3 734 přečtení
Čvn 16 2009

MHD Česká Lípa v integrované dopravě IDOL aneb integrovaná doprava kraje jen pro někoho

Počínaje prvním červencem vstupuje do ostrého provozu systém krajské integrované dopravy. Současně s tím se v České Lípě zdražuje jízdné a to na 14 korun za základní přestupní 45-minutovou jízdenku, celodenní jízdenka bude za 40 korun. S čipovou kartou OpusCard platnou v celém kraji je cena nižší a to 10 korun za jednotlivou přestupní 45-minutovou jízdenku a 30 korun za celodenní. Na úrovni celého kraje byl značně podceněn marketing a tak dva týdny před spuštěním integrace ví o této věci málokdo z běžných lidí, kteří se o dopravu nějak mimořádně nezajímají.

Na internetových stránkách radnice jsou informace celkem pěkně a přehledně zpracovány správcem silniční dopravy, ale venku na zastávkách nebo v autobusech kde nic tu nic. Alespoň takový je stav ke dnešnímu dni. Můžeme jen doufat, že z 2000 informačních letáků, které by právě měly přijít z tiskárny, se alespoň některé objeví v autbusech a na zastávkách. Jenže i tak je už dost pozdě, protože vydání karty trvá tři týdny a včetně první návštěvy, pořízení fotografie a odpuzujícího vyplnění stohů papírů (viz článek z 12. dubna) to vyjde tak na měsíc. Co si však málokdo uvědomuje je, že celý integrovaný systém je určen jen pro zasvěcené pravidelné cestující s kartou OpusCard. Pro všechny ostatní je systém uzavřen, přestože se jedná o turisty navštěvovaný region. V jiných krajích je to tak, že výhody integrace využijete i bez čipové karty, jen musíte zaplatit o něco vyšší jízdné. Výhody integrace a čipové karty OpusCard by právě měly přilákat také ty cestující, kteří ještě nejsou rozhodnuti. Ti si ale zvýhodněné cestování po České Lípě a celém kraji nebudou moci ani vyzkoušet. Částečným řešením by bylo urychleně zavést ještě prodej nepersonifikovaných anonymních čipových karet v trafikách, jako je to například v Plzni. Integrovaný dopravní systém IDOL takovou OpusCard také zná, ale kromě smluvních přepravních podmínek v bodě 1.2/28/a3 o tom není nikde ani zmínka, natož aby byla tato pro většinu uživatelů MHD mnohem zajímavější varianta nabízena k prodeji. Stejně tak příměstské autobusy zařazené do integrované dopravy by byly jasně k rozenání, kdyby byly označeny trojciferným číslem linky tak, jak je to krajským úřadem schváleno a jek již dávno používá MHD v České Lípě. To však se bude konat někdy v roce 2010 nebo 2011, jak nám bylo sděleno od krajského organizátora. Přitom by to hravě šlo udělat během týdne. Nejspíš zůstane na věky záhadou, proč se v tomto regionu obecně dělá všechno tak pomalu, většinou i obráceně, ačkoli materiální a finanční potenciál je dostatečný i pro standardní a více smysluplná řešení.

Dále upozorňujeme cestující na od neděle již platné drobné úpravy v jízdních řádech, viz tabulka ZDE, úplný tarif českollipské MHD platný od 1. července ZDE a na leták o integrované dopravě pro okres Česká Lípa ZDE.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)


Autor:


16 komentářů

  • Napsal -FN-, 16. 6. 2009 @ 20:29

    Nechápu, jaká “integrace” je obsažena v zavedení čipových karet a na ně navázaných výhod. Podle mě integrace znamená především možnost jezdit všemi dopravními prostředky v území na jeden jízdní doklad, za jednotný tarif. Nic takového zde předpokládám není, podobně jako v takzvané “Středočeské integrované dopravě”, kde však jsou alespoň stanovena pásma a někdy (není ovšem veřejně příliš objasněno kdy) je možno na jeden lístek i přestoupit. Urychlené vydávání karet pro turisty není řešením, nýbrž zbytečným plýtváním plastu – turista kartu použije na týden, a pak už aby je další lidé dostávali ošoupané. Přitom i s takovouto kartou, pokud vím, dostává cestující jízdenku, takže jediná výhoda spočívá v přítomnosti minima peněz ve vozidle. Toto však není základní rys integrace, jde zřejmě jen o další komplikace pro nepravidelné cestující (respektive žádnou změnu) a drobnou výhodu pro ty pravidelné (nemusí si chystat drobné). Nic moc.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Napsal Miroslav Růta, 16. 6. 2009 @ 21:34

    Podle českolipského odboru dopravy je jízdním dokladem právě tak čipová karta. Jednotný tarif existuje, jak je patrné z tabulky, na kterou vede odkaz. V rámci jedné zóny lze jet různými dopravci za stejnou cenu a možno i přestupovat. Jinak já vím, že je to tragédie nemoci využít integrovanou dopravu bez čipové karty. A co s tím máme jako dopravní klub dělat? Říkáme to na odboru dopravy od začátku a chystáme se i na regionálního organizaátora. Ale karty (ne ty čipové) jsou zřemě uř rozdané.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Napsal -FN-, 17. 6. 2009 @ 22:09

    Mé připomínky rozhodně nebyly mířeny na Vás jako autora, a stejně tak ani na dopravní klub. Chtěl jsem jen poukázat na zjevné slabiny zaváděného systému s líbivým názvem IDOL, který však pro mě až takovým idolem není. Uznávám, že jsem si měl ještě projít odkazy. Nicméně mi to stále přijde příliš složité – při každém nástupu někam si – byť virtuálně – kupovat další jízdenku. Z textu zcela jasně nevyplývá, že jízdenka je pouze elektronická. A pak to zónování, v jedné obci NEJMÉNÉ jedna zóna. Nemožnost na časovou jízdenku cestovat libovolně v rámci zón, nutno jet pouze konkrétní cestu. Oproti původnímu nesystému je – tedy kromě určitých dílčích úspor – jedinou výhodou, a to jsem málem nečekal, integrace vlaků. Průvodčí tedy zřejmě onu kartu přečtou. Stejně je to tak složité, že pochybuji o širším přínosu pro naplnění prostředků veřejné dopravy lidmi z automobilů. Existují vůbec návaznosti? Celkově mi ta orientace na kartu přijde asi tak stejně zbytečná jako v MHD Praha, Plzeň anebo třeba v SID (integrovaný-neintegrovaný středočeský systém-nesystém).

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Napsal Miroslav Růta, 17. 6. 2009 @ 23:57

    Máte pravdu. Jenomže v Praze se IDS dá využít i s obyčejnou papírovou jízdenkou z trafiky. V Královehradeckém kraji lze také využít výhod IDS bbez karty. Tady je to pro širší veřejnost úplně zablokované. Také pochybuji o rozšíření. Komplikovanost a nepřehlednost zón, které vlastně ani ve skutečnostmi nejsou zónami, jako spíš samostatnými obcemi a jejich částmi, stejně jako tomu bylo doposud, nedává žádný smysl. Ono to sice fungovat nějak bude, ale jak říkám, jen pro úzkou skupinu možných uživatelů. Návaznosti lze využít jen v MHD v pracovních dnech, kdy je frekvence spojů dostatečná. (víkendy jsou zabité). Totéž platí o návaznosti na vlaky. O víkendu to nenavazuje. Snad KORID jednou dospěje k závěru, že investované peníze se vrátí jen tehdy, když se systém rozšíří i o papírové jízdenky s vyšší sazbou než hrazení kartou a také dojde ke změně na opravdové zóny například po vzoru Královehradeckého kraje. My ty slabiny vidíme od začátku, jednáme s odborem dopravy, ale ovlivnit se nám občas podaří jen něco málo v českolipské MHD. Mimo tento okres v rámci kraje není šance. Ještě se o to ale pokusíme jednáním v KORIDu, pokud vůbec budou ochotni přistoupit na schůzku.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Napsal mates111, 18. 6. 2009 @ 9:02

    No nevím nevím, ale nějak nerozumím zde předloženým výtkám. Žádný systém asi není tak dobrý, aby se zavděčil všem, ovšem IDOL některé výhody má a není jich málo. A to, že je možno je využívat jen s Opuscard, nijak nesnižuje jejich hodnotu.

    1. Pojedu-li z ČL do Liberce, mohu využít MHD v ČL i v Liberci a jeho cenu budu mít v ceně jízdenky.
    2. Dochází ke zlevnění jízdenek ČD. Odpadne totiž jejich obyčejné jízdné, které je nekonkurenceschopné.
    3. Existuje možnost využít více dopravních prostředků na jednu jízdenku. To, že si cestující musí zvolit trasu nijak tuto výhodu nesnižuje, protože cílem cestujícího je dostat se z bodu A do bodu B a ne se projíždět někde okolo.

    Uznávám, že až na druhou výhodu je třeba ono zakoupení Opuscard, na druhou stranu je ale třeba si uvědomit, že k možnosti použití vlaku je také třeba využít In-kartu (obyčejné jízdné je totiž neúměrně drahé). A jak jsem napsal v bodě 2, ceny jízdenek pro vlakové cestující půjdou dolů…

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Napsal -FN-, 18. 6. 2009 @ 9:51

    Netvrdím, že nemá žádné výhody, nicméně ve srovnání s jinými obdobnými systémy bych řekl, že tady jde spíše o uplatnění karet než o integraci. Pravdou je, že můžete na cestách ušetřit, pokud Vám tedy budou spoje navazovat, nicméně – pokud jsem to po zběžném přečtení letáku správně pochopil – při jednorázové jízdě musíte stejně při každém nástupu zakoupit, třeba jen virtuálně, jízdenku novou, což je nevýhoda první (pominu-li nutnost zařídit si kartu, což vyřazuje veškeré návštěvníky kraje). I u ČD máte již dnes možnost vybrat ze sice složité, ale jinak pestré nabídky dokladů, některé umožňují i cestování některými MHD, které se připojily. Je pravda, že IDOL tuto nabídku výhodně rozšiřuje. A k té trase – jednorázový cestující sice jede třeba jen z A do B, ale při takové cestě musí pokud vím kupovat v každém spoji novou jízdenku. Naproti tomu cestující pravidelný, tedy v oblasti žijící, zpravidla jezdí z A do B i zpět, ale často bude také pravděpodobně chtít z A do B přes C, z A do C anebo z D, kam předtím dojel z B autem se známým, zpět do A. Je fakt, že při vysokém počtu a malém rozsahu zón bude stejně muset pro C a D koupit jízdenku navíc (ostatně zóny a ne zastávky jsou rozhodující), takže to vyjde nastejno, ale to je možná právě ta chyba. Toto zónování nečiní přemísťování snadnějším než dříve. Čili celé se to omezuje na a) nutnost mít “Dílokartu”, b) za to výhodu levnějšího jízdného, c) integraci vlaků. Je to posun vpřed, ale příliš malý na to, aby do veřejné dopravy nalákal nové cestující. Výhody jsou vykoupeny přílišnou komplikovaností.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Napsal mates111, 18. 6. 2009 @ 10:16

    Já chápu, že tady by prostě stačilo zavést normální papírové jízdenky a ty používat podobně jako např. v IDSJMK. Zároveň se mi ale zdá, že žádný kraj ve větší míře nevyužívá čipové karty a v budoucnu vidím šanci v jedné kartě pro všechny kraje. A toto může být začátek. Ale možná se mýlím.

    Jinak k těm slevám ČD. Sám sebe považuji za člověka, který ví o mnoha slevách, o kterých mé okolí nemá páru. Jenomže většina z nich žádnou slevou nejsou nebo je na ně stejně potřeba mít In-kartu. O jejich přehlednosti škoda mluvit… Takže asi tak.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Napsal -FN-, 18. 6. 2009 @ 13:05

    Ano, zpřístupnění systému co největšímu počtu potenciálních uživatelů, snaha o přehlednost a jednoduchost, prostorová a hlavně časová návaznost spojů, a samozřejmě jednotný tarif. To je to, co systému chybí. Je sice hezké, že zkouší novou technologii, nemělo by to ale jít na úkor smyslu celého systému. Pokud by byla jediná karta na celostátní síť integrovaných systémů, jednotný způsob jejího používání (jízdenka/průkaz na slevu/elektronická peněženka – co vybrat?), nemusela by pak ani obsahovat průkaz do knihovny či parkovací kartu (jako pražská Opencard) a byl bych pro. Nyní jsem však NUCEN používat karet několik, aniž by to pro mě mělo praktický užitek (pominu-li nedostupnost slevy jiným způsobem). A o ten by u běžných cestujících mělo jít především.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Napsal mates111, 18. 6. 2009 @ 18:05

    No osobně si myslím, že více lidí uvítá, když na kartě bude peněženka např. pro cesty po hradech a zámcích v okolí nebo třeba slevy do bazénu, průkaz do knihovny, nebo parkovací karta, než aby ta karta platila po území celé ČR. Ona se totiž většina lidí ze svého kraje téměř nepohne a když už, tak je to spíše jen do nejbližšího města ve vedlejším kraji. Takže by možná úplně stačilo, aby byl prostě větší překryv mezi jednotlivými IDS…

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Napsal -FN-, 19. 6. 2009 @ 7:24

    Ale Vy mi nerozumíte. Karta by byla jednotná pro celé území ČR (a třeba i Evropy), ale platila by jako jízdní doklad jen pro území, pro něž byste si nahrál jízdenku. To znamená například možnost na pražskou Opencard při týdenním pobytu třeba v České Lípě nahrát týdenní jízdenku pro určitá pásma IDOL a naopak třeba na Opuscard nahrát třeba třídenní jízdenku pro čtyři pásma PID. Človek by tak nemusel pořizovat tisíc karet. Osobně by mi toto přišlo sympatičtější než slevy na vybrané atrakce, protože by to určitou část lidí mohlo oprostit od automobilu při cestě mimo jejich běžný vzorec. Také jde o to, zda chceme jít cestou jízdenky nebo peněženky. Peněženka nic moc neřeší, neusnadňuje, jde jen o obdobu peněz. A když je použitelná jen někde, tak to oproti penězům ještě dost komplikuje. Nebo může být multifunkční karta, na které bude třeba i občanský průkaz, ale to by zas mohla část lidí vnímat jako z různých důvodů nebezpečné.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Napsal -FN-, 19. 6. 2009 @ 7:30

    Souhlasím, že by IDS měly být provázanější, ale spíše než na překryv bych to viděl na styk při hranicích krajů, aby v tom nebyl přílišný zmatek. Sousedící IDS anebo všechny vzájemně by pak spolupracovaly, takže by bylo možné jízdenky mezi IDS plynule navazovat.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Napsal mates111, 19. 6. 2009 @ 9:52

    Tak sice máte pravdu, jenomže já si stejně myslím, že více lidí by uvítalo onen systém peněženky než jízdenky. Ale respektuji, že si myslíte opak. Zrovna tak si myslím, že mít slevu na atrakce v okolí je výraznější plus než mít možnost si nahrát aplikaci v kraji na druhém konci republiky. Jednak lidí jezdících na dovolenou výhradně vlakem je velmi málo a navíc výhody by byly malé….

    Co se týká překryvu oněch IDS, tak mi šlo o to, že např. když se podíváme na v článku zmiňovanou Českou Lípu, tak se v současné době dostaneme v IDOLU akorát do Liberce, protože všechny ostatní směry jsou zabitý (Benešov (Děčín), Mladá Boleslav, Úštěk (Litoměřice), Jedlová (Rumburk))…

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Napsal -FN-, 19. 6. 2009 @ 12:17

    Peněženka je dobrá, když Vám chybí drobné, ale sama o sobě neznamená integraci. A rozhodně mi přijde z dopravního hlediska lepší integrace než nějaké bony (1. pád bonus) na vstupném, pokud tedy má karta znamenat výhodu pro cestování. Přičemž ty karta obsahovat může (třeba i závisle na nahraném jízdném), ale není to primární funkce. Ono i kdyby jezdli úplně všichni na dovolenou automobily, což samo o sobě by představovalo neúměrnopu zátěž pro příslušné kraje, zůstane potřebné jim nabídnout alespoň v místě přitažlivou možnost veřejné dopravy. Přijde mi, že systém výhod na kartě je jen lákadlem, které má lidem zpříjemnit jinak třeba vynucené pořízení karty. A rozhodně si nemyslím, že by většina lidí cestovala pouze v rámci kraje. Nelze posuzovat jen každodenní dojíždění. Spousta lidí obsazuje dálkové vlaky (i autobusy) a na ty často potřebuje zase další karty. Nazval bych to kartovým šílenstvím. Uživatelské nedostatky však nelze donekonečna nahrazovat reklamními lákadly. Karta nemůže být cíl, karta musí být prostředek.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Napsal -FN-, 19. 6. 2009 @ 12:18

    Jinak souhlasím, rozšíření IDS na celé území krajů a jejich vzájemné navázání by určitě bylo třeba.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Napsal mates111, 19. 6. 2009 @ 13:14

    Ano souhlasím, že karta musí být prostředek. Jen mi prostě vadí, že na In-kartu ČD, která je v podstatě taky vynucená, protože bez ní se cestovat příliš nedá, nikdo nenadává, ale karta, která umožní cestování v rámci kraje všemi dopravními prostředky, tak to vadí. Domnívám se přitom, že to je v podstatě to samé… Takže chtějme něco, co kombinuje současnou In-kartu a karty na bázi Opuscard Idolu a zároveň se nebraňme ani rozšiřování karty na mimodopravní záležitosti….

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Napsal -FN-, 19. 6. 2009 @ 19:10

    Tak to chápu, z In-Karty také nejsem nadšen. Zde jsem se ovšem snažil držet tématu. “Karta umožní cestování…” – podle mě by šlo cestováni umožnit stejně dobře bez karty, stačilo by na základě příslušných smluv vydat a uznávat jednotné jízdenky. Karta ve své současné vyloženě krajské a nikoli dopravní či širší formě by – když už – měla být jen jejich obdobou, ne podmínkou užívání systému. Ten by pak sám o sobě měl být mnohem přehlednější a otevřenější, jinak se náklady do něj vložené nevrátí (ve formě zvýšeného využívání veřejné dopravy a snížení automobilové zátěže). Jinak celkem souhlasím, byl bych pro postupné zavádění univerzální karty použitelné ve více systémech, na níž by jako bonus mohla být sleva na vstupném (jízdné bych ale nechal stejné pro karty i bez nich, každá technologie neco stojí). Záleželo by na uživateli, jaké jízdní doklady si na ni nechá nahrát a jakou částku případně uloží. Otázkou je, kolik se tam toho vejde, zda třeba kombinace ročního kuponu IDS-1, několika jednotlivých jízdenek IDS-1 pro nezahrnutá pásma, týdenního kuponu IDS-2, pak třeba zpáteční jízdenky na vlak mezi oběma IDS (platné měsíc) a nakonec 150 korun na různé krátké jízdy. Vše by si mohl koupit jak přes internet, tak u pokladen nebo automatů na jízdenky s vyhledávačem spojení, něco menšího pak eventuelně u řidiče. Zvláštním problémem by bylo zajištění proti vymazání…

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

Odkazy k příspěveku

RSS komentářů k tomuto příspěvku | Zpětný odkaz

Děkujeme za komentář

*