6 302 přečtení
Čvc 21 2010

Blíží se zánik veřejné dopravy v Karlových Varech?

Na úvod musím napsat, že rozhodně nechci šířit poplašné zprávy. Berte prosím tento článek jako soubor poznatků o fungování a výhledech ve veřejné dopravě v Karlových Varech a okolí.

V Karlových Varech samotných funguje MHD. V provozu jsou poměrně kvalitní vozidla, máme prioritu v použití autobusů na plyn. Máme dvě lanovky. Terminál MHD je v centru města, u tržnice. V krátké docházkové vzdálenosti od dolního nádraží, které je terminálem dálkové a příměstské autobusové dopravy a železniční stanicí. Několik spojů MHD projíždí v těsné blízkosti dolního nádraží a má tam zastávky, jedna linka zde má konečnou zastávku. A právě toto se má změnit. Město má v plánu přesunout terminál MHD od tržnice jinam (nejspíš proto, že by vadil uvažované rekonstrukci a dostavbě areálu Národního domu). Hodně občanů zaregistrovalo že by to mělo být právě do oblasti dolního nádraží. I když by to bylo nepatrně dál ze samotného centra města, přesto by to bylo asi v rozumné vzdálenosti. Jenže…..

Dochází k prodeji pozemků v těsném okolí dolního nádraží. Schéma pozemků, které se nabízejí, je k vidění například na kraji chebského mostu u kuželny. Velmi reálně se uvažuje o tom, že město odkoupí podíl Českých drah a společnosti Autobusy Karlovy Vary na samotné budově dolního nádraží, dojde k jeho demolici. Je připravena výrazná redukce kolejiště – až na dvě koleje. A místo autobusového nádraží by mohla být pouhá zastávka autobusů. Zaznamenal jsem několik úvah o tom, že autobusy dálkové a příměstské dopravy budou končit na menších terminálech na okrajích města – třeba u Krajského úřadu. A dále by měli být cestující dopravováni MHD.

Jak moc je to reálné? Obávám se, že velmi. Prvním krokem je zastavení osobní železniční dopravy mezi horním a dolním nádražím od nového jízdního řádu, jehož návrh právě zveřejnil Krajský úřad. Do centra města tak již nebudou zajíždět vlaky od Nejdku, a to ani ty mezistátní. Na připomínky kraj reagovat vůbec nemusí, a dokonce je ani nemusí vyřídit – viz spodní část stránky s návrhy. Návrhy jizdních řádů autobusů nejsou a nebudou zveřejněny pro jistotu nikde. Občané se o změnách nejspíš dozví až v první den platnosti.

Souhr všech poznatků, které ve věci dolního nádraží mám, spolu s téměř nejdražší MHD v republice nutně povedou k výraznému odlivu cestujících z veřejné dopravy do aut s veškerým negativním dopadem – zvýšení provozu, zácpy v centru, nemožnost zaparkovat …….

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.5/5 (8 votes cast)
Blíží se zánik veřejné dopravy v Karlových Varech?, 4.5 out of 5 based on 8 ratings
Share


Autor:


20 komentářů

  • Napsal Feny, 21. 7. 2010 @ 20:08

    To by chtělo poslat někam do novin!!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +6 (from 8 votes)
  • Napsal Domažličák, 22. 7. 2010 @ 19:06

    A kde byste to chtěl zveřejňovat a jaký by to mělo smysl? Likvidace veřejné dopravy probíhá v tomto státě pomalu ale jistě ve stále více krajích. Začalo to v ústeckém (řízená likvidace lokálek a místní autobusové dopravy) a jihomoravském (likvidace lokálek a přesun brněnského nádraží) a pomalu se k tomu přidávají všechny kraje. Bohužel už i ten, ve kterém bydlím (plzeňský). Nejneschopnější organizátoři dopravy v Plzeňském kraji si založili “POVEDenou” organizaci, která nějakým záhadným způsobem získala bez výběrového řízení od kraje zakázku na řízení veřejné dopravy v kraji a začínají řádit jak černé ruky. Sice mnoho krajů vyhlásilo kampaň na připomínky k JŘ, ale na připomínky se buď nijak nereaguje nebo se rovnou více či méně taktně připomínkující posílají kamsi. Nechápu k čemu tedy ta šaškárna je? Možná k tomu, aby ještě více všem ukázali, kdo tu vládne. Obávám se, že se mílovými kroky blížíme k našim dávným bratrům na věčné časy a brzy začnou naše silnice brázdit maršrútky 🙁

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: -5 (from 13 votes)
  • Napsal MK, 23. 7. 2010 @ 9:16

    Zastupitelstvo města Plzně schválilo založení obchodní společnosti POVED, s.r.o. (Plzeňský Organizátor VEřejné Dopravy). Jejími společníky budou Plzeňský kraj s 66 procentním obchodním podílem a statutární město Plzeň s 34 procenty. Město uhradí základní kapitál ve výši svého podílu 680 tisíc korun tak, že v roce 2010 zaplatí částku 204 tisíc korun a zbývající část nejpozději v roce 2014.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: -1 (from 3 votes)
  • Napsal Vozka, 24. 7. 2010 @ 2:24

    Po pravdě řečeno, další věc, která mne nadzvedla a která mne přesvědčuje, kdo a co v této zemi vládne aže politiky a podobné lidi a tato země vůbec nezajímá. na druhé straně se mně nechce věřiut, že by to mohlo zajít až tak daleko. faktem je, že již delší dobu se proslýchá, že v KV vládne úplně někdo jiný než zvolení zástupci a podle toho to vypadá, včetně šaqchů se stavebními řízeními, kšefty s pozemlky atd. Tím víc by ale ti, co sidali do vínku boj s korupcí a rozpočtovou odpovědnost, by měli okamžitě do tohoto města naklusat a začít nšetřit a vyšetřovat a trestat. n tady jde totiž o celostátání dopravu a ne o dopravu regionální. propojení tratí, návaznost spojů, chráněné území atd nemůže být vrukou několika lidí. Velmi dobře tam bylo navrženo cílové řešení – stažení železnice do prosotoru Dolního nádraží a zde vytvoření uzlu jak bus, tak vlak. samozřejmě se zuvýšením i rychlosti, přestavbou tratim vytvořením nové spojky. Už delší dobu se proslýchalo, že právě v oblasti FDolního nádraží je jakýsi boj o pozemky a che se tam dělat úplně něco jiného a železnici zlikvidovat. měl by tedy někdo velmi rychle zastavit tyto kšefty s pozemky, zvlášť když ČD a SŽDC jsou státní, je tu nějaká dopravní politika atd. Pomalu dálnice touto zastavěnou oblastí nevadí, ani dopady, které tato silniční doprva na lidi má nevadí. proto nesouhlasím s Domažličákem, že vše je zbytečné a že krajům i jiným je třeba ustupovat a vlastně žre nic nezmůžeme. To bychonm se rovnou mnohli jít oběsit a mafiánům dát volnost. nesouhlasím a tvrdím, že je nutno to víc než rozvířit a nejen v tomto kraji. Železnice bude čím dál víc potřeba, protože růst silniční dopravy naráží na monoho barier, je finančně neúnosny, o vlivu na klima, životní prostředí či zdraví lidí nemluvě. nemám sice moc zkušeností v peticích apod., ale snad je někdo tadxy zběhlejší a poradí nebo i zorganizuje. myslím, že rádi se přidíme a pomůžeme. nebo jsme snad opravdu tupé stádo, se kterým si každý může orat????

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +5 (from 7 votes)
  • Napsal Domažličák, 28. 7. 2010 @ 18:37

    Netvrdím, že je netřeba proti tomu bojovat. Jen říkám, že korupce je v tomhle státě natolik vrostlá, že bojovat s ní je prakticky nemožné. Chceme-li zachránit železnici, obávám se, že jedinou šancí je, tyhle mafiány přesvědčit, že na přežití železnice můžou profitovat. Netuším však, jak je přesvědčit, je všeobecně známým faktem, že silnice je výhodná pro jedince a železnice pro společnost a kdypak mafii zajímal zájem společnosti? Teď když má mafie pevně v rukou některé kraje a vládu ať je jakkoliv barevná, obávám se, že moc šancí na změnu není. Doprava a hlavně dopravní stavby jsou jedním z nejlepších zdrojů zisků pro tyhle mafie. Proto se asi jen tak nedočkáme ministra dopravy, který by byl zároveň dopravním odborníkem. Posledním dopravním odborníkem byl Peltrám, kterému velice rychle nasadili psí hlavu a k jeho svržení se ochotně přidali i odboráři, protože prosazoval liberalizaci železničního trhu. Náš stát zoufale nutně potřebuje dopravní koncepci, ale to je přesně to, co zoufale nepotřebuje mafie, která tu vládne. Takže to nejlepší, co můžeme pro železnici udělat je zachránit, co se dá a to je hlavně zabránit rušení tratí. Největším zastáncem rušení paradoxně není žádná mafie (až na pár čestných vyjímek při kšeftech s pozemky, např Kozina), ale agilní organizátoři dopravy, kteří si přisuzují právo rozhodovat za všechny – když tu trať ve své koncepci nepotřebuji já, nesmí existovat pro nikoho.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +3 (from 9 votes)
  • Napsal Domažličák, 1. 8. 2010 @ 20:01

    Je smutné, že jsem nejdřív musel napsat výšše uveřejněný komentář (Napsal Domažličák, 22. 7. 2010 @ 19:06), abych se dočkal odpovědi na mé připomínky k JŘ. O kvalitě plzeňských organizátorů dopravy si může každý udělat obrázek sám.
    Dne 9.7. jsem zaslal tento mail:
    Dobrý den …..,

    jmenuji se Petr Herbrik bytem v Domažlicích. Cestuji převážně vlakem a tak bych chtěl dát pár návrhů na změnu JŘ. Za prvé mi velmi nevyhovuje tříhodinová prodleva mezi vlaky 7408 a 7412. Nešlo by vlak 7408 posunout o hodinu na odjezd z Plzně v 9 hodin? Jediný přípoj vázaný na tento vlak je 27502 z Domažlic do Plané, ten by se nedal posunout, aby byl přípoj zachován? Dále bych rád zkritizoval dlouhodobě nevyhovující stav spojení mezi okresními městy Domažlice a Tachov. Poslední spojení z Tachova do Domažlic je v 15:32 a v sobotu dokonce ve 14:25, což činí tyto okresní města mezi sebou po železnici téměř nedostupné. Za vyřízení mé žádosti předem děkuji.
    a dočkal jsem se 30.7. této odpovědi
    Vážený pane Herbiku,
    Vaše připomínka týkající se posunu vlaku 7408 je zcela ojedinělá. Pro příští jízdní řád neuvažujeme o realizaci posunu tohoto vlakového spoje. Jsme si vědomi toho, že ne ve všech částech našeho kraje je dopravní obslužnost optimální. Objednávka regionální železniční dopravy je vždy vázána k určité výši finančních prostředků na úhradu prokazatelné ztráty dopravci. V současné době není ve finančních možnostech Plzeňského kraje další navyšování počtu objednaných spojů.
    S pozdravem ……

    Jen na okraj, k vyřešení situace mezi Tachovem a Domažlicemi by postačilo posunout stávající vlaky tak, aby si v Bělé nad Radbuzou nesmyslně neujížděly. Netušil jsem, že pouhý časový posun vlaků by kraj stál tolik peněz navíc, že se o tom vůbec nedá uvažovat. Spíše mi vyvstává otázka, jestli po vzoru ústeckých úspěšných experimentů, nejde jen o vyhnání lidí z vlaků, aby se trať dala zrušit.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +2 (from 4 votes)
  • Napsal Miloslav Zítka, 2. 8. 2010 @ 18:20

    Tobě aspoň odpověděli trochu věcně. Já jsem na své připomínky dostal odpověď od tzv. koordinátora v Karlovarském kraji sice obratem, ale v podstatě mne jen obvinil z toho, že jsem připomínky opsal a cituji “ráčil se pod to podepsat”, místo aby řešil věcně cokoliv, byť ve smyslu “že je připomínka ojedinělá” jako u tebe…. !! Tak teď čekám na reakci po ubezpečení , že jsem k použití části připomínek měl souhlas původního zpracovatele, a požádání, aby příště dělal svou práci a řešil věcnou podstatu……

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 3 votes)
  • Napsal Vozka, 3. 8. 2010 @ 1:53

    Vážení kolegové Domažličáku a Zítku. Chce to vytrvat a opětovně napsat, navrhnout i řešení a chtít, aby doložili, proč to nejde i s tím , že pokud to nebudou respektovat, bude se to řešit na dalších místech. Dosáhnout tím změny. Bohužel, to jsou moje zkušenosti, protože někoho o něčem přesvědčit trvá dost dlouho a musí se vytrvat a zkoušet to přes více míst, až se to péodaří a až třeba dotyčný bude mít nějaký finanční či jiný postih, takže příště už bude vstřícnější a bude přemýšlet a bude mít chuť se dohodnout.
    Co se týče KV, tam je to spíš veliká drzost a chtělo by to nadřízené požádat, že člověk na takovém místě, navíc za naše peníze, ndení ten pravý a bude potřeb a někoho slušnějšího, který bude navíc připomínky občanů řešit a za jejich peníze dělat vše, co jim na očích uvidí.
    To jen pár “moudrých a hraběcích” rad, ale takto se to řešit dá. Trvá to déloe, ale při vytrvalosti a více takových stížnostech to dříve nebo později povolí. Dobré ještě bývá, pokusit se o nějaké vyčíslení škod, které tím vznikají a za které pak ten někdo zodpovídá a měl by to uhradit. To i ten nadřízený či politik se lekne ještě více.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  • Napsal Miloslav Zítka, 3. 8. 2010 @ 7:21

    Kolego Vozko, díky za námět, já k tomu, že si budu stěžovat nadřízenému, došel během večera….. Problém v KV je ale ten, že to je na politickou objednávku z města, které by mělo být první, kdo bude k zastavení provozu mezi dolním a horním nádražím “řvát”. Naštěstí se nám to trochu podařilo zmedializovat – viz: http://karlovarsky.denik.cz/zpravy_region/kv-dolni-nadrazi-ano-ci-ne20100727.html a ohlasy veřejnosti jsou dobré. V Nejdku probíhá petice kterou předají ve čtvrtek na město a starosta údajně přislíbil pomoc…..

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  • Napsal Vozka, 5. 8. 2010 @ 4:47

    Aby to nevypadalo, že juenom kritizuji a radím, dal jsem dohromady již také nějaký materiál, který budeme zasílat jak na město, tak na kraj na příslušné osoby. Nejhorší na tom všem je, že ti, co jsou za to placeni, odvádějí mizernou práci a nahrazovat to musí lidé, kteří si tyto odborníky a funcionáře platí a dělají to ve svém volném čase a zadarmo. A co je ještě horší, že bychom už takto museli pomalu vše napadat ve všech krajích, včetně koncepce MD. Takto si ksutečně práci státní správy, samosprávy ani politiků nepředtsavuji. Spíš jako “zaměstnavatel” těchto lidí bychjim nejraději dal výpověď a našel jiné. Jenže to tady v té odpovědné demokracii nějak nejde. Zatím.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  • Napsal Martin Hanzal, 7. 8. 2010 @ 8:03

    Zdá se, že krize je zažehnána… viz odkaz:

    http://www.kr-karlovarsky.cz/hl/100804_vlak.htm

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Napsal Miloslav Zítka, 7. 8. 2010 @ 8:33

    Spíš odložena…… Navrátil samozřejmě lže, žádné sčítání nebylo. Jen nátlak veřejnosti na základě medializace (i díky Dopravnímu webu) a některých obcí na trati donutil kraj k zajištění provozu pro příští JŘ. Bohužel informace a nezájem samotných Karlových Varů spíše potvrzují mé obavy, vyjádřené v článku.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  • Napsal Michal Skala, 8. 8. 2010 @ 22:13

    Stejně to znamená, že vlaky kolem Chebu nikoho nezajímají, včetně krajských Zelených a desítky turistů, kteří měli díky nim možnost cestovat za hranice, cestovat nebudou a utrácet peníze, také nebudou. Nojo, Cheb je na kraji kraje, tak to už nás nezajímá …

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +2 (from 2 votes)
  • Napsal Domažličák, 7. 8. 2010 @ 10:59

    Jen upozorním na oblíbený tah likvidátorů dopravy: na začátku JŘ spoje objednat, aby se objevily v JŘ a uklidnilo se veřejné mínění a pak při první změně v tichosti spoje zrušit. Po tomto kroku sice propukne vlna nevole, ale jelikož se už vlaky zastaví, těžko se prosazuje jejich návrat. Likvidátoři pak spoléhají na osvědčený fakt, že lidé si zvyknou a do druhé změny odpor dostatečně zeslábne, aby se nemuselo nic měnit.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +3 (from 3 votes)
  • Napsal arj, 9. 8. 2010 @ 15:11

    Já bych nebyl tak skeptický – omezení provozu na jednom regionálním nádraží neznamená konec železnice. I když na druhou stranu uznávám, že vedení regionálních vlaků přes obě nádraží (resp. zastávka na jednom z nich a ukončení na druhém) a centrální terminál MHD i dálkových autobusů na jednom místě blízko centra má svůj efekt. Cestujícím “z daleka” je to ovšem celkem jedno, protože pokud dané město neznají, tak prostě někde vystoupí a “do centra” se dostanou.

    Moje připomínka je však o něčem jiném: V současné době děláme anketu mezi starosty obcí a malých měst, kde zjišťujeme jejich názory na stav dopravní obslužnosti. Z okresu KV ovšem nemáme zatím žádnou odpověď – ani hodnocení kladné, ani špatné, prostě žádné … Takže třeba to trochu svědčí o tom, že nejen v krajském městě, ale ani v jeho okolí doprava (alespoň ta veřejná) nikoho moc nepálí a nezajímá. Ani se moc nedivím – malá městečka v Krušných horách jsou spíš vysídlená, místní (ti “staří”) i chalupáři mají auta a ti nově osídlující jsou asi spíš lidé, kteří o “publicitu” (třeba formou připojení obce na veřejnou dopravu a tudíž zvýšenou možnost “očumování” jejich sídel) nestojí.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: -1 (from 1 vote)
  • Napsal Michal Skala, 9. 8. 2010 @ 18:00

    Bohužel poslední dobou mám čím dál tím více poznatků o tom, že jak centrální instituce (vláda, sněmovna, atd.) se zcela oddělily od reálného vnímání světa a komunální politika fungovala víceméně v pohodě, tak poslední období v komunální sféře začíná vznikat to, co bylo dříve jen nahoře. Neříkám, že všude, ale je již nemálo představitelů místní samosprávy, kteří nemají tušení, jakým směrem se ubírá život v obci a to, co obyvatelé chtějí, jen často vnímají jen ze stížností došlých na úřad.
    Jinými slovy, pokud tisíc lidí někde v hospodě nadává, že jim zoptimalizovali dopravu a nedostanou se do práce, tak se to na radnici nedostane, a zástupci lidu tvrdí, že je vše super. Když pak bába Votápková 3x do měsíce píše, že nemá na náměstí kde zaparkovat, řeší se to jako priorita města číslo jedna, ač se třeba jedná jen o jednu jedinou osobu. Mnozí zástupci lidu již mezi lidi nechodí a tím pádem netuší, jaký je skutečný stav věci.
    To, že pak pan arj dostane ve své podstatě data dobrá tak akorát “na dvě věci” je záležitostí jinou, on sám to neví a vědět nemůže, že to tak je (navíc určitě 100% není zcela špatně, ale jistě je to víc jak 10%). A pak následně data od pana arj se používají jinde, vytváří se poctivé a přesné součty zcela nerelevantních dat, jejiž vypovídající hodnota není nulová, ale často zcela zavádějící. Co ale s tím? Může to vůbec ovlivnit stupeň na úrovni pana arj?

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +3 (from 3 votes)
  • Napsal Domažličák, 9. 8. 2010 @ 22:16

    Kvalita VHD se nejlépe pozná podle toho, jak je využívána. Přestože žijeme v silniční době, pořád si kvalitní VHD umí najít své cestující.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +2 (from 2 votes)

Odkazy k příspěveku

  1. Dopravní web » Mají Karlovy Vary zájem o fungující MHD? — 16. 8. 2010 @ 21:15

  2. Dopravní web » Jaký bude další osud karlovarského dolního nádraží? — 25. 8. 2010 @ 20:57

  3. Dopravní web » Karlovým Varům hrozí dopravní kolaps — 26. 2. 2016 @ 11:55

RSS komentářů k tomuto příspěvku | Zpětný odkaz

Děkujeme za komentář

*