrý den, děkuju za odpovědi.

    1) Cestujícím je úplně jedno, jestli vlak provozují České dráhy, RegioJet, LEO express nebo Polskie Koleje Państwowe. Jestli mají ČD s někým dohodu o tom, že si nebudou konkurovat, tak by měli jít vedoucí představitelé ČD do vězení a jejich majetek včetně majetku rodinných příslušníků by měl být zabaven.

    2) “arj,” má asi informace z první ruky, myšleno ironicky. Těch 8,5 mln zlotých je 85 % ceny.
    http://www.nto.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20140311/POWIAT02/140319857

    Zbývá tedy 15 % ceny, což je 1,5 mln zlotých, což je při dnešním kurzu 1 PLN = 6,5 CZK necelých 10 mil. Kč.

    Já si myslím, že stačí PKP PLK připomenout, že
    česká strana jí ročně platí 5 milionů korun. Takže PKP PLK na opravě nemůže tratit.
    http://www.ceskatelevize.cz/zpravodajstvi-ostrava/zpravy/240748-zeleznicni-trat-pres-glucholazy-chatra-o-jejim-dalsim-osudu-se-bude-jednat-s-polaky/

    3) Jak se liší předpisy v Česku a v Polsku? Nikdo zase nic neví!!
    Ale vzhledem k tomu, že přes Česko jezdí polské vagony vagóny s polskou lokomotivou, tak to vypadá, že předpisy se neliší? nebo jsou stejné?

    4) Co myslíte, dostane Ostravak/Pražák chmelík na geografii titul PhD. za zrušení rychlíků Jeseník-Krnov. Pražák je (na rozdíl od Pražana) náplava žijící v Praze.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +4 (from 6 votes)
  • Napsal Tomáš Tužín, 17. 3. 2014 @ 14:06

    arj:

    Nevím, jak je definována “historická dohoda”. Nicméně v rámci této diskuse byla řeč o dohodě jediné, což je dohoda o peáži vlaků Českých Drah přes Hlucholazy. Jsem si zcela jistý, že na základě této peážní dohody určitě nejezdí žádný vlak z Polska přes Přerov do Rakouska.

    Na základě čeho Poláci přes naše území svými vlaky jezdí, to samozřejmě nevím, protože mi ty dohody jaksi nikdo neposílá k nahlédnutí. Nicméně mně osobně nepřipadá na rozdíl od Vás vůbec nic směšného na tom, že vlak ČD má zásadní problém projet 20 km přes Polsko, zatímco o pár kilometrů dále nemá problém vlak PKP projet 200 km přes celou Moravu. Pokud ten polský vlak jede přes naše území na české “papíry”, to je mi srdečně jedno, potom mi ovšem vysvětlete, proč český vlak nemůže úplně stejně projet přes Hlucholazy na polské papíry?

    Ad. ignorance z Prahy:
    Až dosud jsem měl pocit, že chápete obsah textu, nicméně začínám o tom vážně pochybovat. Pokud jsem psal o “ignoranci z Prahy”, tak jsem nepsal nic o rodácích z Prahy, nepsal jsem nic o lidech, kteří mají v Praze trvalé bydliště, ale psal jsem o jisté instituci, která z Prahy řídí resort Dopravy. To je fakt, který můžete těžko zpochybnit, bez ohledu na to, jestli v čele tohoto resortu sedí rodilý Pražák nebo někdo jiný třeba z Želátovic (Prachař), bydlící 5 km od mého bydliště. Způsob práce instituce zvané Ministerstvo Dopravy se však léta nemění, a nemám pocit, že s tím současný ministr něco zásadního udělá.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +2 (from 8 votes)
  • Napsal Peáž Głuchołazy, 17. 3. 2014 @ 17:46

    Ve výčtu těch 60 miliard Kč dotací, co muset Česko vrátit EU, ale ještě nejsou započítány možné sankce za chyby ani rozpracované plány, které mohou úplně zkrachovat.

    Takže v konečném “finále” tu může být daleko více!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +4 (from 6 votes)
  • Napsal Tomáš Tužín, 17. 3. 2014 @ 20:16

    Ono by se dalo počítat dál, třeba s tím, že každá investovaná koruna do stavebnictví vytváří pracovní místa u projektantů, firem konajících inženýrskou činnost, geodetů, investorů, stavebních firem, dodavatelů prací a stavebních materiálů všeho druhu atd. Tito všichni lidé nejenom že nejsou závislí na sociálních dávkách, ale vydělávají, platí státu daně, a z toho co vydělají si znovu kupují – třeba byt, auto, nábytek, spotřební zboží. V neposlední řadě pokud má firma peníze, tak se i ona sama rozvíjí, modernizuje vybavení atd.

    Každá SMYSLUPLNÁ stavba tak vytvoří nejenom nějakou užitečnou hodnotu pro budoucí generace, ale v nejširších souvislostech velmi pomůže ekonomice, a to finančním přínosem, který řádově překračuje vlastní investiční náklady stavby. Na veškeré promarněné finanční prostředky (nejenom z EU) je potřeba dívat se i z tohoto úhlu pohledu. Stejně tak je třeba vzpomenout si, že zatímco západ Evropy (a zejména Německo) bojoval s krizí investicemi, u nás se škrtalo. Kde jsou oni a kde jsme my, to ať si každý odpoví sám, ekonomické rubriky jsou na každém internetovém zpravodajském serveru, a poskytují celkem jasný obrázek naší situace.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +3 (from 9 votes)
  • Napsal -fn-, 18. 3. 2014 @ 7:21

    Jak v případě žeezničního tunelu z Jindřichovic do Zlatých Hor, tak v případě kombinovaného tunelu pro silnici a železnici z Jeseníku do Koutů platí v zásadě to, co pro logickou obnovu tratě do Horního Benešova jakožto nápravu důlní škody (ať už ve stávající trase, či v případě vhodnosti s přeložkou ke Svobodným Heřmanicím či s prodloužením do Bruntálu), totiž že politik do toho půjde, když mu to přinese a) politické body a/nebo b) osobní prospěch. Takže v případech místních projektů to záleží hlavně na místních, jak na to dokáží tlačit, ač se výsledek může dotýkat nakonec mnohem více lidí, kteří tam třeba budou chtít jet nebo něco vézt. Snad se něco nakonec podaří. Když už ne zachránit provoz, tak alespoň trať, přinejmenším papírově.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +4 (from 8 votes)
  • Napsal KD85, 19. 3. 2014 @ 12:03

    Po stopach zrusene trati do Horniho Benesova
    http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/5255-Po-stopach-zrusene-trati-do-Horniho-Benesova/

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +6 (from 6 votes)
  • Napsal Peáž Głuchołazy, 19. 3. 2014 @ 18:36

    Nádražní domky jsou ale uzavřené a zabedněné. Obce je chtějí koupit a proměnit ve výletní hostince a penziony. Se zpracovanými projekty žadoní u ČD – marně. Přibudou další chátrající stavby?
    http://zpravy.aktualne.cz/domaci/reportaz-ze-zdivocele-zeme-nejchudsiho-kraje-ceska/r~i:gallery:19029/r~i:photo:359193/

    zdroj:
    Reportáž ze zdivočelé země: nejchudšího kraje Česka
    http://zpravy.aktualne.cz/domaci/reportaz-ze-zdivocele-zeme-nejchudsiho-kraje-ceska/r~i:gallery:19029/

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +5 (from 5 votes)
  • Napsal Peáž Głuchołazy,, 21. 3. 2014 @ 10:44

    výsměch okresům Jeseník a Bruntál:

    Na jednání Rady ministrů se řešil také tzv. čtvrtý železniční balíček
    http://www.eulog.cz/clanky/na-jednani-rady-ministru-se-resil-take-tzv–ctvrty-zeleznicni-balicek/?mt=&id=5229&m=a00

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +3 (from 3 votes)
  • Napsal Peáž Głuchołazy, 22. 3. 2014 @ 19:25

    Olomouc zachová vlakové spoje na Jesenicku, o peníze požádá ministerstvo dopravy
    http://www.rozhlas.cz/olomouc/zpravy/_zprava/olomouc-zachova-vlakove-spoje-na-jesenicku-o-penize-pozada-ministerstvo-dopravy–1330045

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +4 (from 4 votes)
  • Napsal Peáž Głuchołazy, 25. 3. 2014 @ 13:40

    Vlaky z Jeseníku do Krnova mají namále
    http://sumpersky.denik.cz/zpravy_region/vlaky-z-jeseniku-do-krnova-maji-namale-20140323.html

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  • Napsal Peáž Głuchołazy, 25. 3. 2014 @ 13:51

    Vlaky z Jeseníka na Ostravu už nechce Moravskoslezský kraj platit. Autobusy jsou levnější
    http://www.rozhlas.cz/olomouc/zpravy/_zprava/vlaky-z-jesenika-na-ostravu-uz-nechce-moravskoslezsky-kraj-platit-autobusy-jsou-levnejsi–1330953

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +3 (from 3 votes)
  • Napsal Peáž Głuchołazy, 25. 3. 2014 @ 13:52

    Przystanki poczekają na remont
    http://www.radio.opole.pl/2014/marzec/gospodarka/przystanki-plk-w-glucholazach-i-pokrzywnej-czekaja-na-remonty.html

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  • Napsal Peáž Głuchołazy, 27. 3. 2014 @ 12:17

    Stovky lidí žádají: zachovejte nám vlaky
    http://sumpersky.denik.cz/zpravy_region/stovky-lidi-zadaji-zachovejte-nam-vlaky-20140327.html

    petice
    http://e-petice.cz/petitions/petice-za-zachovani-vlakoveho-spojeni-mezi-jesenikem-a-krnovem.html

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 3 votes)
  • Napsal Peáž Głuchołazy, 27. 3. 2014 @ 13:11

    Czeskie pociągi przestaną jeździć przez Głuchołazy?
    http://www.nto.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20140326/POWIAT02/140329581

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  • Napsal Peáž Głuchołazy, 27. 3. 2014 @ 14:58

    Vlaková trať přes Polsko má namále. Opět bojuje o přežití
    http://olomouc.idnes.cz/vlakova-trat-pres-polsko-bojuje-o-preziti-fi1-/olomouc-zpravy.aspx?c=A140327_2050217_olomouc-zpravy_kol

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  • Napsal Peáž Głuchołazy, 27. 3. 2014 @ 19:26

    Dovoluji si položit další sérii otázek.

    1)
    Proč doposud nebyla vypsané výběrové řízení na provozovatele vlaků (rychlíků nebo spěšných vlaků) mezi Ostravou a Jeseníkem? Za kolik by jezdily firmy RegioJet, Arriva, LEO express?

    2)
    Proč Česko neudělá s Polskem arbitráž, když Polsko neplní Článek 8 Dohody mezi republikou Československou a republikou Polskou
    o privilegované průvozní dopravě železniční z Československa do Československa přes Głuchołazy (cituji: “Polská železniční správa jest povinna trať, určenou pro privilegovanou průvozní dopravu, normálně udržovati v řádném, provozuschopném stavu.”)?
    http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/16283351-7FF2-48A5-9B58-78FAE0DC9900/0/sdel452005sbms.rtf

    3)
    Proč se ani neuvažuje o obnově rychlíků Ostrava – Głuchołazy – Nowy Świętów – Nysa – Brzeg tak, jak jezdily v 1. půlce 40. let?
    http://pkjs.de/bahn/Kursbuch1944/Teil1/151.jpg

    Proč se ani neuvažuje o spojení Opole – Głuchołazy – Jeseník? a dále na Olomouc?

    A samozřejmě o souvisejících opravách tratí v Polsku.

    4)
    Jak by se v autobusech přepravovala jízdní kola?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +7 (from 9 votes)
  • Napsal Peáž Głuchołazy, 30. 3. 2014 @ 15:58

    Teraz jazda szynobusem to przyjemność. Opolska kolej się modernizuje
    http://www.nto.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20140330/REGION/140329508

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +3 (from 3 votes)
  • Napsal Peáž Głuchołazy, 31. 3. 2014 @ 17:22

    Petice: Nerušte vlaky z Krnova do Jeseníku!
    http://bruntalsky.denik.cz/zpravy_region/stovky-lidi-zadaji-zachovejte-nam-vlaky-20140327-8lbv.html

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +3 (from 7 votes)
  • Napsal Vozka, 1. 4. 2014 @ 3:26

    Vidím jedinou cestu. Opravdu se pochlapit a jako stát a kraje rozhodnout o výstavbě trati ze Zlatých Hor na Krnov. Zajistí se tím bezproblémové a rychlé spojení v celé oblasti, pomůže to rozvoji – turistice, rekreaci – tedy i rozvoji služeb a snad i výroby. Drahé to není, jde cca o 20 km , napojí se obce, je možné omezit autobusy, které jsou velmi drahé (i když někdo tvrdí, že levné, ale nějak zapomíná na zimní sjízdnost, bezpečnost, úhradu oprav a údržby, komfort apod.). Nakonec když je na silnice v řádech desítek miliard, tak proč by nemělo být na železnici, která vyřeší řadu problémů. Rozumná cena by měla být do 2 miliard, což na dnešní dobu nejsou žádné peníze, zčásti se to dá zajistit z EU. Jde o to, to prosadit. Nakonec se o tom mluví tak jen asi 100 let.
    JInak se nelze nedivit Polákům, že jim opravdu nejde o modernizaci a zachování železnice, navíc, když zde by to většinou zaplatili z peněz EU. O co jim skutečně jde? Že by jejich závislost na autodopravcích a autodopravě byla tak veliká nebo je to jen jejich hloupost?

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +4 (from 10 votes)
  • Napsal Peáž Głuchołazy, 3. 4. 2014 @ 11:49

    Nerušte klíčovou železnici přes Polsko, prosí v petici stovky lidí
    http://olomouc.idnes.cz/petice-za-zeleznicni-trat-pres-polsko-dxe-/olomouc-zpravy.aspx?c=A140401_2052119_olomouc-zpravy_mav

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 3 votes)
  • Napsal Karel, 9. 4. 2014 @ 9:03

    Loni na jaře jsem se ptal na turistickém infocentru v Jeseníku ohledně dopravy do Nisy a bylo mi řečeno, že jet vlakem do Hlucholaz a tam si vyhledat spojení. Avšak bylo mi i řečeno, že ta peážní doprava přes Hlucholazy bude zřejmě časem zrušena. Důvodem jsou stále vyšší a vyšší poplatky, které žádá polská strana.

    Co se týká výstavby železnice Jeseník a Krnov, tak původně se uvažovalo buď o stavbě ze Zlatých Hor buď do Jindřichova anebo do Vrbna p. Pradědem. Druhá varianta je dnes nereálná zřejmě kvůli přírodním rezervacím, to se možná částečně týká i první varianty. Peněz by to něco stálo, protože je to horský terén. Podle mne se zde nic stavět nebude.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +3 (from 3 votes)
  • Napsal Domažličák, 11. 4. 2014 @ 19:39

    Samozřejmě, že se nic stavět nebude, stejně jako se nikde jinde nebude satvět žádná nová železnice včetně těch nejkratších spojek. To si budeme muset počkat na jiné myšlení, aby se začlo jen uvažovat o stavbě nějaké nové železnice. Jediné, kde je šance na novou železnici jsou vlečky, jejichž stavba záleží na nestátních společnostech a i tam hází státní sektor soukromníkům takové klacky pod nohy, že si většina stavbu vlečky rozmyslí. Tohle je prostě fakt. Zkrátka jesenické obyvatele čeká nevyhnutelné: kodrcání v módních busících. Tohle vůbec není o penězích. I kdyby se našel dobrodinec, který by stavbu tratě ze Zlatých Hor zaplatil, stejně by se nepodařilo její stavbu prosadit.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 5 votes)
  • Napsal Domažličák, 13. 4. 2014 @ 8:29

    Celý státní sektor od vysoké politiky přes obyčejné úředníky na krajích po novináře je co se týče dopravy nastaven tak, že železnice je něco jako tabu, zlo které se musí potlačovat a nikdo už vlastně ani neví proč. Prostě je to názor, který tu je a každý ho ctí. Nejzářnějším důkazem toho je situace v ČD Cargu. Každý na vládě ví, že ČD Cargo je díky zásahům minulých ředitelů totálně na dně, ale nikdo se nemá k tomu jen pomyslet na to, že by se situace nějak řešila. Zrušit ČDC si nikdo netroufá, protože odbory, pracovní místa a tak, ale řešit situaci by znamenalo vykonat něco ve prospěch železnice, což se “nesmí”. Takže daňový poplatník bude platit a platit a platit bezednou díru, dokud se nenajde nějaký odvážlivec a troufne si do tohoto vosího hnízda píchnout s nebezbečím, že bude ubodán k smrti. A s lokálkama včetně Hlucholaz/Zlatých Hor je to stejné. Zkrátka tabu, názor, demagogie, nic víc nic míň. Ze starny úředníků to není nic osobního proti železnici. Je to jako když všichni nosí černé ponožky, přestože se všem líbí bílé, ale nikdo si bílé netroufne vzít ze strachu, aby nebyl divný.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 7 votes)
  • Napsal Tomáš Tužín, 13. 4. 2014 @ 10:26

    Domažličák:

    Naprostý souhlas. A právě v tom vidím obrovskou zásluhu soukromých dopravců, že začali jezdit a dělat na železnici marketing – dávají kávu zdarma, přípojky na noteboky a jiné věci – soudruzi z ministerstva přeci chtěli něco pomalého, špinavého a koženkového, aby tím jezdilo co nejméně lidí, tím pádem se na to mohlo co nejméně doplácet a úplně optimálně by se to mohlo časem nejlépe redukovat, a posléze zrušit. A místo toho tam ti “blbci” začnou jezdit moderním rychlým vlakem se slušným servisem! A co víc – jak jim to mají teď omlátit o hlavu, když ani nechtějí dotace?

    Výkřikem zoufalosti je “zelená kniha”, u které se čtenář místy velmi zamýšlí nad výší IQ ministerského úředníka – počínaje tím, že soukromým dopravcům je vyčítáno vybírání kapacity trati krátkými vlaky (soudruh nepostřehl, že dnes jezdí Jančura až s osmi vozy a ČD mají už zpravidla vlaky kratší), a konče tím, že v jedné a té samé kapitole vysvětluje autor náklady “oficiálního” dopravce tím, že musí narozdíl od soukromníka udržovat kapacitu vozového parku, kterou využije jen ve špičku (tudíž málo, tudíž je to drahé), ale současně vyjadřuje obavu, že kdyby nějaký soukromník začal jezdit právě ve špičku a odvezl tuto špičkovou frekvenci, tak by vlastně “vyzobal rozinky”, a “oslabil rentabilitu objednaných spojů” a bylo by to zase špatně.

    Špatně je prostě všechno, co si dovolí dělat soukromý dopravce lépe než ten státem vlastněný. Špatné je, když ve špičku jezdí, i když ve špičku nejezdí. Je prostě špatný z ideologického principu.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: -2 (from 8 votes)
  • Napsal Domažličák, 14. 4. 2014 @ 5:50

    Jediná nárok na politiky dnes na celém světě je ten, aby byly poplatní faktickým vládcům. A těmi jsou dnes zejména farmaceutické firmy, před nimi dnes už smekají i naftaři. A farmaceutům vyhovuje to, co poškozuje lidem zdraví a v dopravě to jsou silnice, takže železnice má smůlu.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 3 votes)
  • Napsal Peáž Głuchołazy, 21. 4. 2014 @ 16:06

    Z Wrocławia do Czech pojedziemy pociągiem?
    http://www.nto.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20140420/REGION/140419559

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Napsal Peáž Głuchołazy, 4. 5. 2014 @ 15:24

    Protesty zřejmě pomohly, trať se zatím rušit nebude
    http://moravskoslezsky-kraj.5plus2.cz/spoj-ostrava-jesenik-zeleznice-krajsky-urad-fm9-/bruntal.aspx?c=A140502_165004_ppd-bruntal_p2jas

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: -3 (from 3 votes)
  • Napsal Karel, 4. 6. 2014 @ 11:27

    Domažličák napsal: “Jediná nárok na politiky dnes na celém světě je ten, aby byly poplatní faktickým vládcům. A těmi jsou dnes zejména farmaceutické firmy, před nimi dnes už smekají i naftaři. A farmaceutům vyhovuje to, co poškozuje lidem zdraví a v dopravě to jsou silnice, takže železnice má smůlu.”

    Tak to by ti farmaceuti jistě měli podporovat i hramodnou dopravu, v ní se totiž šíří infekce a breberky mnohem lépe: http://www.metro.cz/cestujete-mhd-utoci-na-vas-prujem-chripka-i-stenice-varuje-expert-pyt-/co-se-deje.aspx?c=A130415_180113_co-se-deje_Bel

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  • Napsal Pepa, 12. 6. 2016 @ 16:58

    Netvrdil nám někdo náhodou, že Poláci budou dělat problémy českým vlakům na trati Krnov – Głuchołazy – Jeseník při získání nějakých technických povolení? A najednou “místo do šrotu, zamíří do Polska. PKP od Českých drah získá další vozy i lokomotivy”…
    http://www.firenet.cz/zeleznice/101-ze-sveta/2660-misto-do-srotu-zamiri-do-polska-pkp-od-ceskych-drah-ziska-dalsi-vozy-i-lokomotivy

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

Odkazy k příspěveku

RSS komentářů k tomuto příspěvku | Zpětný odkaz

Děkujeme za komentář

*