7 545 přečtení
Lis 15 2008

Praha 4 chce spolupracovat s firmou ROPID na změnách MHD

Městská část Praha 4 požádala Regionálního organizátora pražské integrované dopravy (ROPID), aby odložil plánované změny hromadné dopravy v této části hlavního města a začal koncepci vytvářet spolu s ní. Novinářům to řekl zástupce starosty Prahy 4 Martin Hudec. S dopravní firmou se městská část, která má k některým z desítek úprav námitky, musí podle Hudce dohodnout do ledna 2009.

S chystanými změnami zastávek či autobusových linek v Praze 4, 11 a 12 přišel ROPID v září. Cílem je zpřehlednění a zjednodušení MHD či zkrácení intervalů na páteřních linkách v ranní špičce na šest minut. Například spojení Prahy 4 a Prahy 5 by mělo zlepšit protažení linky 170 z Jižního města po trase 118, která má být zrušena. Posílení by se měla dočkat linka 139 prodloužením linky 157 z Kačerova na Želivského. To sebou ale nese odklon, zkrácení nebo úplné zrušení některých linek. Původně k tomu mělo dojít 14. prosince, poslední termín byl podle mluvčího firmy ROPID Filipa Drápala stanoven na březen 2009.

“Na zastupitelstvu jsme zvážili to, že by bylo lepší celý proces nastartovat tak, aby městská část byla u toho procesu od začátku, to znamená, aby nám firma ROPID teď znova předložila jakési zadání s tím, že městská část si toto zadání samozřejmě doplní o své priority a toto zadání jim 18. prosince odsouhlasíme na zastupitelstvu – nebo samozřejmě neodsouhlasíme,” řekl Hudec.

Materiály by zároveň prostudovaly odborné komise a městská rada. Městská část také požaduje veškeré údaje a průzkumy vytíženosti autobusů, ze kterých podnik vycházel. “Se všemi městskými částmi jednáme a pokoušíme se dohodnout nějaké rozumné řešení tak, aby bylo akceptovatelné pro všechny,” řekl v této souvislosti Drápal.

Zastupitelstvu Prahy 4 se podle Hudce zamlouvá koncepce páteřních linek autobusů protínajících celé město v pravidelných intervalech. S firmou ROPID ale diskutovalo například o dostupnosti sídliště Novodvorská. Požádalo ji o vypracování vytíženosti linek mezi Lhotkou a stanicí Jílovská. “Tenhleten průzkum nám ukázal, že bude-li opatření fungovat tak, jak je navrženo, tak to vyjde. Ale s firmou ROPID jsme například ve sporu v tom, že si myslíme, že za nějakých okolností – zablokují-li se autobusy linky 198 na Barrandovském mostě, nebo kdekoliv jinde v nějaké zácpě, tak to samozřejmě přestává fungovat,” vysvětlil Hudec.

Městská rada nesouhlasí s plánovaným zrušením zastávek Rosečská, Nad Rybníky a Vavřenova. Chce také, aby ROPID zvážil nutnost zrušit linku 182. Po třech a šesti měsících po zavedení změn podle Hudce přijde vyhodnocení úprav.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
Share


Autor:


5 komentářů

  • Napsal PjP, 15. 11. 2008 @ 14:02

    Napad zrejme dobry, ale chtelo by to udelat mirnou revoluci v cislovani. V podstate tyto “metro” linky dat do nejakeho ciselneho intervalu, aby bylo jasne na prvni pohled o co jde. Nemluve o definici, co to je pravidelny interval, predpokladam ze bude denne promennlivy. Nemluve o nocnim provozu. Popis HH systemu v tomto smeru tu uvadet nebudu, bo on by zas tu nikoho urcite nezajimal … Ostatne on uz tuje ode me nekde popsan, staci jen hledat … 😉
    Pavel

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Napsal -FN-, 17. 11. 2008 @ 19:21

    Já bych to s těmi “metrolinkami” nepřeháněl. Ono je sice hezké, že se v nějaké trase dostanete někam každých pět minut, ale jakmile chcete někam dál a ono vám to nenavazuje, je vám to “úžasné” předchozí spojení k ničemu. Řídit se výsledky jediné, navíc poněkud nevhodně provedené ankety (o návaznostech se například vůbec nehovořilo) namísto promyšlené koncepce mi přijde při přestavování dopravního systému kontraproduktivní (že se případným zkrácením intervalu rozvážou návaznosti a celková doba přepravy se tím prodlouží, nemluvě vůbec o nepohodlném čekání, již netřeba rozebírat).

    Jinak ovšem některé návrhy nepostrádají kladný efekt. Například nové spojení středu Braníka s Budějovickým náměstím napřímo přes Olbrachtovu umožní více vazeb do více směrů pomocí přestupů v zastávkách Na Strži respektive Ryšánka, zatímco dnes je třeba nejprve dojet z libovolného směru až na Budějovické náměstí respektive Lísek, což nezřídka znamená zajížďku. Navíc zde zpravidla dochází k ujetí spoje, takže výsledkem je další čekání a ještě k tomu zajížďka přes téměř nevyužívané zastávky. Jde ovšem o to, zda těchto více možných vazeb nedopadne podobně, to jest ujížděním vhodných přípojů (například dnes je někdy zcela nepochopitelně umožněn přestup ve směru Budějovická – Na Strži – Poliklinika Budějovická na úkor přestupu ve směru náměstí bratří Synků – Na Strži – Novodvorská; pokud ovšem spoje jedou včas, jinak jsou jedno- až dvouminutové přestupy tak jako tak riskantní a tedy běžně nepoužitelné).

    Navrhováno ovšem bylo současně také zrušení zastávky Nádraží Krč. Při současné frekvenci spojů linky S8 to není taková ztráta, nicméně pokud by “se chtělo”, šlo by zřídit tuto zastávku nově v prostoru před nádražím s tím, že vybrané spoje linky do Braníka by do ní zajížděly tak, aby vytvořily návazné spoje k těm několika vlakům. Podmínkou by bylo zlepšení pravidelnosti linky S8 anebo určitá rezerva v čase na vzájemný přestup (například jeden spoj by cestující navezl v určitém předstihu k vlaku a následující by je od vlaku s dostatečným odstupem odvezl; poměr by bylo dobré zvolit tak, aby ani v jednom směru nedocházelo k přílišnému čekání, ale aby doba na přestup z vlaku byla vzhledem k možnému zpoždění přece jen o něco delší do doby, než se podaří na lince S8 jezdit zpravidla bez zpoždění, případně bude do Krče zavedena jiná, pravidelnější linka).

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Napsal -FN-, 17. 11. 2008 @ 19:25

    Jinak jsem celkem zvědav, jak zastupitelé budou hlasovat. Nevím, kolik z nich dotčené linky pravidelně používá, ale jsem v tomto směru skeptik, takže spíše očekávám tendenci zachovat pokud možno stávající stav i tam, kde je zjevně nevyhovující, například zcela neobsloužená Zelená liška, chybějící přímé spojení z Nuslí či Podolí přes rozvíjející se Pankrác na rozvíjející se Budějovické náměstí (o nedostatečné kapacitě metra v ranní špičce nemulvě) a podobně.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Napsal -FN-, 17. 11. 2008 @ 19:39

    Pokud jde o číslování, nejsem proti úpravě současného chaosu jakýmkoli způsobem, od prostého upřednostnění nižších čísel při obsazování řady až po postupné přečíslovávání do výsledného stavu, kdy kapacitnější tangenciální linky budou odlišeny od třeba stejně kapacitních napaječů podzemní dráhy a ty všechny zase od méně kapacitních linek k plošné obsluze území či obsluze menších sídelních celků. Systém by to chtělo, ale je třeba nejprve nějaký ucelenější vytvořit, nejen dát čísla linkám, na nichž jsme uměle zkrátili intrval, abychom se mohli pochlubit častým spojením z A do B, bez ohledu na potřebné přípoje a spoje do C, D, E, F, G a H.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Napsal arj, 19. 11. 2008 @ 16:58

    1. Je vidět, že se objevuje již dávno objevené. Neznám přesně dnešní schvalovací proces projektu organizace dopravy, ale před 20 a více lety:
    – návrhy se projednávaly s radami dopravy obvodních úřadů (tehdy ObNV) po celou dobu přípravy
    – skoro hotové návrhy se přednášely občanům – a byly to mnohdy velmi tvrdé diskuse a obtížné vysvětlování

    2. Trochu mi uniká, v čem je dnešní číslování chaosem (viz poslední poznámka “FN”). Čísla jsou vesměs tak, jak se linky postupně zaváděly či upravovaly. Občasný zmatek do toho vnášejí linky (rozuměj čísla) zrušené a po roce či dvou zavedené, ale tady naštěstí se drží zásada nezavádět je v původním rajonu.

    3. Hned k první poznámce “pjp”: ony v Praze existují nějaké metro-linky? Má dojem, že ten původní plán ROPIDu z počátku roku poměrně vyprchal – minimálně se už nemluví o metrolinkách, ale “?” – ani platný plán MHD linky 9 a 22 nijak neodlišuje.
    A další dotazy pod hamburskými autobusy.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

Odkazy k příspěveku

RSS komentářů k tomuto příspěvku | Zpětný odkaz

Děkujeme za komentář

*